Je hebt een prachtige website met een mooi aantal pagina’s, maar je vraagt jezelf af: “hoe optimaliseer ik een pagina?” Je site krijgt nu niet het aantal bezoekers dat je zou willen. En je posities in Google kunnen ook beter. Wij helpen je. In dit artikel leggen we je uit hoe je zowel op de website zelf als daarbuiten kunt zorgen dat jouw pagina’s gaan scoren in de zoekmachines. Met hulp van SEO.
Inhoudsopgave
Pagina’s optimaliseren voor Google
Ook al heet het ‘zoekmachine optimalisatie’, kortweg SEO, je verbetert je pagina’s in eerste instantie voor je bezoekers. Jij wilt je bezoeker zo goed mogelijk helpen. Doe je dat ook? Dan scoor je ook in de zoekmachines. Want feitelijk heeft Google hetzelfde doel: bezoekers helpen met het beste en meest relevante antwoord op hun zoekvraag.
Elke keer als er een zoekopdracht wordt gedaan, gaat Google kijken welke pagina of informatie het beste past bij de zoekterm of zoekvraag. Op basis van tal van factoren plaatst Google al die pagina’s op volgorde. De meest relevante staat bovenaan. Google moet daarom je pagina kunnen begrijpen om het op waarde te schatten.
Om jouw website te laten scoren in Google is het daarom belangrijk dat je jouw pagina’s optimaliseert voor één onderwerp. Jouw content moet dus volledig gaan over dat specifieke onderwerp (de zoekopdracht) en zo precies mogelijk daarbij aansluit.
On page en off page
Het optimaliseren van je pagina’s kun je verdelen in 2 categorieën: on page en off page.
- On page-optimalisatie: dit is alles wat je op je website kunt doen om de zoekmachinevriendelijkheid van je website te verbeteren.
- Off page-optimalisatie: dit zijn alle werkzaamheden die je buiten je website kunt uitvoeren om de populariteit van je site / pagina’s te verhogen.
"Ook al heet het ‘zoekmachine optimalisatie’, kortweg SEO, je verbetert je pagina’s in eerste instantie voor je bezoekers."
On page pagina optimaliseren
We beginnen met on page factoren. Je wilt je pagina immers zo relevant mogelijk maken voor je doelgroep. In het kort komt het erop neer dat de content op de pagina precies aansluit bij de zoekopdracht. Dus de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Daarbij laat je ook je zoekwoord op diverse plekken naar voren komen.
Titel en omschrijving van je pagina
Begin je optimalisatie met de titel en de (meta)omschrijving van je pagina. Dit is de informatie die je ziet op de zoekresultatenpagina (SERP) van bijvoorbeeld Google. De blauwe link is je titel, de omschrijving eronder is de meta-omschrijving.
De titel zie je ook in de tabblad van je pagina in de browser:
Hierin zet je je zoekwoord zover mogelijk vooraan. Liefst begin je ermee. In de meta geef je een korte samenvatting van je pagina met een afsluitende CTA (call to action: oproep tot actie). Je wilt hier dus de gebruikers van Google als het ware verleiden om jouw pagina te bezoeken. Let natuurlijk wel op dat je geen clickbait gebruikt. Je wilt immers relevante bezoekers.
De pagina titel en meta-omschrijving vind je dus niet zozeer in de content zelf, maar kun je wel invullen tijdens het bewerken van je pagina. Bij het veelgebruikte CMS WordPress kun je de YOAST plugin downloaden. Daarmee kun je ook meteen de paginatitel en de meta-omschrijving invoeren.
URL
De URL – kort voor Uniform Resource Locator – is het unieke adres van je pagina. Zorg dat je URL gebruiks- en zoekmachinevriendelijk is. Plaats hierin je zoekwoord, maak het beschrijvend maar niet te lang en vermijd leestekens. Bij spaties gebruik je een koppelteken in plaats van een laag streepje. Je bezoeker moet aan de URL af kunnen lezen waar je pagina over gaat.
Let er alleen wel op dat als je een bestaande URL verandert, de oude het niet meer doet. Dat klinkt als een Johan Cruijff uitspraak. Maar je wilt je bezoekers niet op een 404 laten landen. Net zoals dat als je gaat verhuizen van woning, je de post ook op je nieuwe adres ontvangt. Ook voor je website moet je dan een apart ‘verhuisbericht’ aanmaken. Met dat bericht geef je aan Google door dat als men je oude link gebruiken, ze dan doorgestuurd moeten worden naar het nieuwe adres. Zo’n verhuisbericht noemen we een 301-redirect en kan (mits je het zelf niet weet) je websitebouwer voor je doorvoeren.
Headings / koppen
Headings zijn niets anders dan kopjes op je pagina. Je bezoeker kan zo in één oogopslag zien waar de stukjes tekst over gaan. En niet alleen voor je bezoeker is dat fijn, ook voor SEO is het goed. Wanneer Google je pagina scant kan het de opbouw van je tekst herkennen. De koppen krijgen extra aandacht vergeleken met de “gewone” woorden in de tekst. Geef daarom met de kop kort maar krachtig aan waar de tekst over gaat. Doe dat in tenminste 2 van je koppen met behulp van het zoekwoord. In overige koppen kun je ook semantische woorden of synoniemen gebruiken.
H1, H2, H3 koppen
Met headings geef je de hiërarchie van je pagina weer. Je zoomt als het ware in op je onderwerp. De koppen / headings beginnen met een H1, de belangrijkste kop op je pagina. Bij het scannen van de pagina begint Google met deze kop. Het is te vergelijken met de paginatitel waar we het eerder over hadden, maar in dit geval is het de kop die je boven je content plaatst. Na de H1 komen de tussenkoppen H2, H3 tot en met H6. In HTML wordt het aangeduid als bijvoorbeeld
Voorbeeld:
<h1>Google</h1>
<h2>Zoekresultaten</h2>
<h3>Zoekmachine optimalisatie</h3>
<h4>Pagina optimalisatie</h4>
<h5>Afbeeldingen</h5>
<h6>Bestandsnaam</h6>
Maar in je CMS hoef je niet in de HTML te duiken. Bij de opmaak van de pagina kun je voor “kop 1” of “heading 1” kiezen.
"Het is dus belangrijk om je zoekwoord te gebruiken, maar pas op dat je dat niet teveel doet."
Eerste alinea
Naast dat je hier de aandacht wil pakken en vasthouden van je bezoeker, plaats je in de eerste alinea uiteraard ook je zoekwoord. In principe geldt: hoe eerder, hoe beter. Om je keyword nog even extra kracht bij te zetten maak je de term vetgedrukt. Ten eerste valt het extra op voor de lezer (viel jouw oog ook op het vetgedrukte woord in de eerste alinea van deze pagina?) en het woord krijgt meer waarde in de ogen van Google. Gebruik het dan ook maar één keer omdat het ook maar één keer meerwaarde heeft.
Zoekwoorddichtheid
Het is dus belangrijk om je zoekwoord te gebruiken, maar pas op dat je dat niet teveel doet. Zet je zoekterm dus niet overal maar neer waar je het neer kunt zetten. We zien nog vaak pagina’s voorbij komen die dat wel doen. Lees je tekst anders eens voor jezelf hardop voor. Als het onnatuurlijk klinkt, dan weet je dat je je zinnen moet herschrijven en je zoekterm minder vaak moet gebruiken. Je kunt wel synoniemen of semantische woorden gebruiken. Google begrijpt je namelijk steeds beter.
Hoe vind je die semantische woorden? Door zelf op je onderwerp te googlen. Google geeft onderaan de pagina onder “zoekwoorden gerelateerd aan…” je een achttal voorbeelden. Hieronder de gerelateerde onderwerpen voor ‘pagina optimalisatie SEO”
Content is king
Content is dus king. Je kunt je pagina verrijken door afbeelding en/of video toe te voegen die je verhaal ondersteunen. Of – mits het bij de zoekvraag past – plaats eens een infographic. Het maakt de pagina ten eerste al een stuk aantrekkelijker om te lezen dan puur tekst. En wil iemand liever de video bekijken dan de tekst lezen? Dan kan diegene alsnog het antwoord op zijn zoekvraag op jouw pagina vinden. De tijd dat iemand op jouw pagina blijft (de dwelltime) is ook weer een ranking factor voor Google. Want dat houdt in dat je content aansluit bij de bezoeker. Anders was de ‘dwelltime’ wel aanzienlijk korter geweest immers.
Lees ook zeker ons blog over hoe je een goede SEO tekst schrijft.
Keyword bij je afbeeldingen
Nou heb je inderdaad niet zomaar een video of infographic, maar foto’s vast en zeker wel. Liefst ziet Google dat je je eigen foto’s gebruikt. Heb je daar (nog) niet de beschikking over? Dan kun je een rechtenvrij foto downloaden van sites als Pixabay of Unsplash. Afbeeldingen geven een grote extra SEO waarde mee aan je content. Ook omdat je op 3 plekken je zoekwoord kwijt kunt: bestandsnaam, alt-tag en de titel.
Google begrijpt je steeds beter, maar afbeeldingen kan het nog niet lezen. Heb je een foto van een zonnebril, dan zegt IMG_1234.jpg Google niks. Maar met de bestandsnaam “zwarte-zonnebril.jpg” weet Google waar je afbeelding over gaat en waarom je het geplaatst hebt op je pagina die ook over zonnebrillen gaat.
Hetzelfde geldt voor de ALT-tag. De ALT-tag is een alternatieve titel wat je ziet als de afbeelding niet goed wordt weergegeven. Op de pagina zelf zie je normaal dus niet de bestandsnaam van de afbeelding of de ALT- tag verschijnen. Wel staat het in de broncode waar Google naar kijkt.
Verwijs naar andere pagina’s
Als je je pagina optimaliseert, kijk dan ook of je al verwijst naar andere gerelateerde pagina’s binnen je site. Dat verwijzen doe je met klikbare woorden in je content (interne links). Veel hoef je daar niet van te gebruiken, want dan leidt je je lezer te veel af. Let er ook op dat de woorden die je gebruikt voor de interne link de achterliggende pagina samenvat. Verwijs je op een pagina over sportschoenen naar voetbalschoenen, dan kun je het woord “voetbalschoenen” dus gebruiken als het klikbare woord. Dus geen “klik hier”. De woorden waar je een link van maakt noemen we de anchor text en draagt bij aan je ranking in Google op dat keyword.
Interne links hebben een sterke invloed op je positie in de zoekresultaten. Bovendien zorgt je met deze verwijzingen ook voor een betere structuur van je website voor zowel de bezoeker als voor Google. Google kan op deze manier je site beter doorgronden en daardoor beter begrijpen.
"De woorden waar je een link van maakt noemen we de anchor text en draagt bij aan je ranking in Google op dat keyword."
Off page optimalisatie
Off-page optimalisatie is het optimaliseren van je website / je pagina voor zoekmachines buiten je site. Externe factoren dus. Het doel ervan is om je populariteit te vergroten. Dit doe je met het vergaren van backlinks. Een soort mond-tot-mondreclame op het internet. Ook social media is belangrijk voor je SEO.
Backlinks met linkbuilding
Een webpagina van een andere website die naar jouw pagina op jouw website verwijst, noemen we een backlink. Wanneer je veel backlinks hebt verhoogt dat de autoriteit / populariteit van jouw pagina. Bij SEO draait alles om de relevantie en dat geldt ook bij het verkrijgen van backlinks. Het is niet zozeer een kwestie van hoe meer hoe beter, maar hoe meer relevante backlinks hoe beter. Het vergaren van backlinks noemen we linkbuilding.
Die andere webpagina’s die naar jou verwijzen kan dus in feite elke pagina zijn:
- Startpagina’s
- Een nieuwsartikel op bijvoorbeeld LC.nl met een link naar jouw pagina
- Blogsites waar jij een blog voor kan schrijven (uiteraard met een verwijzing naar jouw pagina)
- Online bedrijvenpagina’s
- Google Mijn Bedrijf
Het is een tijdrovende klus. Maar het is absoluut een belangrijk onderdeel in het antwoord op jouw vraag “hoe optimaliseer ik een pagina?”
Social Media
Na het lezen over backlinks denk je misschien: “dan moet ik maar veel op Facebook of Instagram een link plaatsen naar mijn website. Dan kom ik ook snel aan backlinks”. Helaas. Een link vanaf een social media platform is een no-follow link. Een no-follow houdt in dat Google de link niet mag meewegen bij de ranking van je website. Heeft social media dan geen invloed op je SEO? Jazeker wel! Je krijgt meer bezoekers naar je website. Ook bezoekers die op dit moment nog niet zo actief naar jou op zoek zijn, maar wel al een latente behoefte hebben naar jouw producten of diensten. Bij het zien van jouw social media content gaan ze door naar jouw site en dus meer bezoek. En dus ook relevant bezoek wat resulteert in grotere kans op een conversie (een actie die men onderneemt op je website)
Scoren met je pagina’s
Je weet nu hoe je aan de slag kunt met optimaliseren van je pagina’s. Wanneer je regelmatig deze punten voor je website naloopt en doorvoert, komt die hoge(re) positie steeds dichterbij. Laat je het te lang zitten, dan merk je het tegenovergestelde effect en zie je dat je concurrent beter scoort. Het optimaliseren is dus iets wat altijd doorgaat.
"Bij SEO draait alles om de relevantie en dat geldt ook bij het verkrijgen van backlinks."
Hulp nodig bij je pagina-optimalisatie?
Heb je tijdens het optimaliseren van je webpagina’s nog vragen of heb je hulp nodig? Bel ons gerust even of laat een berichtje achter op onze contactpagina. Dan helpen we je snel weer op weg. We kunnen ook altijd werk voor je uit handen nemen. Vele handen maken immers licht werk.