Wil je SEO-expert worden, maar heb je geen idee waar je nu precies moet beginnen? Geen zorgen, deze blog is er om je te helpen. Bij SEO optimalisatie zorg je er onder andere voor dat er meer traffic naar je website gaat. Naast dat kun je ook conversies gaan verbeteren. Het begint allemaal met een goede mindset. Bij SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, gaat er enige tijd overheen tot je echt resultaat ziet. Het bereiken van een bepaald doel kan zo maanden, of zelfs jaren duren. Laten we bij het begin beginnen en lees de 6 stappen die je bewandelt om jezelf tot SEO-expert te ontwikkelen.
Inhoudsopgave
Stap 1: Leer hoe de zoekmachines werken
Als SEO-expert is het belangrijk dat je weet hoe zoekmachines werken. De index van Google bevat wel triljoenen webpagina’s die vooral zijn gebaseerd op het crawlen van het internet. Nu hoor ik je denken: ‘crawlen? Wat is crawlen?’ Dat leg ik je graag even uit. Crawlen is het doorzoeken van een website aan de hand van een robot of spider van een zoekmachine. Het is belangrijk dat zoekmachines je website goed kunnen crawlen, zodat deze geïndexeerd kan worden. Google moet dus jouw website kunnen begrijpen, zodat je een goede positie binnen Google kunt krijgen.
Er zijn vaak zo’n miljoenen relevante zoekresultaten die door het algoritme van Google worden gerangschikt. Daarin wordt rekening gehouden met meer dan 200 factoren. Niemand, wij dus ook niet helaas, weet precies wat al die factoren zijn en hoe zwaar een bepaalde factor weegt voor een betere positie. Betekent niet dat je geen effectieve SEO optimalisatie meer kunt uitvoeren. Lees gauw verder in de volgende stap met welke factoren je als SEO-expert rekening houdt.
Stap 2: Begrijp de 3 belangrijkste rankschikfactoren
We hadden het net al over de wel meer dan 200 factoren waar Google naar kijkt. Bij deze stap gaan we de 3 belangrijkste rangschikfactoren behandelen. Wellicht merk je dat je soms even helemaal vastloopt wanneer je tijdens de SEO optimalisatie een pagina of een eerder geschreven blog wilt aanpakken en rekening wilt houden met de rangschikfactoren. Voordat je je helemaal druk gaat maken over paginasnelheid en titeltags is het belangrijk dat je de 3 belangrijkste rangschikfactoren kent. Ik deel ze hieronder met je.
"Er zijn vaak zo’n miljoenen relevante zoekresultaten, waardoor het algoritme van Google die resultaten gaat rangschikken en daarmee met wel meer dan 200 factoren rekening houdt."
Relevantie
Hierbij gaat het erom hoe goed jouw pagina overeenkomt met de zoekopdracht. Stel iemand tikt in de zoekbalk van Google: “Hoe maak je kruidenolie?” Dan zorgt Google ervoor dat er in de zoekresultaten geen pagina’s over auto’s verschijnen. Die zijn immers niet bepaald relevant voor iemand die informatie wil over het maken van kruidenolie.
Bij SEO optimalisatie gaat relevantie nog iets dieper. De pagina moet namelijk overeenkomen met het soort inhoud dat mensen graag willen zien. De persoon die zoekt naar “hoe maak je kruidenolie?“ is op zoek naar een recept en niet naar een kant-en-klare kruidenolie. De eerste pagina’s zullen dus sneller een blog zijn dan een pagina waar kruidenolies op worden verkocht.
Autoriteit
Dit komt voor een groot deel neer op backlinks. Google ziet links namelijk als iets betrouwbaars. Hoe meer backlinks je van hoge kwaliteit hebt, des te groter de kans dat je gaat scoren. De uitvoering hiervan wordt ook wel linkbuilding genoemd. De beste backlinks zijn relevant en autoritair. Linkbuilding is dus ook een essentieel onderdeel waar je je in verdiept, wil je een goede SEO-expert worden.
Het nut
Google streeft naar het beste resultaat. Het is daarom niet voldoende om alleen de focus te leggen op de zoekintentie. Na het intikken van een zoekopdracht komt iemand uiteindelijk bij de inhoud van de pagina terecht. Die moet er goed uitzien. Een goede manier om je pagina te optimaliseren, is door de content te vergelijken met die van concurrerende pagina’s.
Tik bij aanvang van de SEO optimalisatie de zoekopdracht in waar jij graag op gevonden wilt worden. Bekijk wie er bovenaan staan en wie er nog meer hoog scoren. Bestudeer die pagina’s: welke elementen zijn heel goed en waar schiet de pagina tekort? Hierdoor kun jij een nog betere pagina maken die de rest overtreft.
Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan met onze blog over Pinterest Advertising. Google maar eens op ‘Stappenplan Pinterest Advertising’. Grote kans dat je onze blog hier op positie 1 ziet staan.
Stap 3: Beheer als SEO-expert de belangrijkste onderdelen
SEO kun je zien als een puzzel met meerdere stukjes. Inzicht hebben in hoe alle puzzelstukjes in elkaar passen is essentiële kennis voor een SEO-expert.
De 3 belangrijkste onderdelen zijn:
- On page SEO
- Off page SEO (linkbuilding)
- Technische SEO
Voordat je hiermee aan de slag gaat, is het te allen tijde belangrijk om een gedegen zoekwoordonderzoek te verrichten. Op basis van de resultaten kun je de belangrijkste SEO-onderdelen juist inrichten. Bij elk zoekwoord horen een aantal belangrijke gegevens, zoals het zoekvolume van een zoekwoord, de moeilijkheidsgraad en het aantal mogelijke klikken. De beste zoekwoorden zijn woorden met een lage concurrentie, een hoge zoekvolume en veel mogelijke klikken. Daarnaast zijn een hoge bedrijfswaarde en een lage rangorde ook van belang.
“SEO kun je zien als een puzzel met meerdere stukjes. Het inzicht hebben in hoe alle puzzelstukjes bij elkaar passen is essentiële kennis voor het worden van een SEO-expert."
On page SEO
On page SEO is het optimaliseren van pagina’s, waardoor rankings verbeterd kunnen worden. Het doel daarvan is om meer organisch verkeer van zoekmachines aan te trekken. Hieronder vind je een aantal voorbeelden waar je alvast mee aan de slag kunt gaan om je meer en meer te ontwikkelen tot SEO-expert.
- Het optimaliseren van content voor zoekintentie
- Het belangrijkste zoekwoord gebruiken in de title tags
- Het maken van verleidelijke meta descriptions
Wil je nog meer gratis concrete tips? Lees dan onze blog Hoger in Google komen? De 6 beste tips!.
Off page SEO
Off page SEO, beter bekend als linkbuilding, is het verkrijgen van een zo kwalitatief en relevant mogelijk linkprofiel. Hiermee verhoog je de online autoriteit in Google. Weten hoe dat werkt? Ga op zoek naar bedrijvenpagina’s, startpagina’s en linkpagina’s en zet jouw eigen netwerk voor een effectieve SEO optimalisatie.
Technische SEO
Technische SEO is het meest uitdagende onderdeel. Het omvat alle technische factoren op een website waarmee Google de relevantie en websiteprestaties beoordeelt. Denk hierbij onder andere aan:
- Snelheidsprestaties
- Codefouten (bijvoorbeeld 404-fouten, gebroken links et cetera)
- Robots.txt
- Sitemap
En zo zijn er nog veel meer technische aspecten in een website die Google als belangrijk acht.
Stap 4: Begin een website
Om SEO-expert te worden geldt: je moet de theorie kennen. Wil je graag een eigen bedrijf beginnen of lekker gaan bloggen? Begin dan eens met het kijken naar een website en koop vervolgens je eigen domein bij een hosting. Zet eerst een eenvoudige website op, waarvoor je een CMS als WordPress kunt gebruiken. De SEO-kennis die je hebt opgedaan, zet je bij de opzet van je website in. Begin bij het maken van de inhoud, die je in het vervolg tijdens de SEO optimalisaties kunt aanpassen om tot een alsmaar betere pagina en een hogere zoekpositie te komen.
Je kunt ook gaan kijken naar het onderdeel linkbuilding. Op deze manier ga je beginnen met het creëren van een goede SEO-technische site. Het kost zeker even wat tijd om het goed neer te zetten. Datzelfde geldt ook voor het schrijven van goede content. Mocht je daar nu geen tijd voor hebben, dan kun je ook overwegen om de online marketing uit te besteden aan een specialist.
Stap 5: De reis naar SEO-expert
Omdat je over alle aspecten van SEO iets moet weten om tot een solide basis te komen, is de reis naar het worden van een deskundig SEO-expert niet altijd gemakkelijk. Om dit iets gemakkelijker voor je te maken, heb ik de volgende tip voor je die je kan helpen tijdens de reis. Een tip die mij veel hebben gebracht.
Zoals je nu weet is SEO een breed veld met allerlei onderdelen die zorgen voor succes. Een SEO-expert worden in zowel linkbuilding als in technische SEO is heel ingewikkeld. Er zit veel verschil tussen deze twee onderdelen waardoor het verbeteren van de ene vaardigheid, bijvoorbeeld linkbuilding, de ander, in dit geval technische SEO, in de weg kan zitten.
Kies er daarom na het opdoen van de kennis op breed vlak voor om je te specialiseren in een SEO-onderdeel dat bij je past en waar je echt kunt uitblinken.
Stap 6: Creëer voor jezelf een systeem
Hoe vaker en hoe meer je bezig zult zijn met SEO optimalisatie, des te meer je zult inzien dat er niet genoeg uren op een dag zijn om alles perfect SEO-proof te maken. Mocht tijd echt een probleem worden, dan kun je nog steeds overwegen om SEO of een gedeelte ervan uit te besteden. Hetgeen waar je als toekomstig SEO-expert goed in bent, doe je dan zelf en de onderdelen waar je moeite mee hebt besteed je uit.
"De ontwikkelingen binnen SEO staan nooit stil. Ze veranderen continu."
Een systeem voor jezelf creëren zal je veel rust en overzicht geven. Je kunt bijvoorbeeld een checklist maken met de SEO-onderdelen waar jij je op wilt focussen. Ook kun je dan kijken of het wellicht veel voordelen biedt wanneer een collega of samenwerkingspartner zich bezighoudt met andere onderdelen. Met als doel een goede SEO optimalisatie uit te voeren en tot het best gewenste resultaat te komen.