Ben jij die ene ondernemer met een uniek bedrijf dat je onder de aandacht van de consumenten wilt brengen? Of je nu al langere tijd meedraait in de ondernemerswereld of net komt kijken, jij wilt dat mensen weten wie je bent en welke diensten je levert. Een effectieve manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen van een grote groep mensen, is door online te adverteren. Met een online campagne kun je de doelgroep die je wilt bereiken zo smal of breed maken als je wilt, je kunt je budget en planning beheren en je kunt de data van je campagne online bijhouden en aanpassen.
Inhoudsopgave
Waar houd je rekening mee als je online gaat adverteren?
Er zijn eindeloos veel mogelijkheden die je helpen je product op het wereldwijde web te laten zien. Om die mogelijkheden te kaderen en daarmee je campagne te verbeteren, kijk je eerst welk doel je wilt halen en welk publiek je wilt bereiken. Afhankelijk van het doel van je campagne, bijvoorbeeld het verhogen van het aantal online aankopen, bepaal je welke doelgroep je het best kunt aanspreken. Misschien denk je in eerste instantie dat je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, maar een smaller doelgroep kan soms effectiever zijn. In je campagne betaal je een bedrag wanneer iemand op de advertentie klikt. Op dat moment heb je liever iemand die doorklikt en geïnteresseerd is, dan een bezoeker die weer gelijk weg klikt. De kans dat je een potentiële klant bereikt, is groter wanneer de bezoeker in de gefilterde doelgroep past.
Tot slot heb je diverse mogelijkheden aan Social Media kanalen waarop je jouw advertentie kunt plaatsen. Die platforms hebben verschillende doelen, doelgroepen en communicatiemiddelen. Op Instagram staat het beeld centraal en is de tekst daaraan onderhevig, terwijl op LinkedIn meer teksten worden gepubliceerd die worden ondersteund door beeld. En Instagram heeft een gemiddeld jonger doelgroep dat foto’s of filmpjes plaatst en bekijkt, op LinkedIn vind je vooral volwassenen die hun bedrijfsnetwerk willen vergroten. Bepaal daarom aan de hand van je doel op welke platforms de advertentie het beste past. Afhankelijk van het platform waarop je wilt adverteren, is het belangrijk goed na te denken over de opbouw van je advertentie. De lengte van je tekst, de hoeveelheid beeldmateriaal en de verhouding tussen beeld en tekst zijn niet op alle platforms gelijk. De manier waarop je de advertentie vormgeeft, moet daar dus op afgestemd zijn.
"Sluit je advertentie af met een duidelijke boodschap die de bezoeker ertoe aanzet tot actie over te gaan."
Een potentiële klant zal, wanneer hij een advertentie ziet, niet automatisch doorklikken, omdat hij toevallig iets ziet dat hem interesseert. Bepaalde strategieën die de kans op doorklikken vergroten, zijn onder andere de volgende:
- Een pakkende kop die in één keer de aandacht trekt. Dit kan door humor of metaforen te gebruiken, maar ook door bijvoorbeeld te benadrukken dat de korting op het product uniek is en bijna verloopt.
- Je kunt inspelen op het gevoel van de bezoeker met als doel een grotere betrokkenheid te creëren. De bezoeker zal sneller geneigd zijn door te klikken. Door de bezoeker meer en meer enthousiast te maken over jouw product, kun je steeds beter zijn aandacht vasthouden. Een vriendelijke benadering, goede kennis over het product en positieve ervaringen van andere klanten vergroten de kans op een succesvolle advertentie. Als je als ondernemer vervolgens investeert in de bezoeker en hem een gratis dienst of product aanbiedt, zul je de bezoeker helemaal over de streep trekken.
- Je kunt ook een probleem of vraag voorleggen waar de bezoeker mogelijk mee worstelt. De bezoeker zal zich aangesproken voelen en zich herkennen in het probleem waarover hij leest.
- Je wilt dat zoveel mogelijk bezoekers bij jou terechtkomen en je concurrentie links laten liggen. Zorg daarom dat jouw Unique Selling Point duidelijk en direct zichtbaar is voor de klant. Wat jouw product anders maakt dan die van de concurrent, stimuleert de bezoeker om voor jou te kiezen.
- Een goede, pakkende advertentie kan leuk en interessant zijn. Maar wat moet de bezoeker ermee doen? Je wilt zijn aandacht vasthouden en zorgen dat hij een aankoop bij je doet. Sluit daarom je advertentie af met een duidelijke boodschap die de bezoeker ertoe aanzet tot actie over te gaan.
Hoe analyseer en optimaliseer je jouw Facebook campagne met Betatyping?
Al deze factoren dragen eraan bij dat je campagne succesvol zal verlopen. Maar met één poging ben je er niet. Het kost tijd en testen om je advertentie te optimaliseren en ervoor te zorgen dat je jouw doel zo goed mogelijk behaald. Facebook’s Creative Shop and Marketing Science teams hebben ‘Betatyping’ ontwikkeld, een tool om te onderzoeken welke creatieve inputs in een campagne zijn gebruikt en wat voor cijfers eruit komen. Door een aantal vaste stappen te zetten kun je bepalen welke wijzigingen je in de advertentie moet aanbrengen om die te verbeteren:
- Vragen: je stelt een hypothese op met de uitkomsten die het succes bepalen. De [uitkomst van de meting] wordt hoger door een advertentie-item met de [creatieve variabele].
- Maken: vervolgens ontwerp je experimenten met creatieve variabelen. Belangrijk is dat je zeker weet dat ieder onderzoeksitem jouw creatieve variabele vanaf het begin benadrukt, dat er een duidelijk verschil is met andere experimenten en dat het geen andere variabelen bevat die het verschil kunnen maken.
- Leren: analyseer de resultaten en inzichten gebaseerd op de creatieve variabelen die je in de hypothese hebt vastgesteld. De campagne met welke items presteerde beter? Extra informatie kun je gebruiken uit de secundaire data die het verschil in de creatieve variabelen bevestigen.
- Aanpassen: aan de hand van de analyse bepaal je welke creatieve aanpassingen je wilt doen. Als je huidige campagne nog niet de doelen behaalt die je voor ogen had, kun je de beste variabele uit je analyse toepassen. Je kunt er ook voor kiezen om door te gaan met de analyse en de nieuwe informatie gebruiken om een nieuwe hypothese te formuleren. Betatyping is een circulair proces en soms zal het nodig zijn om meerdere analyses uit te voeren om je campagne te optimaliseren. Een laatste weg die je kunt inslaan is, als jouw campagne de juiste boost heeft gehad na de analyse, deze zinvolle informatie gebruiken bij het opzetten van een nieuwe campagne. De analyse heeft je namelijk laten zien dat het succes van je campagne niet op toeval berust, maar door keuzes die je hebt gemaakt en door creatieve variabelen te testen.
Conclusie
Nu je weet waar je aan moet denken als je een online campagne op zet en welke tools je kunt gebruiken om je Facebook advertenties te optimaliseren, zul je merken dat je dichter bij je doel komt en meer omzet genereert. Het is een proces waarbij je steeds meer leert over het maken van online advertenties en in de loop van de tijd zul je snellere en betere keuzes maken om jouw campagne succesvol te maken.
Is dit iets voor jou, maar weet je niet waar je moet beginnen? En heb je meer hulp in de goede richting nodig? Neem dan contact met ons op!