Online gegroeid door
Doelstellingen
30% ↑ Zichtbaarheid in Google
100% ↑ Organische bezoekers
100% ↑ Online conversies
Resultaten
45% ↑ Zichtbaarheid in Google
159% ↑ Organische bezoekers
194% ↑ Online conversies
Hoe een halfjaar in Azië Dorien aan het denken zette
Hoe een half jaar studeren in het indrukwekkende Azië je kijk op het leven beïnvloedt, daar kan Dorien over meepraten. Als studente Small Bussiness en Retail Management vertrok ze naar delen van Azië, waar vooral het teveel aan plastic afval op straat haar opviel. Het beeld van zwervend plastic liet haar niet los en leidde zelfs tot de keuze om een eigen bedrijf te beginnen. “Nadat ik het idee had bedacht om iets te doen met plasticvrije verzorgingsproducten, heb ik gelijk contact gezocht met mijn docenten in Nederland en de vraag gesteld of ik met zo’n idee zou kunnen afstuderen. Ik zou zes maanden de tijd hebben om te ontdekken of dit businessidee haalbaar was. Ik wilde erg graag laten zien dat de visie die ik had echt zou werken. Sommige docenten waren sceptisch, maar ik dacht vaak: onthoud mij maar, want ik ga het maken!” aldus een gedreven Dorien. “Om te beginnen wilde ik onderzoeken of het plasticprobleem wel echt zo groot was in Nederland. En helaas was dat de pijnlijke waarheid. Uit diepte-interviews met onder andere mensen van het waterschap, bleek dat microplastics niet goed gefilterd kunnen worden uit de huidige waterzuiveringsinstallaties. Als je dan bedenkt dat microplastics in enorm veel verzorgingsproducten zitten en ook nog ontstaan door het afbreken van grotere stukken plastic, dan hebben we te maken met een aanzienlijke hoeveelheid plastics.”
"Onthoud mij maar, want ik ga het maken!"
Niet alleen deed Dorien grondig onderzoek naar het plasticprobleem in Nederland, ze was ook actief op verschillende braderieën waar ze de Loofah spons – een plasticvrije en plantaardige vrucht die na drogen goed te gebruiken is voor het scrubben van je huid, tevens de spons waar Loofy’s haar naam aan te danken heeft – verkocht: “samen met het bijbehorende verhaal heb ik de Loofah spons geïntroduceerd bij de mensen, zodat ik kon testen of er behoefte was vanuit de markt.” Dat bleek zo te zijn en de reis door Azië, het afstudeeronderzoek en Doriens doorzettingsvermogen waren het begin van Loofy’s, een bedrijf dat plasticvrije en veganistische zeep- en andere verzorgingsproducten verkoopt. Nadat Dorien zich had aangesloten bij een stichting die pas gestarte bedrijven op weg helpt, kwam ze in aanraking met de Groene Marketeers.
De Groene Marketeers als schakel in de samenwerking
Online marketing in combinatie met duurzame projecten, dat is waar de Groene Marketeers voor staan. Voor het initiatief om kleine en grotere bedrijven met duurzame innovaties een steuntje in de rug te geven, schakelen de Groene Marketeers ervaren online marketing bureaus in. Als Brandmerck mogen we hier een onderdeel van zijn en vanuit ons vak ondernemers zoals Loofy’s ondersteunen. De Groene Marketeers vormen een verbinding tussen online marketeers en duurzame ondernemers die hun producten en diensten willen uitdragen. Met duurzaamheid als leidraad in de projecten van de Groene Marketeers kunnen we in onze samenwerkingen mooie stappen zetten die het bereik van ondernemingen vergroten en mensen in aanraking brengen met milieuvriendelijke oplossingen. En daar zijn de producten van Loofy’s een mooi voorbeeld van.
Want met de inspiratie die Dorien opdeed tijdens haar studietijd in Azië, kwam ze met de oplossing om het gebruik van plastic zoveel mogelijk tegen te gaan. Dat zit ‘m niet alleen in de verpakking van zeep- en verzorgingsproducten, ook de inhoud is vrij van plastic microdeeltjes die schadelijk zijn voor het milieu en bij gebruik ervan je gezondheid aantasten. Met het doel voor ogen om geen plastic meer toe te laten in de badkamer, startte Dorien haar onderneming. Naast plasticvrij zijn in de productie van de huid- en haarproducten ook geen dierproeven toegepast en zijn de ingrediënten volledig vegan. En als je dan nog niet overtuigd bent van het hart van Loofy’s dat zich hard maakt voor een groenere wereld, dan ben je dat wel nu je weet dat hun verzorgingsproducten en accessoires circulair zijn. Verpakkingen en zeephouders zijn recyclebaar en verzorgingsproducten worden volledig opgenomen in de biologische kringloop zonder dat schadelijke afvalstoffen achterblijven en de natuur aantasten.
Plasticvrije verzorgingsproducten van Loofy's
Op papier is duidelijk dat de verzorgingsproducten van Loofy’s echt plasticvrij en vegan zijn. En de reacties van haar klanten liegen er niet om: “Mensen verwachten niet dat onze producten net zo goed werken als producten van plastic. Onze shampoo schuimt gewoon en onze tandpoeder smaakt net als andere tandpasta’s ook naar pepermunt.” Niet alleen de kwaliteit van de plasticvrije verzorgingsproducten maakt Loofy’s tot een bedrijf waar je zeker kennis mee wilt maken. De bestellingen worden met zorg en aandacht aan de klanten geleverd, zo vertelt Dorien: “Het valt me op dat klanten zo blij worden van het persoonlijke contact, dat wij als normaal beschouwen. Elke bestelling is bijvoorbeeld voorzien van een handgeschreven kaartje met de voornaam van de klant erop. Deze kleine attenties maken dat klanten zich erg betrokken voelen. Iedere bestelling is voor ons belangrijk en die waarderen we enorm. De gegevens van de klant en de bestelling zelf, het gaat allemaal door onze handen en we gaan er heel zorgvuldig mee om. Want ja, wij zijn ook gewoon mensen.”
"Onze shampoo schuimt gewoon en onze tandpoeder smaakt net als andere tandpasta's ook naar pepermunt."
De samenwerking met Brandmerck
Maar dan, hoe zorg je ervoor dat mensen bekend raken met het innovatieve idee om duurzame verzorgingsproducten te gebruiken? Via de Groene Marketeers ontstond de samenwerking tussen Loofy’s en Brandmerck. Dorien was vanaf het begin erg enthousiast: “Wat ik heel fijn vind, is dat we aan het begin van onze samenwerking een duidelijk doel hebben gesteld, zodat ik uiteindelijk de online marketing zelf kan doen. De samenwerking verloopt heel laagdrempelig en we hebben regelmatig contact. We bekijken samen waar we focus op willen leggen en hoe we naar het doel toewerken.” Door een doelgericht marketingstrategie op te zetten en goede ideeën uit te wisselen, kom je samen tot unieke campagnes. Met de adviezen en aanwijzingen van Brandmerck weet Loofy’s haar bereik heel goed te vergroten. En met resultaat: “Sinds ik samenwerk met Brandmerck, heb ik veel groei doorgemaakt. Deze groei is te zien in de omzet – in het begin was ik al erg blij als ik überhaupt de huur van mijn huis kon betalen, nu heb ik inmiddels mijn eerste echte werknemer aan kunnen nemen – maar ook in mijn naamsbekendheid. Ik vind het zelf enorm goed en zelfs leuk dat ik steeds meer van online marketing snap. Dat je dan resultaat ziet, is wel echt de kers op de taart!”
Robert (Brandmerck) en Dorien over de samenwerking
Ook vanuit Brandmerck heeft de samenwerking met Loofy’s een grote meerwaarde. We mogen onze kennis en ervaring gebruiken om ondernemingen te helpen hun naamsbekendheid te vergroten. Zo zegt Robert, een van Brandmercks founders: “We zijn begonnen vanuit de basis. Door samen doelen te stellen konden wij met onze online marketing specialisten goed bepalen wat nodig was om die te bereiken. We geven Dorien en haar team de handvatten om zelf haar impact online te vergroten, waarbij we onderling een duidelijke rolverdeling hebben gemaakt. De goede samenwerking resulteert in groei.” Dat we een bijdrage mogen leveren aan een duurzaam milieu en kunnen helpen mensen bewust te maken van hun ecologische voetafdruk, is een belangrijk aspect in onze samenwerking met Loofy’s. “We zijn ontzettend blij met het initiatief van de Groene Marketeers, waarin we onze kennis en expertise in kunnen zetten voor een betere wereld,” aldus Robert. Dorien vult aan: “We krijgen steeds meer naamsbekendheid, het gaat meer leven. De politiek bemoeit zich opeens met het plasticgebruik en er poppen steeds meer bedrijven op die hier iets in willen doen. Waar we voorheen zelf naar winkels toe moesten om onze producten te verkopen, gebeurt dit nu al wel eens andersom! Dat heeft zeker met de online marketing te maken. We groeien niet alleen online, maar ook offline. En we willen ons bereik steeds verder vergroten. Niet alleen om de verzorgingsproducten te verkopen, maar vooral ook om mensen te laten weten wat er aan de hand is. Ik denk dat er zeker mensen zijn die het probleem van microplastics zien, maar dat mogen er nog veel meer worden. Online marketing helpt hier enorm in. Alleen vanuit Leeuwarden kunnen we mensen wel bewust maken, maar door middel van online marketing zijn we in staat een veel groter bereik te krijgen!”
"Sinds ik samenwerk met Brandmerck , heb ik veel groei doorgemaakt."
De toekomst van Loofy's
Waar Loofy’s begon met een ondernemingsplan met duurzaamheid bovenaan de prioriteitenlijst, is het bedrijf uitgegroeid tot een goedlopende onderneming die met niet alleen milieuvriendelijke, maar ook mooie producten een belangrijke bijdrage levert aan bewustwording van het veranderende klimaat. Want hoe klein is de stap om over te gaan op plasticvrije en vegan verzorgingsproducten? Je vindt ze namelijk niet alleen in de webshop van Loofy’s zelf. Dorien: “Ik verkoop via mijn eigen website, Bol.com en groothandels. In de toekomst zou ik graag fysieke winkels,” – ja, je leest het goed, winkels in meervoud, – “… willen hebben. Ook wil ik mijn producten in shop-in-shop winkels hebben, dus in de schappen van andere winkels. En ik houd het graag laagdrempelig, met een voorraad in de supermarkt, zodat mensen bij het doen van hun boodschappen mijn producten tegenkomen en meenemen.” Wat ons betreft een prachtig doel dat Dorien en haar team zeker kunnen behalen en waar wij met onze ervaring en expertise Loofy’s bij willen blijven ondersteunen.