In deze blog wordt er in zeven simpele stappen uitgelegd hoe je Google Analytics 4 instelt op jouw website. Voordat de uitleg start, wordt er uitgelegd wat deze tool precies is en inhoudt.
Inhoudsopgave
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is een gratis tool van Google waarmee je inzage krijgt in het gedrag van de bezoekers op jouw website. Als Google Analytics goed is ingesteld, heb je inzicht in factoren als:
- De hoeveelheid websitebezoekers
- Welke pagina’s (het meest) bezocht worden
- Via welke kanalen de bezoekers op de website komen
- Uit welk(e) land of plaats de bezoekers komen
- De tijd van de bezoeker op de website
- Demografische gegevens van de bezoekers
De bovenstaande punten zijn standaard belangrijke punten, maar er zijn nog veel meer statistieken waar je inzage in kunt krijgen. Vooral in de start van de website is Google Analytics een handige tool, maar ook in een later stadium is het een praktische tool om de resultaten in de gaten te houden.
"Google Analytics 4 is een gratis tool van Google waarmee je inzage krijgt in het gedrag van de bezoekers op jouw website."
Hoe stel je Google Analytics 4 in?
Google Analytics is een belangrijke tool om de statistieken van jouw website te analyseren. Hieronder wordt er in zeven stappen uitgelegd hoe je Google Analytics 4 instelt. Het is noodzakelijk om een Google-account te hebben voor het gebruik van Google Analytics. Doe dit dus eerst voordat je verder gaat.
Stap 1 Een Google Analytics account maken
Als je een Google account hebt, moet er een Google Analytics account aan worden gemaakt. Hiervoor ga je naar Analytics.google.com. Bij deze stap vul je de accountnaam in en vink je de opties aan voor het delen van gegevens.
Heb je al een Google-account, ga dan direct door naar stap 2.
Stap 2: Een property maken
Dan moet er een property naam worden aangemaakt. Hierbij vul je de websitenaam in, de tijdzone die aangehouden moet worden en de valuta.
Stap 3: Bedrijfsgegevens invullen
Bij stap 3 worden de bedrijfsgegevens ingevuld. Hierbij moet je de branche invullen en de grootte van het bedrijf.
Stap 4: Bedrijfsdoelen invoeren
Bij deze stap gaat het om de onderwerpen die jij belangrijk vindt en kunt aanvinken. Bedenk wat de doelen zijn die je met Google Analytics zichtbaar wilt maken, zodat je gepersonaliseerde rapporten ontvangt en van daaruit gericht je online marketing verder vorm kunt geven.
Stap 5: Starten met het verzamelen van gegevens
Bij stap 5 kun je bijna beginnen met het verzamelen van de gegevens. Hiervoor moet je instellen vanuit waar je de gegevens wilt verzamelen. Hierbij heb je keuze uit web, Android-app of IOS-app.
Stap 6: Gegevensstream instellen
Bij stap 6 heb je alles al ingevuld, enkel je website-URL en de naam van de stream nog. Als je dit hebt ingevuld, klik je op ”stream maken”.
Stap 7: Servicevoorwaarden accepteren
Als je alle stappen hebt doorlopen, hoef je bij deze stap alleen nog maar de servicevoorwaarden te accepteren. Klik het vinkje aan betreft dat je akkoord gaat en klik vervolgens op ”ik ga akkoord”. Als je akkoord bent gegaan is het Google Analytics account ingesteld.
Tijd om te testen
Nadat bovenstaande stappen zijn doorlopen kan je zelf gemakkelijk testen of een websitebezoeker ook in de statistieken komt. Open je eigen website en ga in een ander tabblad naar analytics.google.com, log in met je Google account en ga linksboven naar “Realtime”. Staat er in ieder geval één bezoeker onder het kopje overzicht, dan ben jij dat. Gefeliciteerd, je kan nu alle data van je websitebezoekers bijhouden. Houd er rekening mee dat dit enkele minuten kan duren.
Google Analytics 4 instellen met hulp van Brandmerck
Als je deze stappen goed invult, dan heb je een account bij Google Analytics 4 ingesteld. Lukt het jou niet, weet je niet hoe je er mee om moet gaan of wil je nog (veel) meer uit Google Analytics 4 halen? Bij Brandmerck werken we met specialisten die jou graag willen helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op als je vragen hebt over bepaalde instellingen of als wij iets van je over kunnen nemen.