Search Engine Optimization, of simpelweg SEO, is een overkoepelende term voor uiteenlopende tactieken, technieken en processen die het mogelijk maken om een website hoger te laten scoren (ranken) in zoekmachines. Uiteindelijk wil iedereen in dit online tijdperk bovenaan in de zoekmachines uitkomen, dus enige SEO kennis is anno 2022 een pre voor iedere onderneming met online activiteiten. Om te voorzien in die kennis geven we in deze blog een behapbare introductie op wat SEO is: hoe werkt SEO en wat voor invloed kan het hebben op een website?
Tip voor straks: Ontdek de 5 redenen waarom SEO juist in 2022 zo belangrijk is.
Inhoudsopgave
Wat is SEO?
Om te weten te komen wat SEO daadwerkelijk is, hoef je slechts naar de term zelf te kijken. SEO is namelijk een afkorting voor Search Engine Optimization, wat we in het Nederlands zoekmachine optimalisatie noemen. Het is de kunst van het dusdanig optimaliseren van een website, dat deze hoger scoort in zoekmachines als Google en Bing. Scoort de website hoger in de zoekmachine, dan zal het bezoekersaantal op de website ook stijgen. Een logisch gevolg, omdat de website immers vaker in beeld komt bij zoekende (potentiële) klanten.
Hoe werkt SEO?
Hoe SEO werkt, daar bestaat niet een eenduidig stappenplan voor. SEO kent namelijk vele onderdelen die eraan bijdragen dat een website beter naar voren kan komen in de zoekresultaten. Door deze onderdelen zo goed mogelijk in te zetten, kom je op den duur tot een website die volledig is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Voorbeelden van onderdelen die onder zoekmachine optimalisatie vallen zijn:
- Het publiceren van kwalitatief sterke online content
- Het toepassen van linkbuilding
- Het verversen en updaten van oude blogs en artikelen
- Het optimaliseren van de website voor ‘semantic search’
De bovenstaande manieren om een website mee te optimaliseren voor zoekmachines hebben we hieronder uiteengezet.
"Zoekmachine optimalisatie is de kunst van het zo optimaliseren van een website, dat deze hoger scoort in zoekmachines zoals Google en Bing."
Publiceren van kwalitatief sterke online content
Wil je een SEO optimalisatie doorvoeren, dan kijk je kritisch naar de content op je website. Die omvat alle leesbare en visuele inhoud die aangeboden wordt op je site. Denk aan blogs, landingspagina’s, video’s, whitepapers en foto’s. Wanneer content van hoge kwaliteit is, zullen bezoekers het fijn vinden om het te lezen/bekijken en dat merken de zoekmachines op. Dat betekent dat de content goed afgestemd moet zijn op je doelgroep. Relevante en unieke inhoud is daarbij van belang. Doet een website dit goed? Dan wil Google de website graag aan zijn gebruikers tonen. Zij zullen met die website waarschijnlijk het best geholpen worden. Content marketing is daarmee een begrip dat anno 2022 niet meer weg te denken is binnen SEO optimalisatie.
Linkbuilding
Linkbuilding weegt zwaar mee wanneer het aankomt op de positie van een website in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden wanneer je aan de slag gaat met SEO. Hoe SEO werkt zal je ontdekken wanneer je linkbuilding gaat toepassen tijdens de optimalisatie. De sleutel tot succes ligt in het waarborgen van een divers en uitgebreid aantal interne links, externe links en backlinks.
- Met interne links verbind je verschillende pagina’s op de website met elkaar. Positief gevolg is niet alleen dat je bezoekers gemakkelijk door je website leidt. Ook kunnen zoekmachines beter interpreteren welke pagina’s op de website elkaar aanvullen. Dit geeft de zoekmachines een duidelijker beeld van waar een pagina precies over gaat. Om verwarring bij de zoekmachines te voorkomen is het belangrijk om met interne links enkel te verwijzen naar relevante, aanvullende interne pagina’s. Je wilt geen ruis op de lijn omdat interne links naar irrelevante pagina’s leiden.
- Externe links zijn links die, zoals het woord al zegt, vanaf de eigen website naar externe websites verwijzen. Door deze links op te nemen in de pagina’s van een website ken je autoriteit toe aan de betreffende externe website. Het is dus niet handig om externe links naar directe concurrenten te plaatsen. Wel is het goed om links te plaatsen naar relevante pagina’s van bijvoorbeeld de Rijksoverheid of Wikipedia. Dit soort aanvullende externe links worden ook meegenomen in de analyse van zoekmachines en geven wederom meer uitleg aan zoekmachines over de inhoud van de eigen pagina.
"De sleutel tot succes bij linkbuilding is het waarborgen van een divers en uitgebreid aantal interne links, externe links en backlinks."
- Wat is SEO zonder het genereren van backlinks? Want het liefst wil je dat jouw website vermeld wordt op andere websites, in dit geval via backlinks. Het is wat lastiger dan bij interne en externe links, omdat je de backlinks niet zelf plaatst. Praktisch gezien zou je backlinks kunnen beschouwen als aanbevelingen vanuit de externe omgeving, omdat er op de websites van derden over je eigen website wordt gesproken. Zoekmachines merken dit op en kennen vervolgens meer autoriteit toe aan jouw site waarover wordt gesproken.
Tip voor straks: Ga met onze tips direct zelf aan de slag met linkbuilding!
Verversen en updaten van oude blogs en artikelen
Als je nadenkt over wat SEO is, dan hoort daar ook bij dat je in je website zoekt naar oudere teksten. Deze teksten hebben een update nodig, zodat bezoekers gemakkelijk een actueel en relevant antwoord vinden op hun zoekvraag. De zoekmachines weten dit ook en daarom houden zij nauwlettend in de gaten welke blogs en artikelen regelmatig worden voorzien van actuele informatie en welke niet. Websites die hier aandacht aan besteden, scoren vervolgens hoger in de zoekresultaten dan websites met verouderde content. Een ander voordeel van het updaten van oudere blogs of artikelen is dat je niet een compleet nieuwe tekst hoeft te schrijven. Vaak kan een dergelijke tekst al met een paar aanpassingen en toevoegingen weer helemaal actueel zijn.
"Zoekmachines zijn gaandeweg steeds beter geworden in het identificeren van thema’s die worden behandeld op pagina's."
Optimaliseer je content voor 'semantic search'
Wat is SEO als je de focust legt op semantische thema’s en onderwerpen? Allereerst is het goed om te begrijpen waar de term ‘semantic search’ vandaan komt. Toen zoekmachines nog in de kinderschoenen stonden, toonden zij resultaten op basis van individuele zoekwoorden. Er werd dus gekeken naar losse zoekwoorden in een tekst en wanneer deze woorden aansluiting vonden op de ingevoerde zoekvraag, werd die pagina als optie getoond in de zoekresultaten. Zo werden [SEO] en [optimalisatie] als twee aparte zoektermen beschouwd.
Dit veranderde toen er een nieuw algoritme werd doorgevoerd. Zoekmachines zoals Google keken niet langer alleen maar naar individuele woorden, maar begonnen ook volledige teksten te interpreteren en te begrijpen. Dankzij dit algoritme zijn zoekmachines gaandeweg beter geworden in het identificeren van thema’s/onderwerpen die worden behandeld op pagina’s. Geen afzonderlijke woorden, maar specifieke onderwerpen en vragen als [Hoe werkt SEO]. Het resultaat is dat zoekmachines nog beter zijn geworden in het tonen van de pagina’s die het beste passen bij de zoekopdrachten van diens gebruikers.
Logischerwijs is het dus van groot belang om de zoekmachines zo duidelijk mogelijk te informeren over de thema’s en onderwerpen die op een pagina naar voren komen. De SEO optimalisatie die je op basis hiervan uitvoert, noemen we het proces van optimaliseren voor ‘semantic search’. Om zoekmachines een duidelijk beeld te geven van de inhoud van een pagina, begin je vaak met het optimaliseren van de pagina omtrent een specifiek onderwerp. Daarna worden er idealiter deelonderwerpen op de pagina besproken die samenhangen met het gekozen hoofdonderwerp. Met de deelonderwerpen geef je verdieping op het hoofdonderwerp waardoor bezoekers de context van de pagina tot in de puntjes zullen begrijpen. Zoekmachines zullen je op hun beurt belonen door de pagina bij precies de juiste zoekopdrachten te laten weergeven.
De invloed van SEO naast een hogere ranking
Wat SEO is, dat is je naar verwachting duidelijk geworden. Je oefent invloed uit op de positie van je website in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Daarvoor zijn er in totaal meer dan 250 factoren en variabelen die geoptimaliseerd kunnen worden en die gezamenlijk de uiteindelijke ranking van een pagina bepalen. De invloed van SEO reikt echter verder dan alleen een betere ranking.
SEO maakt een website gebruiksvriendelijker
Door te sturen op de SEO optimalisatie van een website voor zoekmachines wordt de website automatisch gebruiksvriendelijker voor de doelgroep. Hoe SEO werkt gaat samen met het de inrichting van de website die de gebruiker vooropstelt. Zoekmachines als Google verwachten steeds meer dat websites ‘users first’ zijn ingericht om te kunnen slagen in de strijd om de hoogste positie in de resultaten. De bezoeker moet dus op 1 staan en op zijn of haar wenken bediend worden. Dit heeft als bijeffect dat er een goed geoptimaliseerde website ontstaat die ook nog eens zeer goed aansluit op de behoeften van bezoekers én die gebruiksvriendelijk is.
"Er zijn in totaal meer dan 250 factoren en variabelen die geoptimaliseerd kunnen worden en die tezamen de uiteindelijke ranking van een pagina bepalen."
Kwaliteitsbezoekers dankzij SEO
SEO levert ook kwalitatief betere bezoekers op. De focus ligt op het genereren van organische (gratis) bezoekers naar een website. Dat betekent dat de meeste bezoekers die dankzij SEO op je site terechtkomen, kwalitatief beter zijn. Deze bezoeker is namelijk al bewust bezig met de zoektocht naar een bepaalde oplossing of een specifiek antwoord, in plaats van dat de bezoeker via een vangnet van betaalde advertenties en andere betaalde middelen binnen wordt gehaald.
SEO stelt bedrijven in staat voorop te lopen
Als een breed onderdeel van online marketing wordt SEO in vrijwel alle sectoren door bedrijven ingezet. Dit betekent automatisch dat als bedrijven in hun eigen sector online succesvol willen zijn, zij ook aan de slag zullen moeten gaan met SEO optimalisatie. Zij die daar de meest kwalitatieve energie in stoppen zullen er op termijn ook het meeste profijt uit kunnen halen en voorop kunnen lopen in het (online) domein van de sector waar ze actief in zijn.
Ben je dankzij ons schrijfwerck voldoende geïnformeerd geraakt over wat SEO is en wil je graag zelf aan de slag? Lees dan onze blog over hoe je direct kunt beginnen met het optimaliseren van je pagina’s voor zoekmachines. Wil je dit liever uitbesteden aan ervaren specialisten? Neem dan gerust eens contact met ons op.