We zien dat er steeds meer online gekocht wordt. Deze stijgende trend is de afgelopen periode in een stroomversnelling gekomen. Dit is hét moment om met onze tips voor een SEO vriendelijk webshop aan de slag te gaan. We hebben een aantal praktische tips die je zelf direct kunt toepassen. Webshop SEO zorgt er namelijk voor dat je meer klanten naar je webshop kunt trekken. We hebben 6 SEO tips voor webshops op een rij gezet. Check ook zeker onze 5 redenen om te starten met adverteren op een webshop.
Inhoudsopgave
Tip 1: Webshop structuur
Een SEO vriendelijke structuur van de webshop is het fundament van de SEO-strategie voor een webshop. Zowel voor de bezoeker van de shop als Google is het belangrijk dat de structuur logisch is. Dit is de basis voor je webshop dit je direct wilt optimaliseren. Waarbij je dit goed verwerkt in de sitemap. De sitemap kun je zien als een inhoudsopgave waarin je aan Google duidelijk maakt hoe de opbouw van de webshop is.
URL structuur webshop
De URL structuur van de webshop bepaal je door goed in kaart te brengen welke categorieën er zijn en of deze ook weer onder zijn de verdelen in sub-categorieën. Hieronder plaats je dan weer de producten. Daarnaast heb je dan nog de andere pagina’s met informatie en de blogs. Dit verwerk je ook in de structuur zodat het een geheel wordt. Een mooi voorbeeld hiervan is de webshop Horecagoedkoop.nl. Je ziet hier een duidelijke structuur voor alle categorieën en sub-categorieën. Met als extra ondersteuning nog filter opties.
"Een SEO vriendelijke structuur van de webshop is het fundament van de SEO-strategie voor een webshop."
Tip 2: Bepaal de zoekwoorden
Zoekwoorden zijn een belangrijke eerste stap om de focus van de webshop te bepalen. Wil je met je webshop hoog in Google komen dan is het belangrijk dat dit op de juiste woorden is. Op deze manier krijg je mensen naar je webshop.
Je kunt onderzoek doen naar deze zoekwoorden, ook wel trefwoorden genoemd, door eerst een overzicht te maken van de belangrijkste categorieën en producten van je webshop. Zodat je helder hebt voor welke pagina’s je de relevante woorden wilt bepalen. Daarna kun je via een tool zoals Ubersuggest onderzoeken hoe vaak er per maand gezocht wordt op de woorden en je krijgt direct suggesties die ook interessant kunnen zijn.
Zoekwoorden webshop
Je bepaalt op deze manier per pagina de zoekwoorden waarvoor je wilt gaan optimaliseren. Het is goed om twee tot vier focuszoekwoorden per pagina te hanteren. Zet dit allemaal overzichtelijk in een Excel-bestand of Google Spreadsheet. Waarbij je een zoekwoord niet kunt richten op meerdere pagina’s. Dan krijg je namelijk last van interne concurrentie. Naast de focuszoekwoorden kun je in de tekst nog aanverwante zoekwoorden gebruiken die bijvoorbeeld minder zoekvolume per maand hebben.
Tip 3: Unieke content
De content van een webshop is bepalend voor de indruk die een bezoeker krijgt. Onder content verstaan we alle informatie die de webshop geeft via tekst, video en afbeeldingen. Hierbij hoef je niet direct te denken aan content marketing voor je webshop. Het begint namelijk bij de basis. Zorg dat alle categorieën eigen unieke teksten, afbeeldingen en video’s hebben. Daarnaast is het nog een dikke plus als het lukt om unieke productbeschrijvingen te maken voor alle producten. Hier moet de content de juiste informatie geven zodat webshop bezoekers overtuigd raken om een aankoop te doen.
"De content van een webshop is bepalend voor de indruk die een bezoeker krijgt."
Teksten SEO optimaliseren
Alleen met unieke teksten gaat het niet lukken. Als aanvulling op de unieke content is het goed om de teksten te optimaliseren. Dit is namelijk een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie voor een webshop. Je kunt dit optimaliseren door de zoekwoorden die je bedacht hebt een aantal keer te verwerken op de pagina. Zorg daarnaast ook voor duidelijke titels en tussenkopjes. Verwerk ook de aanverwante zoekwoorden in de tekst voor het beste resultaat. Vergeet ook zeker niet om de afbeeldingen een relevante en zoekmachine vriendelijke Alt Tag te geven. Lees ook onze tips om hoger in Google te komen!
Tip 4: Interne links webshop
Voor het verder verder verbeteren van de webshop zijn de interne links cruciaal. Interne links zorgen er natuurlijk niet direct voor dat je webshop hoger komt in Google. Wel zorgt dit ervoor dat de bezoeker makkelijker vindt wat hij zoekt en ook meer pagina’s bekijkt, mits de interne links relevant zijn uiteraard. Daarnaast is dit voor Google ook een signaal om de waarde van de pagina door te geven aan de pagina waar de interne link naar toe gaat. Dit is goed voor de vindbaarheid van die pagina.
Toepassen interne links
Een goed voorbeeld van het goed toepassen van interne links is te vinden op onze zoekmachine optimalisatie pagina. Op die pagina kun je doorklikken naar andere relevante pagina’s op onze site. Dit kun je voor een webshop toepassen door naar relevante categorieën, producten en blogs te linken. Dit pas je toe op blogs en categorieën. Op product pagina’s kun je weer naar andere producten linken. Zo zorg voor een optimale linkjuice (zo noemen SEO specialisten dit) voor webshops.
Tip 5: Schrijf blogs
Als je op zoek bent naar aanvullende tips om je webshop te promoten dan zijn blogs een hele goede manier. Door actief met blogs aan de slag te gaan, ook wel content marketing genoemd, kun je mensen naar je webshop krijgen die op zoek zijn naar antwoorden. Je hebt hierdoor veel content die je ook kunt promoten op Pinterest, Facebook en Instagram. Dit is een prachtige manier van gratis reclame voor je shop.
Content marketing voor webshops
De content marketing voor jouw webshop begint bij het in kaart brengen van jouw doelgroep. Wie zijn het en welke vragen hebben ze over jouw producten. Breng alle vragen die ze kunnen hebben in kaart, waarbij je per categorie en product zelfs kunt kijken welke vragen er leven bij de doelgroep. Van alle deze vragen kun je unieke blogs maken die direct het juist en beste antwoord geven op deze vraag. Voeg mooie afbeeldingen en eventueel video’s toe voor het beste resultaat.
"Je kunt nu namelijk zelf een 'webwinkel' starten op Facebook."
Bonustip: Webshop Reviews
Kijk je zelf naar reviews van een webshop? Waarschijnlijk wel. Alleen daarom al is het verkrijgen van reviews heel erg belangrijk. Want wie kunnen de bezoeker van jouw webshop beter overtuigen dan iemand die al gekocht heeft? Voor SEO heeft het echter ook een positieve werking. Probeer dan ook constant (rijke) reviews te verkrijgen. Je zult zien dat dit een positieve werking heeft op je webshop prestaties.
Webshop marketing
Bovenstaande tips zijn een belangrijk onderdeel van de webshop marketing. Ze dragen bij aan het fundament van de zoekmachine optimalisatie. Zodat jij hiermee meer bezoekers naar je webshop kunt trekken. Naast SEO kun je ook kijken naar het adverteren in Google of via de Social Media kanalen. Laat je vooral eens inspireren door deze mooie verhalen van succesvolle bedrijven.