Ieder bedrijf streeft er tegenwoordig naar om online een goed imago op te bouwen. Consistentie is hiervoor de sleutel en om consistentie te bereiken heb je een goed strijdplan nodig. Daarom geven we je in deze blog via 6 simpele stappen de handvaten om een eenduidig en helder Social Media plan te maken, zodat jij op consistente wijze aan je online imago kan gaan werken.
Ben je niet zo van het lezen? We hebben er ook een handige infographic van gemaakt! Klik op onderstaande afbeelding om het volledig te bekijken.
Inhoudsopgave
Stap 1: Bepaal je Doelstelling
In de wereld van online marketing stellen we doelen zodat we een duidelijke stip op de horizon hebben om naartoe te werken. Je Social Media plan begint daarom altijd met een duidelijke doelstelling. Om een doelstelling te bepalen moet je jezelf eerst de vraag stellen ‘Waarom wil ik met mijn bedrijf actief aanwezig zijn op Social Media?’, want je wilt immers online aanwezig zijn om een bepaalde reden. Het feit dat iedereen het doet is hierbij niet voldoende. Zoek naar de diepere motivatie(s), zoals het informeren van potentiële klanten, het opbouwen van naamsbekendheid bij nieuw aan te boren doelgroepen of juist de mogelijkheid een platform te creëren om betere relaties op te kunnen bouwen met je huidige klanten. Er zijn tal van motivaties en iedere motivatie is goed, zolang deze in lijn is met de algemene marketing doelstelling van je organisatie (mits je die hebt vastgesteld).
Heb je je diepere motivatie gevonden waarom je actief mee wilt doen op Social Media? Dan is het nu tijd om die motivatie te concretiseren door het meetbaar te maken via een doelstelling. Je maakt het meetbaar door er een tijd aan te verbinden en indien mogelijk een variabele die je kunt meten, zoals bereik, betrokkenheid, volgers, profielbezoeken of een andere variabele die voor jou belangrijk kan zijn. Een doelstelling kan er dan bijvoorbeeld zo uit komen te zien: “We willen gemiddeld 40 reacties per post op Instagram, waarbij het gemiddelde berekend is over januari tot en met december 2022.”
"Je hebt waarschijnlijk veel te vertellen aan de wereld! Toch is het belangrijk om bij deze stap bij de kern te blijven, hoe moeilijk dat ook is."
Stap 2: Bepaal je Boodschap
Je hebt waarschijnlijk veel te vertellen aan de wereld! Toch is het belangrijk om bij deze stap bij de kern te blijven, hoe moeilijk dat ook is. Om je daarbij te helpen is onze tip: omschrijf in één zin wat de boodschap gaat worden die je aan je doelgroep wilt overbrengen. Een vraag die daarbij goed van pas kan komen is: “Wat moet jouw doelgroep van je Social Media posts gaan onthouden?”, want dat is wat je uiteindelijk wilt. Een voorbeeld kan zijn dat je wilt dat je doelgroep jouw product of service als zeer exclusief gaat beschouwen of juist als een goedkope oplossing voor een alledaags probleem.
Omdat je niet alles kunt overbrengen via Social Media en je maar weinig kansen krijgt om te blijven hangen in het geheugen van je doelgroep is focus dus van belang. Daarnaast zorgt focus ervoor dat mensen weten wat ze op het gebied van amusement en/of informatie van je kunnen verwachten en of jij het waard bent om te volgen. Post je over van alles en nog wat? Dan zit er geen duidelijke rode draad in je uitingen en is je profiel logischerwijs een stuk vager voor je bezoekers. Vaagheid en algehele chaos houdt niemand van en zal dan ook niet bijdragen aan het behalen van je doelen.
Stap 3: Bepaal de Vorm
Nu je je boodschap hebt vastgesteld, is het tijd om te bepalen in welke vorm je je boodschap bij je doelgroep wilt gaan aanbieden. Bij vormen moet je denken aan blogs, e-books, infographics, video, foto, how-to handleidingen, casussen of bijvoorbeeld live rapportages. Dit is zowel een creatief proces als een proces van de beste match.
Bedenk allereerst welke vorm het beste past bij de boodschap die jij uit wilt gaan dragen. Als je vooral veel informatie wilt verschaffen dan kan een infographic een fijne vorm zijn om voor te gaan, omdat je daarin heel concreet informatieve stukken visueel kunt weergeven. Als jouw boodschap het beste overkomt door je doelgroep het ‘live’ mee te laten maken dan zou je bijvoorbeeld in de vorm van live rapportages je boodschap uit kunnen dragen. Nadat je de vorm hebt gekozen kun je hier creatief mee aan de slag gaan. Als je bijvoorbeeld hebt gekozen voor e-books dan zul je die moeten ontwikkelen of laten maken; op naar de tekentafel dus!
Stap 4: Kies je Kanalen
Inmiddels heb je als het goed is een duidelijk doel, een heldere boodschap en een vorm waarin je je boodschap aan kunt gaan bieden. Dan is het nu tijd om de kanalen te kiezen waarop je je boodschap in de gekozen vorm aan de wereld gaat tonen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat jouw doelgroep zich veelal op Instagram begeeft en dat Instagram Stories massaal door hen bekeken worden. Het is dan niet meer dan logisch dat jij je op Instagram en met name Instagram Stories moet gaan richten.
Het kanaal is hierbij niet leidend; de plek waar jouw doelgroep zich begeeft wél. Het kan zijn dat de massa actief is op Facebook, maar dat de doelgroep die jij wilt bereiken zeer actief is op Pinterest. Jij gaat dan natuurlijk aan de slag met het aanmaken van borden en het posten van beeldmateriaal op Pinterest. Dit betekent overigens niet dat je geen Facebook Bedrijfspagina hoeft aan te maken, want je wilt op ieder platform minstens vindbaar zijn met een basisprofiel. Het houdt wél in dat je de meeste energie in Pinterest zult gaan steken omdat je doelgroep zich daar begeeft.
Stap 5: Maak een Planning
Waar een doelstelling is, is ook een planning. Er is altijd een begin en een eind en alles wat daar tussenin moet gebeuren wil je zo goed mogelijk plannen. Je wilt immers je gestelde doel graag binnen een bepaalde tijd halen. Daarnaast helpt een planning jou bij het bewaren van overzicht en het geeft intern duidelijkheid over wie wanneer iets moet posten.
De grootste tip die wij hierbij kunnen geven is om realistisch te blijven. Je kunt op papier altijd inplannen dat je binnen een werkdag van 8 uren 50 Instagram posts gaat ontwerpen, maar diep van binnen weet je dat dit nooit zal lukken, tenzij je kwantiteit over kwaliteit verkiest. Omdat we voor kwaliteit willen gaan zodat jouw doelgroep betekenisvolle content te zien krijgt moet je dus realistisch plannen.
"Waar een doelstelling is, is ook een planning. Er is altijd een begin en een eind en alles wat daar tussenin moet gebeuren wil je zo goed mogelijk plannen."
Stap 6: Verdeel de Taken
Omdat het strijdplan waar je de vorige vijf stappen hard aan hebt gewerkt ook tot uitvoering moet komen, is het belangrijk om nu taken te gaan verdelen. In stap 5 heb je al een mooie planning gemaakt, welke je bij deze stap omzet in concrete werkzaamheden die ervoor moeten gaan zorgen dat een bepaalde post de deur uit kan op de datum die jij hebt gepland. Een taakverdeling helpt om dit inzichtelijk te maken en zorgt ervoor dat iedereen weet wie waar verantwoordelijk voor is.
Wanneer het gaat om Social Media zijn er verschillende taken die uitgevoerd moeten worden voordat iets gepubliceerd kan worden. Heb je bij stap 3 bijvoorbeeld voor infographics gekozen dan moeten deze ontworpen worden en als je hebt gekozen voor foto’s dan ga je niet alleen de foto’s zelf maar ook begeleidende teksten nodig hebben. Sta dus goed stil bij de vormen waarin jij jouw boodschap gaat aanbieden en wat er moet gebeuren om deze vormen te maken.
Heb je de 6 stappen voor het maken van een Social Media plan succesvol doorlopen? Dan ben je er klaar voor om écht aan de slag te gaan met Social Media marketing. Het online verhaal van jouw bedrijf kan nu tot leven gaan komen. Het leukste deel van je Social Media plan kan nu namelijk beginnen: het daadwerkelijk creëren en publiceren van je eigen, authentieke content!
Wil je alle zes stappen in één overzicht teruglezen? Dat kan! Klik hiervoor op onderstaande infographic.