Iedereen moet online en offline kennismaken met jouw product of dienst. Niet voor niets besteed je volop aandacht aan het verspreiden van advertenties. Maar er in het wilde weg mee strooien helpt je niet per definitie verder aan een hoger aantal conversies.
Van een nieuwe bezoeker een vaste klant maken vraagt om een strategisch marketingplan dat aansluit op alle fasen van de klantreis. Hoe je dat doet? Volg daarvoor de stappen van het See Think Do Care-model. Alleen dan lukt het je om een bezoeker direct aan te spreken en hem te verleiden tot het doen van een aankoop.
Inhoudsopgave
Het juiste perspectief
Het is heel gemakkelijk om je product of dienst aan te bieden. Jij kent de kwaliteiten en voordelen en het is feit dat mensen bij jou moeten zijn voor de oplossing. Er zijn dan ook tal van marketingmodellen in het leven geroepen die jou helpen aan een perfecte productomschrijving of advertentietekst.
Denk aan het AIDA-model. Je vraagt aandacht voor dat wat je wilt verkopen, weet interesse op te wekken, gaat de diepte in en realiseert uiteindelijk een aanzet tot actie. De focus ligt op het product of de diensten, daar is niets mis mee. Het enige is, je weet niet in hoeverre de inhoud aansluit op de zoektocht van je potentiële klant.
Je kunt je bezoeker ook triggeren aan de hand van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Opnieuw een interessante marketingstrategie waarmee je benadrukt waarom mensen bij jou goed zitten. Jij beschikt over de juiste deskundigheid, je bent klantvriendelijk en je producten zijn exclusief. Wederom niks mis mee. Uiteraard mag je met trots uitdragen dat jij de expert bent binnen je branche en dat jouw producten tot de top behoren. Maar opnieuw adverteer je vanuit je product en niet vanuit de klantreis van je bezoeker.
Met het See Think Do Care-model ligt dat anders. Uitgangspunt is dat je marketingstrategie aansluit op de behoefte van je klant. Ofwel, je adverteert vanuit het perspectief van de klant en zorgt dat je voortdurend antwoordt op dat wat hij zoekt.
Marketing die aansluit op het See Think Do Care-model
De fasen in het See Think Do Care-model illustreren hoe de gemiddelde klantreis eruitziet. Er zit immers nog een heel traject tussen het moment van kennismaking met jouw bedrijf en de aankoop van een product. De bezoeker denkt na, informeert, weegt af, vergelijkt en onderzoekt om zeker te weten dat jij zijn beste keuze bent. Aan jou dus de taak zo weinig mogelijk mensen te laten afhaken tijdens deze reis.
Het maken van een marketingstrategie begint met het definiëren van de doelgroep en het formuleren van je boodschap. Je doelgroep heeft een behoefte of een probleem en jij hebt het antwoord. Je wilt iedere twijfel wegnemen en precies datgene aanbieden wat hem in die fase verder helpt. De stap tussen een eerste bezoek aan je website en het doen van een aankoop is op dat moment veel te groot. Wees dus laagdrempelig en beheerst in je boodschap. Spring je er te snel bovenop, dan schrik je je potentiële klant mogelijk af. Ben je te voorzichtig, dan merkt hij je niet eens op. De kunst zit ‘m erin precies aan te voelen wat hij op dat moment van jou nodig heeft.
Tip voor straks: Hoe werkt contentmarketing en wat levert het op?
Fase 1: Zien
Om een klantreis bij jouw bedrijf te kunnen beginnen, moet de bezoeker je zien: fase 1 van het See Think Do Care-model. Introduceer je bedrijf bij iedereen die het maar moet weten. Zo maken meer en meer mensen kennis met jouw diensten. Weet de bezoeker af van je bestaan, dan moet hij alleen nog interesse in je hebben. Hoe je dat online kunt bereiken? Nou, bijvoorbeeld zo:
- Met de juiste aandacht voor je website of webshop en de stappen die een bezoeker daar doorloopt, houd je zijn interesse van begin tot eind vast.
- Goede content en technische aspecten op je website vergroten de vindbaarheid in zoekmachines als Google. Linkbuilding en woorden met een hoge zoekvolume zijn daarin onmisbaar. Zorg er dus onder andere voor dat teksten voor de productpagina’s en blogs inhoudelijk boeien en bijdragen aan zoekmachineoptimalisatie, dat afbeeldingen voorzien zijn van ALT-teksten en dat de menustructuur gebruiksvriendelijk en compleet is.
- Met je social media accounts wordt je bereik op een laagdrempelige manier groter en heb je gemakkelijk contact met volgers en klanten. Wees vooral actief op kanalen die aansluiten bij mensen in jouw doelgroep. Bevinden ze zich op Instagram? Lok volgers naar je inspirerende feed waar ze in één oogopslag zien wat jouw bedrijf uitstraalt. En moedig ze aan via de DM vragen aan je te stellen.
- Het maken van betaalde campagnes in zoekmachines en social media geeft je de mogelijkheid om gericht jouw doelgroep te benaderen. Googelt men bijvoorbeeld op een product uit je assortiment? In Google Shopping verschijnen jouw producten met actuele prijs en specificaties op de eerste plek.
In de eerste fase van het See Think Do Care-model is een klant via Google of social media op zoek naar informatie of inspiratie over een bepaald product. Ligt jouw specialisme binnen zijn interesse of probleemgebied? Zorg dat hij jou als eerste vindt, dat je hem op de juiste manier aanspreekt en dat je hem vervolgens binnenhaalt.
Stel, je bent gek op koken en gespecialiseerd in voor de Hollandse keuken onbekende gerechten. Je begint een bedrijf met als doel mensen lekker te maken met jouw Indisch, Zuid-Amerikaans of Afrikaans eten. Om ervoor te zorgen dat mensen zoveel mogelijk kennis nemen van jouw bestaan, begin je met een strategisch marketingplan dat aansluit op de behoeften van je doelgroep: mensen die weinig tijd hebben om zelf te koken, graag nieuwe en onbekende maaltijden uitproberen en in de buurt wonen van jouw keuken. Online staat de basis met een goede en informerende website, een bedrijfsprofiel op Instagram waarmee je honderden mensen bereikt en betaalde advertenties die je specifiek richt op je doelgroep. Stap 1 is gezet en jij bent zichtbaar voor je doelgroep.
Tip voor straks: Een succesvol Instagramaccount met deze 11 tips
Fase 2: Denken
De bezoeker heeft je gezien en weet van je bestaan af. In fase 2 van het See Think Do Care-model is het jouw taak om zijn aandacht vast te houden. En dat doe je niet door meteen met dwingende advertenties aan te komen. Na een bezoek heeft hij nog niet besloten of hij bij jou de oplossing heeft gevonden. Ga je te snel, dan kun je hem afschrikken. De bezoeker gaat door een denkproces waarin hij voor- en nadelen tegen elkaar afweegt, jouw bedrijf en je concurrenten onderzoekt, vragen stelt die zijn intentie expliciet maken en alle mogelijkheden evalueert.
In plaats van te snel te gaan, zet je effectieve strategieën in om je klant door deze fase heen helpen. Hij heeft informatie nodig die hem helpt goede afwegingen te maken.
- Zorg voor laagdrempelige toegang tot je klantenservice. De klant moet altijd met je kunnen bellen, mailen én chatten.
- Bouw een klantvriendelijke website. Met inspirerende blogs, volledige informatieteksten, helder beeldmateriaal, duidelijke contactgegevens en een FAQ-pagina maak je het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk.
- Zorg voor zoekwoorden op je website die aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Als hij googelt naar informatie en jouw website verschijnt bovenin, wie weet klikt hij erop. Hij kent je immers al. Heb je het in fase 1 goed aangepakt, dan haal je ook nu de bezoeker binnen.
- Houd je social media kanalen actueel met relevante berichten. Dat kan met inspirerende tips en interessante acties. Pinterest is een perfect kanaal voor het plaatsen van mooie product- en bedrijfsfoto’s of het delen van handige tips. Doe je het goed, dan worden je berichten opgeslagen en gedeeld. Haast als vanzelf komen andere Pinterestgebruikers in de funnel van jouw bedrijf terecht.
- Maak de bezoeker trouwe lezer van je nieuwsbrieven, waarin het laatste nieuws, onmisbare tips en inspirerende verhalen worden vermeld. Dit kan bijna volledig geautomatiseerd, waardoor je weinig omkijken hebt naar het versturen van e-mails en tegelijk honderden bestaande en nieuwe lezers direct aanspreekt.
- Ontwerp betaalde campagnes voor op Google en social media die de kijkers informeren over de nieuwste blog of samenwerking.
- Benader je websitebezoekers opnieuw met remarketingcampagnes. Het kan zomaar zijn dat ze je product even zijn vergeten. Door hen met een advertentie op Google of social media te herinneren aan hun vorige bezoek, wek je opnieuw hun interesse op.
In deze fase is het essentieel dat je precies genoeg adverteert. Met de juiste hoeveelheid en inhoud weet je de aandacht van je doelgroep vast te houden zonder af te schrikken. Hoe wil je anders zoveel mogelijk mensen meenemen naar de volgende fase van het See Think Do Care-model?
Je hebt mensen weten te interesseren in jouw culinaire hoogstanden. Dat merk je in een groeiend bereik op Instagram en bezoekersaantal. Lang niet iedere nieuwe bezoeker in fase 1 doet meteen een bestelling. Dus mensen moeten je onthouden en jij moet hun aandacht blijven vasthouden. Heb je een nieuw recept ontwikkeld en is het volgens jou een absoluut succes? Maak mensen warm door het gerecht alvast te introduceren. Met een blog waarin je het recept deels uitlegt -uiteraard geef je het geheim niet volledig bloot- of handige basistips die voor het gerecht essentieel zijn, maak je de bezoeker meer en meer nieuwsgierig naar je producten, of in dit geval gerechten.
Tip voor straks: 7 onmisbare SEO tips voor SEO optimalisatie
Fase 3: Doen
Je bezoeker op de website of volger op social media heeft alle informatie tot zich gekregen om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Heeft het goed uitgepakt, dan leiden alle voorgaande acties tot een conversie. Je bezoeker is nu een klant geworden. Althans hij heeft de intentie om een aankoop te doen. Hier is het dus heel belangrijk dat je de lat tot het doen van een conversie zo laag mogelijk legt:
- De webshop helder inrichten met toegankelijke stappen voor de klant. Enerzijds maak je het zo gemakkelijk mogelijk met duidelijke handelingsmogelijkheden en keuzeopties, anderzijds geef je de klant voortdurend het gevoel dat hij nergens onverhoopt aan vastzit.
- Heldere en transparante informatie geven over betalings- en retourneringsopties.
- Remarketingcampagnes en nieuwsbrieven maken met relevantie kortingsacties en soortgelijke producten.
- Verkoop je je producten en diensten niet online, zorg er dan voor dat de klant weet hoe, waar en wanneer hij je kan bereiken. Met een contactpagina op je website, een bedrijfsprofiel op Google en de contactgegevens op je social media kanalen zal de klant je altijd kunnen vinden.
Nadat de klant diverse keukens met elkaar heeft vergeleken, maakt hij de keuze een van jouw gerechten uit te proberen. Hier is het heel belangrijk dat je hem goed door de bestelling heen leidt. Zeker als de gemiddelde bezoeker geen benul heeft van wat een voor hem onbekend product of ingrediënt is, zorg je voor voldoende informatie. En heeft de bezoeker een van je topgerechten besteld en er met smaak van gegeten, vergeet dan vooral niet hem via een nieuwsbrief te laten weten wat er volgende week op het menu staat.
Tip voor straks: Wat is Google Shopping en hoe werkt het?
Fase 4: De loyale klant bedienen
Iets verkocht? Dan is het nu zaak de klant te behouden. Hij heeft een conversie bij je gedaan en het liefst wil je dat hij voor de volgende aankopen weer naar jou toe gaat. Ofwel, dat hij een vaste klant wordt. Wil je jouw klantenbestand uitbreiden met waardevolle klanten, dan is het belangrijk dat je ook voldoende tijd investeert in de laatste fase van het See Think Do Care-model: de nazorg.
- Een toegankelijke en laagdrempelige klantenservice zorgt niet alleen voor voldoende informatieverstrekking aan zoekende mensen. Ook na een aankoop moeten klanten gemakkelijk bij je aan kunnen kloppen met vragen of feedback.
- Door nieuwsbrieven naar je vaste klanten te versturen, houd je hen op de hoogte van andere voor hen relevante producten of diensten.
- Remarketingadvertenties kunnen helpen om bestaande klanten te blijven informeren over huidige acties.
- Na verloop van tijd kun je een nieuwe klant gemakkelijk benaderen met de vraag hoe hij het aankoopproces heeft ervaren. Dit kan met een persoonlijk bericht, maar ook door een geautomatiseerde mail de deur uit te doen. Een effectieve manier om jouw klantenservice te verbeteren en klanten te behouden.
De funnel waar jouw bezoekers in terechtkomen, eindigt bij fase 4 van het See Think Do Care-model. Eigenlijk eindigt die hier niet omdat de klant na deze fase naar verwachting klant blijft. In deze fase wordt wel duidelijk welke klanten loyaal zijn en hoe je gemiddelde klant eruitziet. Waardevolle informatie die jou helpt om in fase 1 nieuwe bezoekers door de klantreis te leiden.
Als een klant bij jou een heerlijk gerecht heeft besteld, dan wil je dat hij voor de volgende afhaalmaaltijd opnieuw bij jou aanklopt. Je producten moeten niet alleen van hoog niveau zijn met de heerlijkste smaken, ook je klantenservice moet voldoen aan de wensen van de klant. Goede bereikbaarheid en klantvriendelijkheid zijn daarin essentieel. Blijf daarom betrokken bij je klanten en houd ze telkens op de hoogte van je nieuwste gerechten. Doe je het goed, dan komt de klant absoluut bij je terug.
Tip voor straks: Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
De klantreis naar jouw producten en diensten
Zie je al helemaal voor je hoe je met sterke strategieën en content je doelgroep benadert en je klantenbestand langzamerhand uitbreidt? Leid je bezoekers door de funnel en geef hen de informatie die ze op dat moment nodig hebben. Dan resulteert het eerste bezoek aan je website of social media account in een waardevolle conversie.
Benieuwd hoe je het beste de vier fasen van het See Think Do Care-model kunt gebruiken in jouw marketingstrategie? Bel dan eens met een van onze specialisten voor het krijgen van bruikbare tips en informatie.