Online gegroeid door
Zoekmachine adverteren (SEA)
Doelstellingen
15% ↑ Zichtbaarheid in Google
0,5% ↑ Conversiepercentage
20% ↑ Online bezoekers
Resultaten
25% ↑ Zichtbaarheid in Google
1,69% ↑ Conversiepercentage
50,59% ↑ Online bezoekers
Het verhaal van Enzo
Enzo is tweeënvijftig jaar jong en heeft een Italiaanse vader en een Nederlandse moeder. Hij is sporter in hart en nieren en werd op zijn elfde gevraagd om bij Ajax te komen voetballen. Daar is hij terecht trots op en tot en met de A1 van Ajax heeft hij alle prestatieteams doorlopen. Hij wist op hele jonge leeftijd al wat hij later wilde worden: profvoetballer of zakenman. Tot zijn achttiende wist hij school en voetbal heel goed te combineren, maar toen het moment van de grote doorbraak daar was, had Enzo de pech dat hij in een zware lichting zat, met getalenteerde jongens zoals Dennis Bergkamp en Frank en Ronald de Boer, wat ervoor zorgde dat hij en vele anderen hun kans voorbij zagen gaan.
"We hebben een goedlopende sportwinkel, jij bent helemaal gek met fashion en we hebben een drukker die voor ons werkt, maar wel stand alone is. Hoe lijkt het je als we een nieuw bedrijf in promotie- en bedrijfskleding gaan starten, dat Shirtsenzo noemen en wij dat samen gaan leiden met een nieuw team?"
Het begin als zelfstandige ondernemer
Na wat omzwervingen in het amateurvoetbal startte Enzo op zijn drieëntwintigste als zelfstandig ondernemer met Sport Sportief in Zaandam. Enzo: “Die winkel ben ik begonnen, vanuit een droom, om alles te verkopen op het gebied van voetbal. We deden zaken met heel veel lokale clubs uit Zaandam en omstreken die voor al hun benodigdheden bij ons kwamen. Maar de particulier wist ons ook te vinden en we hadden eigenlijk de ideale ‘papa en mama sportwinkel’ gecreëerd, wat heel goed aansloeg. Als zoonlief op voetbal ging, kwamen de ouders naar onze winkel om hem van top tot teen in een outfit met bijbehorende accessoires te steken.
Ondertussen kon men in de winkel ook een Ronaldinho-shirtje en dat soort gadgets kopen en leverden we zelfs badkleding, slippers en dergelijke. In 2007 heb ik een heel goed gesprek gehad met Nike en Adidas en wist ik dat ik me moest gaan specialiseren. Ik heb de winkel in 2008, in overleg met Nike en Adidas, volledig gereorganiseerd. Verder ben ik toen op zoek gegaan naar een compagnon die ik gevonden heb in mijn oude voetbalvriend Marco Brouwer. Samen hebben we toen de focus gelegd op de voetballerij. Sindsdien is dat een winkel van driehonderd vierkante meter met daarin, voor kinderen en volwassenen, echt alles wat de voetballiefhebber nodig heeft.”
Alles onder één dak
Door ervoor te kiezen om de winkel te specialiseren, kwam Enzo in een soort van spagaat terecht. Want daardoor kwamen er automatisch meer orders binnen qua het bedrukken van logo’s, nummers en clubemblemen op de teamkleding. Hij besteedde dat uit aan een drukkerij, maar omdat eigenaar Hans May niet de jongste meer was, voorzag Enzo problemen voor in de nabije toekomst. En omdat hij een close en prettige samenwerking had met Hans, wilde hij hem niet zomaar passeren en zocht hij naar een oplossing die voor beiden bevredigend zou zijn. Om dit uit te leggen, gaat hij eerst terug in de tijd: “Mijn echtgenote Soraya werkte in een confectiecentrum in Amsterdam waar zij showroomleidster was. Omdat we in Zaandam wonen, stond ze bijna twaalf jaar lang elke dag twee keer in de file. Ze ging ’s morgens om half acht de deur uit en kwam ’s avonds om half acht thuis. Ze deed dit met veel enthousiasme, maar je kunt je voorstellen dat een mens dat ook wel eens zat is.
Toen kreeg ik een idee waarbij alles samenviel. Ik heb haar mee uit eten genomen en het aan haar voorgelegd. Ik zei: ‘We hebben een goedlopende sportwinkel, jij bent helemaal gek met fashion en we hebben een drukker die voor ons werkt, maar wel stand alone is. Hoe lijkt het je als we een nieuw bedrijf in promotie- en bedrijfskleding gaan starten, dat Shirtsenzo noemen en wij dat samen gaan leiden met een nieuw team? Als Hans dan zijn drukkerij en borduurstudio wil verkopen en zijn laatst werkzame jaren met ons meedoet, hebben we alles mooi onder één dak en Sport Sportief is direct de eerste grote klant.’ Soraya zag het helemaal zitten, maar toen moest ik Hans nog zien te overtuigen om zijn bedrijf aan mij te verkopen.”
Shirtsenzo: een showroom, drukkerij en borduurstudio
Dat bleek nog niet zo eenvoudig te zijn en Hans ketste het in eerste instantie dan ook af. Enzo gaf hem te kennen dat hij sowieso intern een afdeling wilde hebben waar gedrukt en geborduurd kon worden, maar dat hij dat het liefst wilde combineren met Hans en zijn knowhow. Daarbij bedacht Enzo zich dat hij geen betere leermeester kon krijgen om de vakkennis door te geven. Na nog een aantal gesprekken gevoerd te hebben, gaf Hans, die toen rond de zestig was, aan dat hij zijn bedrijf wel wilde verkopen, mits hij niet meer dan drie dagen in de week bij Shirtsenzo hoefde te werken, zodat hij zijn vrouw eens wat vaker ging zien en meer van het leven kon gaan genieten. De mannen vonden elkaar en in 2008 heeft Enzo de drukkerij van Hans gekocht en een nieuw pand betrokken waarin alles samengevoegd werd: Shirtsenzo, een showroom, de drukkerij en de borduurstudio. Enzo leerde van Hans alle fijne kneepjes van het vak en zo zou Hans in de loop der jaren meer mensen opleiden.
Start van Shirtsenzo
Bij de start in 2008 bestond het team van Shirtsenzo, inclusief Enzo en Soraya, uit vier mensen. Het ging direct voorspoedig doordat er vanaf het begin een goede website was en Enzo daarnaast het voordeel had van een groot netwerk bij Sport Sportief. “Als een ondernemer zijn zoontje bij de lokale voetbalvereniging ging sponsoren met twintig shirts en twintig trainingspakken, nam Sport Sportief die order aan om het vervolgens te laten bedrukken door Shirtsenzo.”, aldus Enzo: “Als alles dan afgeleverd werd, maakte Soraya de betreffende ondernemer erop attent dat Shirtsenzo ook T-shirts, polo’s, sweaters, jasjes, et cetera leverde waarop zijn logo gedrukt kon worden om op die manier via bedrijfskleding een professionele uitstraling te creëren. Dat liep als een trein!”
"We behandelen onze klanten, zoals we zelf behandeld willen worden."
Hoog in het vaandel: service en duurzaamheid
In de begintijd draaiden Enzo en Soraya zelf minimaal tachtig uur per week. Dat kwam mede doordat diverse bestellingen via de website binnen kwamen, wat uiteraard ook ’s avonds gebeurde. En omdat overdag alles in beide zaken ook gewoon doordraaide, pakte het stel dat meestal direct op. Al snel kwamen er dagelijks dertig tot veertig aanvragen binnen, wat allemaal verwerkt moest worden qua bedrukken en inpakken. Naast dat er borg gestaan wordt voor een hoge kwaliteit qua kleding en bedrukking, wordt er ook veel aandacht besteed aan de verpakking ervan. Enzo: “Omdat wij uit de fashionwereld komen, hechten we belang aan netheid. En dat is de kracht van Soraya! Wij doen het anders dan de rest en vinden dat elke order door de klant als een presentje ontvangen moet worden. De kleding gaat bij ons, schoon en gesorteerd op maat, met een persoonlijk geschreven dankbrief in een mooie doos met ons logo erop en een mooie tape eromheen. We behandelen onze klanten, zoals we zelf behandeld willen worden.” Daarbij staat duurzaamheid hoog in het vaandel bij Shirtsenzo. De drukinkt is op waterbasis en de uitgebreide kledinglijn bestaat onder andere uit gerenommeerde merken zoals Stanley & Stella, Kariban Organic, James & Nicholson en Fruit of the Loom.
Shirtsenzo en Brandmerck
Na zes jaar lang lekker meegroeien met de markt, kwam Enzo in 2014 via Erwin en Robert in aanraking met Brandmerck. Na een eerste ontmoeting bij hem op kantoor, zijn beide mannen zich eerst gaan verdiepen in de branche. Vervolgens hebben ze een plan voor Shirtsenzo geschreven, wat gebaseerd is op Google Ads en SEO, met als resultaat dat er nog veel meer aanvragen via de website binnenkwamen en het personeelsbestand in 2016 van twee man verdrievoudigd werd naar zes.
Als belangrijke pluspunten van Brandmerck noemt Enzo enthousiasme en meedenken. “Ze komen één keer per half jaar naar me toe”, aldus Enzo: “Dan evalueren we waar we staan en kijken we of we de afspraken, die we met elkaar gemaakt hebben, zijn nagekomen. Als we dan bepaalde verbeterpunten ontdekken, worden die in de daarop volgende cyclus toegepast. Op die manier weten zij uitstekend te vertalen wat ik wil. We kunnen lekker sparren met elkaar. Erwin en Robert zijn niet eigenwijs in de trant van ‘We doen het op onze manier’, maar luisteren naar mijn input en gieten daar hun eigen sausje overheen. Qua zoektermen hebben we ook een duidelijke communicatie met elkaar. Dat gaat in samenspraak, want vanuit mijn vakkennis kan ik heel goed inschatten welke zoekwoorden actueel zijn en welke niet. Je kunt gerust stellen dat Erwin en Robert compleet geïnfiltreerd zijn in ons bedrijf. Ze weten alles van ons, communiceren helder en reageren adequaat als wij iets veranderd willen hebben.”
Groot geworden door klein te blijven
Mede door de inspanningen van Brandmerck werd 2016 een cruciaal jaar. Enzo: “Ik redde het niet meer om ’s avonds door te werken en ’s nachts te staan drukken. We zijn toen gaan investeren in mensen, waardoor er onder anderen een dtp-er bij kwam en twee productiemedewerkers. Die hebben geen ambitie om te verkopen, maar kunnen perfect drukken, perfect spullen in- en uitpakken en de orders als een cadeautje klaarleggen voor de klant. En op het moment dat die het op komt halen geven ze het met een grote glimlach af: ‘Heel veel plezier met uw order.’ Dat laatste contact is namelijk heel belangrijk. Want al heb ik in het begin nog zo’n goed contact met de klant, als die bij het ophalen van zijn spullen ongeïnteresseerd behandeld wordt, is hij mij alweer vergeten.”
En dat het werkt, blijkt wel uit de feedback op de website. De klantenkring is uitgebreid en heel divers, van de lokale bakker tot en met FEBO en Albert Heijn. En zo heeft de jaarlijks terugkerende Dam tot Damloop in Zaandam inmiddels ook voor heel veel klanten gezorgd. Of het nu om een groot concern gaat of om een zzp’er, elke klant is even belangrijk. De slogan van Enzo is ‘Wij zijn groot geworden door klein te blijven’.
"Een hecht team wat al vier jaar bij elkaar is in een gezond en bloeiend bedrijf"
Hij staat open voor kritiek en verbetert daar waar nodig. Een mooi voorbeeld daarvan komt vanuit een van de feedbacks: “Alles was positief, maar die klant vond wel dat de communicatie beter kon.”, aldus Enzo: “Ik heb direct gebeld, want als er een klacht is, vind ik dat je daar niet mee moet wachten. Het ging om een groot bedrijf. Er werd me gezegd dat ze het fijn hadden gevonden als wij op moment van verzending een mailtje gestuurd hadden en sindsdien doen we dat ook. De klant krijgt een mail dat het pakket verzonden wordt en daarna volgt er nog één met de track & trace. Zo wil ik ermee omgaan, omdat ik daarvan leer en kan zeggen ‘Ok, dit moeten we beter doen.’ En omdat alle medewerkers daar ook voor openstaan, heeft het ons eigenlijk gekneed tot waar we nu zijn: een hecht team wat al vier jaar bij elkaar is in een gezond en bloeiend bedrijf.”