Anno 2022 zijn er ontzettend veel manieren en marketingtools waarmee je mensen online kunt bereiken. In de toekomst zal dit alleen maar meer worden. De vele mogelijkheden maken het soms best ingewikkeld om een keuze te maken. Welke tools zijn dan de beste om te gebruiken voor jouw marketingstrategie? Wij hebben een top 5 gemaakt met marketingtools die in 2023 absoluut van pas zullen komen.
Inhoudsopgave
1. Video advertising
Misschien heb je het zelf ook al gezien als je jouw Instagrampagina opent. Bewegend beeld wordt populairder! Op veel social media platformen zie je dat bewegend beeld steeds vaker wordt getoond aan gebruikers. Kijk je naar de ontwikkelingen in de afgelopen jaren, dan zie je dat TikTok als trendsetter vooroploopt in video advertising. Instagram volgt in deze trend met Reels die in de algoritmes vaker worden vertoond dan statische posts. Uiteraard blijft YouTube niet achter door in te haken met YouTube Shorts.
Instagram Reels, TikTok en YouTube Shorts hebben in de basis veel gemeen: ze begonnen met video’s van zo’n 10-30 seconden lang waar je makkelijk doorheen scrolt. Gebruikers consumeren daarom veel content in weinig tijd.
Wil je zelf meegaan in de laatste trends en deze marketingtool in 2023 gebruiken? Dan is het antwoord heel simpel: deel meer videocontent! Het maken van deze content hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. De camera’s van smartphones zijn tegenwoordig al erg goed en worden alleen maar beter. Met tal van bewerkingsmogelijkheden die je tot je beschikking hebt, kan je de content al binnen een paar minuten bewerken en online zetten. En dat allemaal met je smartphone. Video’s die persoonlijk zijn en de doelgroep direct aanspreken, scoren daarin het best. Maak de video bovendien niet te lang om te voorkomen dat de gemiddelde social media gebruiker vroegtijdig afhaakt.
Wat betreft video advertising zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden om video content te delen. Snapchat is nog steeds een erg populair platform onder de jeugd en Facebook is meer trending onder de wat oudere doelgroep. Kortom, video advertising is een belangrijke marketingtrend in 2022 en dat wordt in 2023 alleen maar meer.
Van Instagram tot Youtube, via iedere kanaal kun je organische en betaalde videocampagnes plaatsen. Verdiep je daarom in de mogelijkheden om van alle kanalen optimaal gebruik te maken, zodat je met ads op Google en social media, maar ook met organische berichten je doelgroep kunt verrassen.
Tip voor straks: Hoe werkt contentmarketing en wat levert het op?
2. Podcasts
We zijn gek op storytelling. Dit blijkt uit alles! Verhalen opgeschreven in boeken, uitgezonden op de radio en televisie en tegenwoordig overal om ons heen aanwezig. Er zijn tal van manieren om verhalen te publiceren en te consumeren.
De podcast is een erg effectieve en populaire marketingtool die je kunt gebruiken voor storytelling. Altijd en overal kun je naar podcasts luisteren, of je nu onderweg, aan het werk of op vakantie bent. Door de laagdrempeligheid en toegankelijkheid is de podcast een heel effectieve tool waar je ook als bedrijf in kunt investeren. Het opnemen en uitzenden van een eigen podcastserie is binnen handbereik.
Er zijn verschillende apps waarmee je ze als gebruiker kunt beluisteren. Voorbeelden zijn Pocket Casts, Apple Podcasts, Castro en Spotify. Wil je zelf een podcast maken en online zetten op bijvoorbeeld Spotify, dan kan dat eenvoudig via een podcast hostingplatform als Buzzsprout.
Als ondernemer of bedrijf heb je de mogelijkheid je eigen draai te geven aan de manier waarop je jouw podcast inricht en wat je aan je luisteraars wilt meegeven. Door middel van een podcast kun je kennis en interessante verhalen delen met je doelgroep. Begin bijvoorbeeld een educatieve podcast over de laatste marketingtrends en andere relevante ontwikkelingen. Of nodig een gast uit die een onderwerp vanuit zijn perspectief bekijkt. Interessant! Je kan er echt alle kanten mee op.
3. Foto- en beeldbewerking
Op je website en social media kanalen wil je zoveel mogelijk van jezelf laten zien. Daarmee geef je aan je doelgroep een helder beeld van jouw onderneming en van je diensten. Het juiste beeldmateriaal draagt daaraan bij. Met pakkende foto’s die een inkijk geven achter de schermen of die een product haarscherp neerzetten, nodig je je doelgroep uit om kennis met jou te maken. Ook met strakke en informatieve banners zorg je ervoor dat je de aandacht van je doelgroep pakt, zodat je die nieuwsgierig maakt naar meer.
Wil je dit realiseren, dan heb je in 2023 de juiste marketingtools nodig. Met diverse softwareprogramma’s kun je de foto’s die je maakt en andere content naar een hoger niveau tillen. Geen grafisch vormgever kan nog zonder een uitgebreid pakket van Adobe waar beeldmateriaal met hulp van diverse marketingtools kan worden bewerkt. Of denk aan het toegankelijk programma Canva. Met deze tool kun je foto’s bewerken en in het juiste formaat zetten. En je kan al je creativiteit kwijt in een scala aan ontwerpmogelijkheden. Daar komen verrassende en vernieuwende banners, animaties en videobeelden uit.
Tip voor straks: Social media afmetingen en Google Ads banner formaten 2023
4. Emailmarketing
De volgende marketingtool die je in 2023 nodig zult hebben, heeft betrekking op emailmarketing. Het is namelijk heel belangrijk dat je je bestaande klanten en nieuwe bezoekers informeert met relevante en sprekende content. Schrijf teksten die de lezer alles vertellen over een bepaald product of over een relevante ontwikkeling binnen je branche. De teksten publiceer je vervolgens in een reeks blogs.
Naast de blogs heb je ook de mogelijkheid je klanten te prikkelen met emailmarketing. Wanneer ze in de funnel terechtkomen waarin ze automatisch de nieuwste mailupdates ontvangen, houd je je klanten op de hoogte van de laatste blogs, van actuele aanbiedingen en van het laatste nieuws.
Om de emailmarketing goed in te richten en ervoor te zorgen dat je klanten elke keer de mail in hun inbox ontvangen, heb je de juiste marketingtools nodig. Een tool die je gemakkelijk kunt gebruiken, als beginneling en als gevorderde, is Mailchimp. Met deze tool stel je een complete email op met relevante informatie. En je hebt alle vrijheid je creativiteit in een aantrekkelijke vormgeving te steken. Vervolgens kun je met de instellingsopties een geautomatiseerde strategie opzetten waarmee je ontvangers door de funnel richting een call to action leidt.
5. Bedrijfsprofiel op Google
In de meeste gevallen zoeken mensen via Google naar je bedrijf. Zeker als ze niet van je bestaan afweten en je online nog niet zijn tegengekomen. Is er op Google een compleet overzicht te vinden met actuele openingstijden, een routebeschrijving en positieve reviews, dan zijn mensen sneller geneigd verder op onderzoek te gaan naar jouw producten en diensten. Dit handige overzicht maak je door een Google Bedrijfsprofiel aan te maken. Is niet alleen gemakkelijk, ook noodzakelijk als je een onderneming runt.
Met een Google Bedrijfsprofiel vergroot je het vertrouwen bij het zoekend publiek dat wil weten of voorgaande klanten positief zijn. Het overzicht dat op Google zichtbaar wordt, is helder en compleet. De zoeker vindt er alle informatie die hij in eerste instantie nodig heeft. En wil hij meer weten, dan is hij via het profiel een paar klikken verwijderd van je website en social media kanalen. Het Google Bedrijfsprofiel is absoluut een onmisbare marketingtool die ook in 2023 jou helpt bezoekers naar je toe te halen.
Tip voor straks: 5 redenen waarom je in 2023 met SEO moet beginnen
De Marketingtools toepassen in 2023
Een sterke marketing bestaat niet zonder de juiste marketingtools die je in 2023 zullen helpen. De meeste tools vereisen een betaald account, maar je gaat wel merken dat het de investering dubbel en dwars waard is. Je hebt er zoveel meer mogelijkheden mee en je marketingstrategie staat een stuk sterker.
Ben jij er klaar voor 2023 goed te beginnen en (een van) de marketingtools uit te proberen? Maak een proefaccount aan voor de tools waarvan je denkt dat je er met het bedrijf profijt van gaat hebben. Kun je de keuze maar niet maken of heb je nog vragen over een van de bovengenoemde marketingtools? Neem gerust contact op met onze specialisten die graag met je sparren over de mogelijkheden.