Je kent ze misschien wel, cookies. Als je op een website komt en je krijgt een melding of je de cookies wilt accepteren, dan klik je automatisch op ‘ja’ zonder te weten waar je eigenlijk ja op zegt. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op de harde schrijf van je computer zet op het moment dat je de site bezoekt. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker met de andere te onderscheiden. In 2024 zal er veel veranderen op het gebied van cookies. Het wordt straks een verplichting om aan te geven of data wel of niet mag worden opgeslagen. Hiervoor is Google Consent Mode V2 ontwikkeld. Voor de online marketing diensten die wij voor onze klanten uitvoeren, is het belangrijk dat dit goed ingeregeld is. In deze blog vertellen we meer over het inregelen van cookiebanners en wat wij hierin voor jullie kunnen betekenen.
Inhoudsopgave
Wat is Google Consent Mode V2?
Google Consent Mode V2 is een uitbereiding en aanpassing in de Google Consent Mode. In de eerdere Consent Mode vroeg je aan bezoekers door middel van een cookiebanner of je bepaalde cookies mocht plaatsen om bij te kunnen houden wat een bezoeker doet op de website en wie deze bezoeker precies is. Bij de Google Consent Mode V2 mag persoonlijke informatie niet zonder nadrukkelijke toestemming gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Als dit verkeerd wordt gedaan, kan dit leiden tot het weigeren van metingen door Google.
"Als je voorloopt in het uitlezen van data, kun je hiermee het verschil maken ten opzichte van de concurrent.''
Google Consent Mode V2 is ontworpen als reactie op de toenemende regelgeving en bewustwording rondom privacy. Europese wetgeving heeft de afgelopen jaren al een grote impact gehad op de manier waarop bedrijven omgaan met persoonsgegevens. Veel bedrijven hebben jarenlang gegevens verzameld zonder duidelijke toestemming. Dit moet Google Consent Mode V2 voorkomen.
Waarom is het essentieel dat je Google Consent Mode V2 goed inregelt?
Als je SEO-, SEA- of Social Ads klant bent bij Brandmerck, is het essentieel om Google Consent Mode V2 goed in te regelen. Zo kunnen wij optimaal metingen uitvoeren om de online marketing aan te kunnen passen gebaseerd op deze cijfers. Als we geen cijfers beschikbaar hebben, kunnen we niet gericht optimaliseren en daarmee niet de beste resultaten garanderen. Een voorbeeld van waarom data zo belangrijk is voor ons werk:
- Hoe meer data er wordt uitgelezen door Google Ads, hoe beter het advertentie algoritme van Google werkt. Als je voorloopt in het uitlezen van data, kun je hiermee het verschil maken ten opzichte van de concurrent.
Consent Mode V2 kan ingeregeld worden via bijvoorbeeld cookiebot.com of cookieyes.com. Cookies zijn dus nog steeds wel van belang voor optimale resultaten bij online marketing, daarom is het van belang om de cookiebanners goed in te stellen. De prijzen hiervoor kun je vinden op de website van Cookiebot en Cookieyes.
Tip: Server Side Tagging
Naast het instellen van de Cookiebanner met Google Consent Mode V2 kunnen we zelf ook alle data in eigen beheer nemen via Server Side Tagging. Third party cookies worden door diverse browsers eruit gehaald en browsers gaan tracking cookies blokkeren. Via Server Side Tagging neem je alle data in eigen beheer en kun je het databeheer verbeteren. Zo kun je alle data uitlezen via een eigen server/sub domein. Hiervoor moet er een sub domein worden geregistreerd en via een Server Side Tagging hosting partij, bijvoorbeeld onze partner Taggers.io, een koppeling worden gemaakt met Google Tag Manager. Wij hebben dit al bij meerdere klanten in mogen regelen en we merken dat er gemiddeld 5 tot 20% meer data uitgelezen wordt. De belangrijkste voordelen op een rijtje:
- Eigen data (AVG-proof)
- Meer data aangezien adblockers & browsers het niet blokkeren
- Mis geen enkele conversie
- Data te gebruiken in online campagnes en daardoor betere prestaties
- Snellere website
"Server side tagging: we merken dat er gemiddeld 5 tot 20% meer data uitgelezen wordt.''
Google Consent Mode V2 laten inregelen door Brandmerck
Het is van groot belang dat je Google Consent Mode V2 en een cookiebanner goed instelt. Vooral als je SEA-, SEO- en/of Social Ads klant bij ons bent, maar eigenlijk in alle situaties, is het van belang dat je dit goed inregelt. Daarbij kan het verkeerd instellen leiden tot een drop in verkeer. Kom je er zelf niet helemaal uit? Wij helpen je graag om dit goed in te regelen en zo de allerbeste online resultaten te behalen. Heb je onze hulp nodig of heb je andere vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.