Belangrijk voor jouw bedrijf is dat je meteen herkend wordt. Zodra mensen je merk of product ergens tegenkomen, moeten ze het onthouden. En hebben ze iets nodig binnen je vakgebied, dan is jouw bedrijf top of mind. Jij bent de eerste waar ze aan denken.
Wil je dit bereiken en zorgen dat mensen bij het horen van je bedrijfsnaam, het tegenkomen van je logo of het zien van een advertentie meteen weten waar je bedrijf voor staat? Dan moet je in de eerste plaats herkenbaar zijn. Om dat te realiseren, begin je bij de branding van je bedrijf. Wat branding is en hoe je dat inzet voor je bedrijf, dat lees je in deze blog.
Inhoudsopgave
De kernwaarden van je onderneming
Om erachter te komen waar je bedrijf voor staat, is het voor anderen belangrijk te weten wat je kernwaarden zijn. Vanuit deze kernwaarden verkoop jij je producten en diensten. Laat deze waarden voortdurend terugkomen in alles wat je uitdraagt. Het is de basis van je branding.
Is innovatie een van de kernwaarden die je laat doorvoeren in alles wat je binnen het bedrijf doet? Laat aan iedereen zien dat jouw producten en diensten innovatief zijn. De nieuwste en meest grensverleggende ideeën die mensen zoeken, komen bij jou uit de koker.
Tip voor straks: A/B-testen, wat is het & hoe werkt het?
Herkenbaar en onderscheidend
Je wilt dat mensen in hun zoektocht naar een product of dienst bij jouw bedrijf uitkomen. Er moet een reden zijn dat ze via Google op je website komen of dat ze je op social media gaan volgen. In de eerste plaats is het belangrijk dat je aansluit op de klantreis van je doelgroep. Jouw bezoeker is op zoek naar een oplossing voor zijn probleem en jij begeleidt hem door die zoektocht. Straal je herkenbaarheid uit en ben je onderscheidend ten opzichte van je concurrent, dan vergroot je de kans dat mensen je onthouden.
Tip voor straks: In 7 stappen een effectieve online marketing strategie
Visuele branding
De branding van je bedrijf begint op het visuele vlak. Je bedrijfsnaam, logo en huisstijl zijn vaak het eerste dat mensen tegenkomen als ze online naar je bedrijf op zoek gaan. Het is dus essentieel dat je goed nadenkt over de naam waarmee je jouw bedrijf op de kaart zet, het ontwerp van je logo en de huisstijl die je overal terug laat komen. Deze visuele aspecten vormen de basis voor je marketinguitingen, zodat je in alles herkenbaar en onderscheidend bent. En de kernwaarden die de basis zijn van jouw bedrijf, zijn ook de basis van je visuele branding.
Tip voor straks: Contentmarketing, wat is het en wat levert het op?
Toegankelijk en klantvriendelijk
Je bent al een goed eind op weg wanneer mensen tijdens hun zoektocht voor jou kiezen omdat je visuele branding sterk in elkaar zit. Maar het gaat verder dan alleen zichtbaar zijn voor de bezoeker die voor het eerst bij je terechtkomt. Je wilt er zijn voor de mensen die jou vinden en zich vervolgens aan je binden. Je uiteindelijke doel is om de bezoeker die zijn klantreis bij jou aflegt, dusdanig te helpen dat hij een vaste klant wordt. Je branding bestaat dus niet alleen uit het visuele gedeelte. Je wilt ook dat mensen jouw bedrijf kennen als behulpzaam en klantvriendelijk. De toegankelijkheid en het contact met je klanten zijn een belangrijk onderdeel van de branding waarin je wederom je kernwaarden laat zien.
Tip voor straks: Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
Je eigen branding neerzetten
Hoe onderscheid jij je van je concurrentie en wat zijn punten waar klanten jou direct aan herkennen? Zorg ervoor dat die punten goed tot uiting komen in de branding van jouw bedrijf. Weet je niet goed waar je moet beginnen of op welke manier jouw onderneming het best naar voren komt? Neem eens contact op met onze specialisten die graag met je sparren over hoe je jouw kernwaarden op een krachtige manier aan de buitenwereld laat zien.