Laatst bijgewerkt: 10 december 2020.
Al sinds jaar en dag is Google de marktleider op het gebied van zoekmachines. Met een marktaandeel van meer dan 95% is Google dé internetgigant waar iedereen naar kijkt. Ontwikkelingen worden nauw in de gaten gehouden, want met regelmaat rolt Google updates eruit die van invloed zijn op de zoekresultaten. Sommigen worden officieel kenbaar gemaakt, maar veruit de meesten niet. Zo werd er in 2018 een record van 3.234 updates uitgebracht. Dat is gemiddeld negen updates per dag (!). Een duizelingwekkend aantal waar slechts een aantal updates (dat op twee handen te tellen is) officieel zijn bevestigd door Google. Google updates vormen dan ook een belangrijk onderdeel voor online marketeers, met name SEO-specialisten, om in de gaten te houden. Zo ook in 2020. In deze blog vind je een overzicht van de bevestigde Google updates in 2020.
Inhoudsopgave
Januari 2020 core update – 13 januari 2020
Het jaar was nog maar net begonnen of Google rolde er al een grote update uit. De januari 2020 core update. Core updates zijn updates die Google standaard een aantal keren per jaar uitbrengt. Deze leek, net als een aantal eerdere updates in 2019, gerelateerd te zijn aan de grote Google Medic update in 2018. Wijzigingen in posities werden namelijk vooral in de gezondheidssector ondervonden. Wat exact door de update is veranderd is niet duidelijk aangetoond. Volgens velen lijkt de januari 2020 core update voornamelijk op content in te spelen. We weten al geruime tijd dat Google hier grote stappen aan in het zetten is. Met name sinds de eerder genoemde Medic update. De januari core update lijkt weer een verdere stap te zijn in de verbetering van het beoordelen van kwalitatieve content en juist ook minder waardevolle content.
Wat te doen?
Enkel als jouw website flink (negatief) is getroffen door de januari 2020 core update raden we je aan hier actief mee aan de slag te gaan. In dit geval zou je je huidige content serieus moet beoordelen of het wel aansluit op waar de bezoekers naar op zoek zijn, of het accuraat is, up-to-date en op een manier is geschreven dat expertise uitstraalt. Ben je niet (hard) getroffen door de januari 2020 core update dan is het nog steeds verstandig om je content te beoordelen, maar wel wetende (mits je scoort op hoge posities in Google) dat het momenteel al waardevol wordt gezien.
Featured snippet deduplicatie – 22 januari 2020
Op 22 januari werd er opnieuw een Google update bevestigd. Dit ging over featured snippets (in het Nederlands: uitgelichte fragmenten). Op deze dag werd er namelijk doorgevoerd dat featured snippets niet nog een tweede keer op de eerste pagina van de organische zoekresultaten naar voren kwam. Een featured snippet werd voor de update namelijk vaak herhaald op de eerste pagina. Deze aanpassing door Google had een grote impact op posities in Google en de organische CTR (click-through rate)
"Zo werd er in 2018 een record van 3.234 updates uitgebracht. Dat is gemiddeld negen updates per dag (!)"
Wat te doen?
Door geweldige content te leveren kun je in de zoekresultaten met een featured snippet naar voren komen. Deze positie in Google, vaak ook wel positie 0 genoemd, is een A-locatie in de zoekresultaten. Je vertoning is namelijk groter en er komt meer informatie van jouw website naar voren. Als je echter niet naar voren wilt komen in de featured snippet (bijvoorbeeld doordat de CTR naar je website is verlaagd), dan kun je dit laten blokkeren. Dit raden wij echter niet aan. Wil je toch weten hoe je dit in kan stellen? Klik dan hier.
Mei 2020 core update – 4 mei 2020
De tweede core update van 2020 was in mei. Op 4 t/m 6 mei om precies te zijn. Volgens velen één van de grootste updates sinds de Google Medic update van augustus 2018. Wat er exact is aangepast in het algoritme van Google is uiteraard onduidelijk, maar er werden wel flinke wijzigingen in de zoekresultaten waargenomen. Toch lijkt het erop dat, net als bij veel van voorgaande core updates, dat de mei 2020 core update gerelateerd is aan E-A-T (Expertise, Authority & Trust). De grote verliezers door deze update waren namelijk vooral affiliate sites. En dat zijn sites die niet echt unieke en relevante content bieden. Daarnaast ontbreekt het hun vaak aan een kwalitatieve linkprofiel.
Wat te doen?
Raak niet direct in paniek na een grote Google update, dat willen we als eerste meegeven. Als je je namelijk houdt aan de richtlijnen van Google en je je content continue verbeterd, ben je op de juiste weg. Het devies van ons komt dan ook op hetzelfde neer als voor de januari 2020 core update: beoordeel je content kritisch of het de informatie biedt die bezoekers zoeken, het accuraat is, up-to-date en op een manier geschreven waarmee je expertise uitstraalt.
Google bug – 10 augustus 2020
Op 10 augustus, in alle vroegte, schrok de SEO-wereld zich wezenloos. Er werden plotseling, voor een paar uren, enorme verschillen in de Google rankings ontdekt. Later verklaarde Google dat er een bug binnen hun indexatie systeem aanwezig was. Het was dan ook niet meer dan een storm in een glas water.
Wat te doen?
Niets. Heel simpel. Wij hebben de dagen erna alles goed in de gaten gehouden, maar het bleek echt om een bug bij Google te gaan.
December 2020 core update – 3 december 2020
Rond 3 december bracht Google de derde grote core update van 2020 uit. Diverse bedrijven ondervonden grote veranderingen. Een aantal dagen na de release van deze update konden er een aantal conclusies worden opgemaakt:
- De Google december 2020 core update betreft vergelijkbare verschillen met de Google Medic update van augustus 2018;
- Er is geen trend te herleiden uit de core updates van 2020;
- De financiële dienstverlening (met name pagina’s omtrent hypotheken) komen als grote winnaar uit deze update.
Wat te doen?
Ben jij actief in de financiële dienstverlening (en dan met name op het gebied van hypotheken) en ben je niet positief getroffen door de december 2020 core update? In dat geval adviseren wij om je huidige content op deze pagina’s kritisch te analyseren en waar nodig te optimaliseren/herschrijven. Heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag.
Hulp bij een Google update in 2020
Ben je getroffen door één van de bovenstaande Google updates in 2020 en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Wij onderzoeken graag wat de mogelijke oorzaak is en helpen je, indien mogelijk, met het verhelpen hiervan. Onze SEO-specialisten zijn dag in dag uit bezig met het voldoen aan de Google richtlijnen voor onze opdrachtgevers en weten als geen ander hoe ze jou hierbij kunnen helpen. Samen naar genagelde online resultaten!