Bezoekers die voor het eerst op de WordPress website van jouw bedrijf komen, wil je net als in een stenen winkel optimaal rondleiden. De informatie en het aanbod moeten op een duidelijke en aantrekkelijke manier gepresenteerd worden, zodat de bezoeker met het vervolgen van zijn klantreis uiteindelijk bij jou als klant eindigt. Hoe zorg je ervoor dat de bezoeker in zijn zoektocht op jouw website terechtkomt en hoe zorg je er vervolgens voor dat een optimale inrichting van je website leidt tot leads en conversies? Daarover lees je in deze blog met SEO-tips voor WordPress websites.
Inhoudsopgave
Vindbaarheid in zoekmachines
De klantreis van bezoekers begint al bij de invoer van specifieke zoekwoorden in Google of andere zoekmachines. De bezoeker is op zoek naar een oplossing of antwoord die hij in Google hoopt te vinden. Om je zoekpositie in de zoekmachines te bevorderen, is het zaak je website te optimaliseren. Daarvoor dienen de volgende SEO-tips voor WordPress.
Tip voor straks: See Think Do Care: de reis die je klant maakt
Snelheid en gebruiksvriendelijkheid
De eerste twee punten die de aandacht verdienen bij de bouw van je WordPress website zijn de snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Als je je website vergelijkt met een fysieke winkel, dan hoop je als bezoeker in een overzichtelijke en aantrekkelijke omgeving terecht te komen waar je niet hoeft te wachten om naar een andere ruimte te gaan en niet lang hoeft te zoeken naar dat wat je nodig hebt. Hetzelfde geldt voor je website die in één overzicht duidelijk maakt waar de bezoeker naartoe kan zonder dat lange laadtijden hem belemmeren. Daarnaast zorgt een prettig en uniek design ervoor dat je website onthouden wordt. Let er goed op dat je website gebruiksvriendelijk is voor zowel de desktop als voor mobiele telefoons.
Opbouw van de menustructuur
Om je WordPress website SEO- en gebruiksvriendelijk te maken, kijk je in de eerste plaats naar de menustructuur. Klikt de bezoeker op het menu, dan moet hij het liefst in één oogopslag zien waar hij op kan klikken om te vinden wat hij zoekt. Dat kan een categorie- of productpagina zijn, maar ook de blogpagina met aanvullende informatie. Zorg voor een indeling van de menustructuur die voor iedere bezoeker logisch is ingedeeld en die een oneindige zoektocht voorkomt. Daarnaast bevorder je de vindbaarheid van je website wanneer je belangrijke zoekwoorden terug laat komen in het menu.
Content met beeld en tekst
De fundering en opbouw zijn essentieel om een gebruiksvriendelijke en vindbare WordPress website te bouwen. Staat de fundering, dan kun je de website inrichten met content. Grafische vormgeving, tekst en foto-/videografie zijn onderdelen die jou helpen de website als het ware aan te kleden. En belangrijker nog, je bezoeker wordt geholpen met inspiratie en informatie. Goede content leidt de bezoeker door zijn klantreis waar hij voortdurend keuzes moet maken. Informerende teksten en verhelderende foto’s kunnen hem richting geven.
Tip voor straks: Zo schrijf je een goede SEO tekst
De content die je maakt is in de eerste plaats gericht op de behoeften van de bezoeker. Daarnaast wil je met hulp van SEO dat meer bezoekers je WordPress website kunnen vinden. De content kan je daar op een aantal manieren helpen.
- Schrijf web- en blogteksten die bijdragen aan de vindbaarheid. Dit doe je onder andere door te bepalen welke zoekwoorden met betrekking tot het onderwerp veel gebruikt worden en die regelmatig in de tekst te verwerken. Eveneens het gebruik van koppen is van invloed.
- In de teksten kun je interne links naar pagina’s en externe links naar relevante websites toevoegen, zodat je de bezoeker beter op weg helpt én de vindbaarheid van je eigen site bevordert.
- Voeg je foto’s of video’s toe aan je website, maak de bestanden dan van tevoren kleiner door ze te comprimeren. De bestanden nemen minder ruimte in waardoor de snelheid van je website niet afneemt.
- Een essentieel SEO-onderdeel voor je WordPress is het correct en volledig invoeren van de metadata. Dit is de aanvullende informatie in de vorm van een metatitel en -beschrijving die zichtbaar is in Google en bezoekers kunnen uitnodigen om door te klikken.
- De afbeeldingen die je toevoegt, kunnen zichtbaar worden in het gedeelte met afbeeldingen binnen zoekmachines. Dit kun je realiseren door de afbeeldingen te voorzien van een ALT-tekst, een korte omschrijving van de afbeelding. Komt die overeen met de zoekwoorden die ingevoerd worden in Google, dan kan dat de zoekpositie van de afbeelding verhogen.
Tip voor straks: Contentmarketing: hoe werkt het en wat levert het op?
SEO toepassen op jouw WordPress website
Wil jij jouw websitebezoekers op een gebruiksvriendelijke manier door hun klantreis leiden en hen verleiden met een interessant aanbod? Begin met zoekmachine optimalisatie om de zoekpositie van je website omhoog te halen. Zorg er vervolgens voor dat de groep mensen die almaar groter wordt en je website weet te vinden, in een overzichtelijke, snelle en aantrekkelijke omgeving terechtkomt waar meer te zien is van jouw merk en producten. Met bovenstaande SEO-tips specifiek voor WordPress websites maak je al een goed begin.
Wil je blijvende online zichtbaarheid en een stabiele groei in conversies, kom dan eens in gesprek met onze SEO-specialisten die je graag meer vertellen over de tal van mogelijkheden. Neem contact met ons op voor meer informatie of bezoek ons kantoor voor vrijblijvend advies.