Ook succesvol adverteren op YouTube?

Het bekende videoplatform YouTube groeit nog altijd. Met ruim twee miljard ingelogde gebruikers per maand is het bereik enorm. Steeds meer bedrijven kiezen daarom om te adverteren op YouTube. Het is dé manier om jouw boodschap aan de juiste doelgroep te laten zien en hen aan te sporen tot actie!

YouTube maakt het mogelijk om waar en wanneer je maar wilt video’s te streamen. Deze filmpjes worden gemaakt door de gebruikers van YouTube zelf, ieder met een eigen doelgroep. Vlogs, muziekvideo’s, tutorials of informatieve video’s: alles komt voorbij. Het bekijken van filmpjes op YouTube is gratis. Maar daar staat wel tegenover dat er reclame getoond wordt tussen de video’s. YouTube is dan ook het grootste kanaal voor online video advertenties en valt onder Google Ads.

waarom adverteren op youtube

Waarom adverteren op YouTube?

Iedere video op YouTube is gemaakt voor een bepaalde doelgroep. Aan deze doelgroepen zitten kenmerken verbonden, zoals demografische gegevens of interesses. Deze kenmerken gebruikt YouTube om advertenties te kunnen publiceren voor een specifieke doelgroep. Hierdoor komt jouw boodschap bij de juiste mensen terecht. Kijkers besteden drie keer meer aandacht aan advertenties die relevant voor hen zijn dan aan algemene advertenties. Dit maakt de kans groter dat zij beïnvloed worden door jouw merk. Ben jij bijvoorbeeld een lippenstiftmerk? Dan is de kans groter dat het publiek van beautyvideo’s geïnteresseerd is in jouw advertentie!   

video advertenties youtube

Ook is het mogelijk om video advertenties te tonen aan mensen die al de intentie hebben om je product te kopen. Bijvoorbeeld wanneer ze je website al eens hebben bezocht. Een video advertentie kan dan nét het stapje zijn richting actie.

"Na Google is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld en tevens ook het grootste kanaal voor online video advertenties."

7 manieren om te adverteren op YouTube

Ben je overtuigd en wil je adverteren op YouTube? Dan heb je alsnog wat te kiezen. YouTube heeft verschillende advertentiemogelijkheden. De verschillende vormen hebben invloed op de adverteerkosten, maar hebben ook ieder een andere invloed. We gaan de zeven verschillende manieren met je bij langs.

1. Instream videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen

In-stream advertenties die kunnen worden overgeslagen

Instream advertenties worden getoond voor, tijdens of na het bekijken van een video op YouTube. Hierbij krijg je de mogelijkheid om de advertentie na vijf seconden weg te klikken. Bij dit type advertentie is het belangrijk dat je direct de aandacht pakt. Verder is het slim om het logo, de website en een call-to-action toe te voegen, zodat de gebruiker meteen weet waar het om gaat. 

Als adverteerder hoef je alleen te betalen wanneer de gebruiker dertig seconden van de videoadvertentie bekijkt of als de advertentie minder dan dertig seconden duurt en volledig is bekeken. Ook moet je betalen als de gebruiker op de link klikt. Je kunt ook kiezen voor andere betalingsstrategieën, zoals het stellen van een vast budget of het bepalen van gemiddelde kosten per conversie.

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet één van de volgende campagnedoelen worden ingesteld:
Verkopen, Leads, Websiteverkeer, Merkbekendheid en bereik, Product- en merkoverweging.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

2. Instream videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen

Instream advertenties die niet kunnen worden overgeslagen

Ook dit type videoadvertentie wordt voor, tijdens of na het bekijken van een video getoond. Alleen is deze niet over te slaan. De videoadvertentie mag daarom maximaal vijftien seconden duren. Omdat dit zo voorbij is, is het slim om deze tijd te gebruiken voor een call-to-action.

Je betaalt hier per duizend weergaven van de advertentie.

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Product- en merkoverweging.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

3. Bumperadvertenties

Bumper

Dit zijn ook advertenties welke niet kunnen worden overgeslagen. Deze video’s zijn met zes seconden echter een stuk minder lang. Ze zorgen voor een maximaal bereik onder de YouTube gebruikers die geen lange advertenties willen kijken en worden vaak weergegeven op mobiel. Door binnen zes seconden de aandacht van de kijker te trekken creëer je al een grotere naamsbekendheid. Door het hoge aantal vertoningen gaan de mensen jouw merk herkennen. Bumperadvertenties worden gekocht op basis van doelkosten per duizend keer dat de video wordt getoond.

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Merkbekendheid en bereik.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

4. Infeed videoadvertenties

Bij infeed videoadvertenties wordt jouw merk naast YouTube-video’s in de zoekresultaten geplaatst of weergegeven in de gerelateerde video’s. Je videoadvertentie is dan zichtbaar voor de doelgroep die jouw advertentie waarschijnlijk bekijkt. Het is hierbij belangrijk dat je een aantrekkelijke en relevante advertentie maakt. Gebruikers moeten namelijk geïnteresseerd genoeg zijn om op de video te klikken. Je advertentie moet iets toevoegen.

Je betaalt wanneer de videoadvertentie geladen is in de tijdlijn en als er interactie is met de advertentie.

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Merkbekendheid en bereik.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

5. Outstream advertenties

Out stream advertentie

Bij outstream advertenties wordt jouw videoadvertentie niet getoond op YouTube, maar bij relevante partners en apps van Google. Deze spelen in eerste instantie af zonder geluid. Maar is de gebruiker geïnteresseerd? Dan kunnen ze op de advertentie klikken om de gehele video te bekijken. Dit type videoadvertentie is geschikt om je bereik op mobiele apparaten te vergroten. Ook hier betaal je per 1000 weergaven, maar alleen als de gebruiker twee seconden of langer gekeken heeft.

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Merkbekendheid en bereik.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

6. Masthead advertenties

Masthead advertenties

Wil je echt opvallen? Dan kun je kiezen voor een masthead advertentie. Dit type zorgt voor een enorm bereik binnen een korte periode, doordat ze op opvallende plekken binnen YouTube getoond worden. Denk bijvoorbeeld aan de homepagina van het platform. Je kunt dit niet zomaar aanvragen. Om een masthead advertentie te realiseren dien je een reservering te doen via een sales medewerker van Google. Ook moet je aan bepaalde bestedingseisen voldoen. Je ziet daarom vaak dat deze vorm van adverteren vooral voorkomt bij de grotere partijen.

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet er contact worden opgenomen met een salesmedewerker van Google.

7. YouTube shorts

Eén van de nieuwste manieren om succesvol te adverteren op YouTube is via YouTube Shorts. Hierbij maak je een advertentie die die tussen de organische content van de YouTube Shorts-feed terecht komt. Dit is te vergelijken met je feed op TikTok of Instagram Reels. Met dit type advertentie bereik je een doelgroep van betrokken kijkers voor mobiele apparaten. Doordat mensen meteen weg kunnen swipen is het belangrijk dat je een advertentie maakt die lijkt op echte content én direct de aandacht grijpt.

Er worden kosten in rekening gebracht bij vertoningen, weergaven en engagement.

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet één van de volgende campagnedoelen worden ingesteld:
Verkopen, Leads, Websiteverkeer, Merkbekendheid en bereik, Product- en merkoverweging.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

YouTube Shorts-advertenties

Goed om te weten: Je kunt in YouTube zowel met staande als liggende video’s adverteren in Shorts. Uiteraard werken staande video’s het beste!

Wat zijn de voordelen van adverteren op YouTube?

Hierboven kon je de verschillende advertentiemogelijkheden voor YouTube al lezen. Adverteren kan sowieso al veel voordelen bieden. Wanneer je zelf een advertentie maakt kun je ook zelf de advertentie inrichten. Je kunt hierdoor een hele specifieke doelgroep bereiken. Wanneer je hier niet zo in thuis bent kun je dat natuurlijk ook uitbesteden aan SEA-specialisten. Succesvol adverteren op YouTube wordt alleen een succesverhaal als je weet wat je doet. Onderstaand de belangrijkste voordelen van adverteren op YouTube:

  • YouTube heeft een enorm bereik.
  • Bereik de mensen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
  • Betaal alleen wanneer de video advertentie wordt bekeken.
  • Zie hoe het ervoor staat en wat er beter kan in Google Ads.
voordelen adverteren op youtube

Tips voor zelf adverteren op YouTube

Wanneer je graag zelf aan de slag wilt gaan met het adverteren op YouTube is het altijd belangrijk om een bepaalde basiskennis te hebben. Natuurlijk wil je er uiteindelijk een succes van maken en ervoor zorgen dat je advertenties ook iets aan opleveren. Om je alvast op weg te helpen hebben wij hieronder een aantal tips voor je om te adverteren op YouTube.

"Maak de kijker nieuwsgierig om zijn aandacht vast te houden."

  • Trek de aandacht van de kijker door verrassende en onverwachte beelden te tonen die direct opvallen. Houd hierbij het tempo hoog en gebruik meer dan twee frames in de eerste vijf seconden van de advertentie. Maak de kijker nieuwsgierig om zijn aandacht vast te houden.
  • Introduceer het product en jouw merk in de eerste vijf seconden, dit draagt bij aan een betere advertentieherkenning. Laat hierbij tevens het logo van jouw merk in beeld verschijnen.
  • Maak gebruik van een concrete & gerichte boodschap in jouw verhaal, waarin de kijker zich herkent. Hierdoor moedig je ze aan om over te gaan op actie.
  • Stuur de kijker met een duidelijke call-to-action waarin je vertelt wat de kijker moet doen. Bijvoorbeeld ‘meld je nu aan’ of ‘koop nu. Versterk dit door dit door de actie hoorbaar en zichtbaar te maken in de video advertentie.

Succesvol adverteren op YouTube met Brandmerck

Wil je succesvol adverteren op YouTube? Kijk dan welke manier het beste bij jou en je merk past. Meer informatie vind je op deze overzichtspagina van Google. Maar ook onze specialisten op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA) denken graag met je mee. Samen kijken we naar de juiste invulling en werken we aan de uitvoering. Ook als je al bezig bent met adverteren op YouTube, maar nog niet de juiste resultaten behaald, kunnen we je helpen. Neem vooral vrijblijvend contact met ons op.

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck