Online gegroeid door
Zoekmachine adverteren (SEA)
Doelstellingen
100% ↑ bereik via SEA
200% ↑ bezoekers via remarketing
10% ↓ van CPC
Resultaten
185% ↑ bereik via SEA
310% ↑ bezoekers via remarketing
21% ↓ van CPC
Groothandel, bewerk en ontwikkelaar van acrylaat en design kunststoffen
Monique Reitsma (marketeer) vertelt enthousiast hoe PyraSied uitgroeide tot het huidige succesverhaal. “PyraSied Xtreme Acrylic is de groothandel, bewerker en ontwikkelaar van acrylaat en design kunststoffen in Leeuwarden. Voor de handel worden er met name volle platen geleverd, maar voor de industrie en de retail is maatwerk de norm, bijvoorbeeld op het gebied van winkelinrichting. PyraSied beschikt over de meest diverse voorraad acrylaat in Nederland, is voorloper op het gebied van gerecycled acrylaat en heeft meer dan 35 jaar ervaring met kwaliteitskunststoffen.”
“Inmiddels is PyraSied uitgegroeid tot een bedrijf met bijna 50 medewerkers en een bedrijfsruimte van vier hallen met een totaaloppervlakte van 5000 m2.”
“In 1984 begon Sied Kooistra achter zijn woning in Leeuwarden in een zelf-ontworpen atelier met het maken van acrylaat meubels. Deze meubels werden opgemerkt door iemand van de acrylaatfabriek Casolith (nu Altuglas®) en de stadsarchitect Hans Heijdeman. Hij regelde dat Sied een werkplaats kon betrekken in een oud jeneverfabriekje, waar Sied een productielijn opzette voor het vervaardigen van acrylaat lampen en meubels. In 2014 traden Sander de Boer en Marieke Pietersma in als mede-eigenaren van PyraSied. Zij zullen het bedrijf langzamerhand overnemen van Sied Kooistra. En inmiddels is PyraSied uitgegroeid tot een bedrijf met bijna 50 medewerkers en een bedrijfsruimte van vier hallen met een totaaloppervlakte van 5000 m2.”
PyraSied & Brandmerck
Het eerste contact met Brandmerck werd vorig jaar gelegd door Erwin Hoekstra. Monique: “Hij stuurde ons een mail met daarin iets over een snoek of zo. En die mail bleef in mijn gedachten! We zijn toen in gesprek gegaan, onder andere met Geert Jan Stenvert en Nico Zeinstra. Geert Jan kende ik nog van mijn opleiding. Het was fijn dat we per maand konden opzeggen, daarom wilden we het graag proberen. Samen met Nico heb ik toen alle campagnes opgezet. Nu spar ik elke twee weken met Nico, en dat is heel fijn. Ons doel is niet alleen om verschillende materialen – maar ook de webshop – meer onder de aandacht te brengen van zakelijke klanten. We willen online echt toe naar business to business. Daarnaast doen wij in Nederland en België al goede zaken, maar willen we ook graag groeien in Duitsland. En daarom hebben we een Duitse campagne in de maak en is er een nieuw dashboard aangemaakt. Ook hebben we een campagne opgezet voor onze duurzame, gerecyclede kunststoffen om deze materialen beter onder de aandacht te brengen. Duurzaamheid is heel belangrijk voor PyraSied en wij zijn momenteel bezig om in alle belangrijke artikelgroepen een duurzame variant aan te kunnen bieden. Al met al tillen we de webshop en de campagnes steeds meer naar een hoger niveau.
De samenwerking met Brandmerck helpt PyraSied vooral om te ontzorgen. “Het was een hele stap om met een online marketing bureau in zee te gaan”, aldus Monique. “Maar we hebben goede afspraken met Nico gemaakt, en daar houdt hij zich ook aan. Ook ervaren we het als heel positief dat we alle campagnes goed konden doorlopen. Het is super dat Nico onderhand al veel materiaalkennis heeft, dat is echt belangrijk! Ook haakt hij altijd snel in op veranderende omstandigheden. Als hij een goed idee heeft, dan mailt of belt Nico ons meteen. Altijd persoonlijk en toepasselijk voor PyraSied. Op die manier kunnen we iets realiseren waar we zelf nog niet aan hadden gedacht. Het constant meedenken en het persoonlijke contact is echt de kracht van Brandmerck.”
Nico (SEA-specialist) over de samenwerking met PyraSied
De samenwerking tussen Brandmerck en PyraSied is er één om trots op te zijn. We waren namelijk net een maand bezig met het implementeren van een volledige online strategie rondom de verschillende producten die ze aanbieden, maar toen brak de coronacrisis uit. Nederland ging op slot en er werd druk gezocht naar oplossingen om het virus op de werkvloer mee te bestrijden. PyraSied kwam toen al gauw met kuch schermen als oplossing tegen aerosolen (kleine druppeltjes). Deze schermen bestonden uit doorzichtige platen die bijvoorbeeld op werkplekken neergezet of opgehangen konden worden. Om dit product op korte termijn onder de aandacht van het publiek te brengen werd er besloten om onze originele online strategie tijdelijk ‘on hold’ te zetten, zodat de focus volledig op de kuch schermen kon.
"Meedenken, anticiperen op wat komen zou en vooral veel communiceren met onze klant stonden toen centraal."
Nico, één van de SEA-specialisten binnen Brandmerck: “Normaal gesproken werken we een volledige strategie uit die we aanhouden tijdens een project. Deze strategie maak je onder andere op basis van gegevens en trends uit het verleden, maar in deze unieke situatie was die data er nog niet. Het was een nieuw product in een periode van veel onzekerheid. Meedenken, anticiperen op wat komen zou en vooral veel communiceren met onze klant stonden toen centraal. Zo konden we desondanks de juiste afwegingen en beslissingen maken.”
Intensief en betrokken contact
Onze Nico is direct met SEA aan de slag gegaan. Al snel werd er resultaat geboekt en binnen 48 uur pikten verschillende mediastations het nieuws van de kuch schermen op. Men bleek veel vraag te hebben naar deze oplossing, wat al vanaf de eerste week resulteerde in duizenden euro’s omzet. De dagelijkse doelstellingen werden ruimschoots behaald en overtroffen. Dit vergde wel enorme oplettendheid van zowel Nico als de mensen van PyraSied. “Er is erg intensief en betrokken contact geweest en ik werd goed op de hoogte gehouden van wat er allemaal speelde. Dat is voor mij belangrijk, omdat ik bepaalde actualiteiten ook weer mee kan nemen in de campagnes om ze nog beter te laten presteren. Neem als voorbeeld de persconferenties van Mark Rutte en Hugo de Jonge. Deze moesten we erg goed in de gaten houden, omdat daar de toekomstige maatregelen in benoemd werden die ook weer impact konden hebben op het zoekgedrag van mensen. Zo veranderde de term ‘plexiglas schermen’ dankzij uitspraken van politici in de media in ‘kuch schermen’ en door dezelfde factoren veranderde het later in ‘spat schermen’. Dit soort ontwikkelingen bespraken we direct na de persconferenties met PyraSied zodat we er direct op konden reageren via de campagnes”, aldus Nico. “Dat er zo’n goede synergie is tussen ons en de klant draagt echt bij aan het succes.”
PyraSied 'Na' COVID-19
Nico: “Omdat alles vrij ad hoc geïmplementeerd moest worden om op korte termijn resultaten te behalen, moest ik veelal op mijn gevoel sturen en mijn eigen kennis verbinden aan de actualiteit. Betrouwbare data was immers op zo’n korte termijn slechts minimaal voor handen en er werd nog niet op het product gezocht, dus je wist ook niet welke zoekopdrachten men zou gebruiken. Op dat soort momenten merk je wel dat je als Google Ads specialist echt terugvalt op de jarenlange ervaring die je hebt opgedaan. Met de jaren kweek je een soort extra zintuig waardoor je je heel goed kunt verplaatsen in de doelgroep en je ook enigszins kunt zien aankomen waar zij op zullen gaan zoeken. Ondanks dat dat ook hartstikke goed werkte, hebben we inmiddels gelukkig genoeg data om ook op feiten en cijfers te kunnen sturen. De combinatie van data, het bovenop de actualiteit zitten én de vakspecifieke ervaring werkt toch écht het beste.”
"Op dat soort momenten merk je wel dat je als specialist echt terugvalt op de jarenlange ervaring die je hebt opgedaan."
Ondanks de bijzondere tijd, waarin COVID-19 een enorme impact had op de mensen en de economie, maakte onze klant PyraSied de moedige keus om door te gaan en vol in te zetten op groei. Nico: “De originele strategie ging overboord en we zijn vol omgeschakeld op de kuch schermen. Uiteindelijk werd het originele plan wel weer opgepakt, omdat veel concurrenten op termijn ook advertenties gingen plaatsen en de concurrentie erg hevig werd. We merkten daarnaast een stijging in interesse in regulier doorzichtig plaatmateriaal, omdat mensen de reguliere platen wilden bestellen om ze daarna zelf te kunnen bewerken tot kuch scherm. Als reactie daarop gingen we toen weer enigszins terug naar de originele strategie, waarbij verschillende producten geadverteerd werden.”