Nieuwe optimalisatiescores op Social Media

Facebook en Instagram hebben nieuwe metrics om de prestaties te meten binnen advertenties. Met deze metrics kun je de prestaties inzien, verbeteren en prioriteren. Bij Brandmerck zijn we altijd graag als eerste op de hoogte van dergelijke ontwikkelingen waardoor we maximaal resultaat kunnen behalen.

Tot voor kort werkten de advertenties altijd met een zogeheten ‘relevantiescore’. Dit cijfer, van 1 tot 10, gaf aan hoe de doelgroep naar schatting zou reageren op de advertentie(s). Denk hierbij aan een likes, klikken, maar ook de positieve of negatieve associaties op een bericht. Hierbij gaven Facebook en Instagram altijd aan dat deze metric een schatting was. Deze was namelijk gebaseerd op het algoritme ofwel de ‘reeks instructies’ waaraan je moet voldoen om er tussenuit te springen. Hoe hoger de relevantiescore des te beter de advertentie zou werken. Helaas zagen onze marketeers ook dat deze schatting vaak niet helemaal klopte. Goed nieuws dus dat deze metric is omgegooid!

"Tot voor kort werkten de advertenties altijd met een zogeheten ‘relevantiescore’."

Nieuwe meetinstrumenten

Onze data-guru’s zijn er gek op. Cijfertjes, data en dashboards. ‘Want wie stuurt op data, maakt daadwerkelijk het verschil’ aldus één van onze specialisten.

Niet 1, niet 2 maar 3 nieuwe KPI’s vormen de komende jaren de standaard.

De kwaliteitsscore

Google maakt er al langere tijd gebruik van. De zogeheten kwaliteitsscore. Deze metric vergelijkt de kwaliteit van jouw advertentie met die van de concurrenten voor ongeveer dezelfde doelgroep. Handig dus om te kijken hoe je presteert ten opzichte van anderen.

De conversieratio

In de ogen van onze marketeers een hele mooie toevoeging, de conversieratio score. Hierin zie je de score van de verwachte conversieratio van de advertentie ten opzichte van andere advertenties op basis van dezelfde campagnedoelstellingen.

Het betrokkenheidspercentage

Het betrokkenheids-percentage

In deze metric zie je of je op een goede manier de betrokkenheid opbouwt met je doelgroep. Ook deze score is gebaseerd op basis van hoe anderen dit doen. Afhankelijk van de doelstellingen kan dit wel eens een hele belangrijke KPI worden.

Interpretatie

De scores worden niet meer zoals voorheen weergegeven als een prestatiecijfer van 1 tot 10 maar op basis van gemiddelden op basis van percentages. Deze benamingen kun je tegenkomen:

  • Bovengemiddeld (> 55% van de advertenties)
  • Gemiddeld (35% tot 55% van de advertenties)
  • Ondergemiddeld (onderste 35% van de advertenties)
  • Ondergemiddeld (onderste 20% van de advertenties)
  • Ondergemiddeld (onderste 10% van de advertenties)
nieuwe optimalisatiescores social media

Wanneer een advertentie bijvoorbeeld ‘Ondergemiddeld (onderste 10% van de advertenties)’ scoort, presteert 90% van de andere advertenties beter. Dit wil je natuurlijk altijd voorkomen.
Het is raadzaam om deze advertentie te verbeteren voor een hogere kwaliteit. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Het aanpassen van beeldmateriaal
  • Het aanpassen van de teksten
  • Het aanpassen van de call-to-action
  • Het aanpassen van de koptekst
  • Het aanpassen van de link
  • Het aanpassen van de beschrijving

"Er wordt pas een relevantie getoond bij 500 weergaven omdat er dan pas voldoende informatie voor handen is."

Let op: heb je momenteel een advertentie lopen waarbij je nog geen scores ziet? Dan heeft deze waarschijnlijk minder dan 500 weergaven gerealiseerd. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat de advertentie pas net loopt, een laag budget heeft of überhaupt niet presteert. Er wordt pas een relevantie getoond bij 500 weergaven omdat er dan pas voldoende informatie voor handen is. Immers, statistisch wil je nooit keuzes maken op basis van toeval.

Relevantere advertenties zorgt voor resultaat

Conclusie

Door het aanpassen van deze nieuwe meetinstrumenten worden advertenties alleen nog maar relevanter. Dit is uiteindelijk wat zowel de gebruiker, jij als adverteerder maar ook de grote blauwe reus wil waar ook Instagram onderdeel van uitmaakt. Relevantere advertenties leveren doorgaans betere resultaten op. Mooi meegenomen dus! Maar, staar je hier niet op blind, deze nieuwe optimalisatiescores zijn niet de ‘heilige’ graal. Uiteraard zijn ook andere KPI’s hartstikke relevant die zeker niet vergeten moeten worden. Ben je benieuwd hoe onze specialisten jou hiermee verder kunnen helpen? Neem dan gerust even contact met ons op.

"Relevantere advertenties = betere resultaten = lagere kosten = meer omzet!"

Enne… die gemiddelde kwaliteitsscore in afbeelding 1 dan? Die hebben we natuurlijk meteen uitgezet, we gaan namelijk enkel voor het beste resultaat. 😉

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck