Een campagne in Google Ads optimaliseren? 10 tips!

Ben je met het opzetten van Google Ads campagnes een nieuwe weg ingeslagen in jouw online marketing strategie? Misschien ben je nog niet helemaal bekend met de mogelijkheden van Google Ads campagnes en optimalisaties. Met het enkel lanceren van de campagnes ben je er immers nog niet. Een essentieel onderdeel waarmee je het gewenste resultaat behaalt, is door je Google Ads te optimaliseren.

Nadat je een campagne in Google Ads hebt opgezet, is het van belang dat je die ten minste een week lang laat lopen om te kunnen analyseren wat de resultaten zijn met de huidige campagne-instellingen. Het is belangrijk om goede inzichten te hebben in de prestaties, voordat je de campagne kunt optimaliseren. Wij hebben tien tips voor jou verzameld waarmee je de prestaties van de campagne kunt verbeteren. Met deze Google Ads tips kun jij jouw campagnes gericht optimaliseren.

Wil je je Google Ads optimaliseren, dan is het van cruciaal belang dat je aandacht geeft aan de momenten waarop de advertenties niet werden vertoond terwijl ze wel konden worden weergegeven. Het kan namelijk voorkomen dat het aantal vertoningen van je advertenties wordt beperkt door het budget, door de huidige biedingen of door de kwaliteit van de advertenties. Het vertoningspercentage – te vinden in de kolommen bij concurrentiestatistieken – kan jou hier meer inzicht over geven. Hoe hoger het vertoningspercentage is, hoe vaker de advertenties in je Google Ads campagnes kunnen worden weergegeven.

verhoging vertoningspercentage

Verloren vertoningen vanwege budget

Wanneer het huidige budget van de campagne te laag is, is het mogelijk dat de advertenties minder vaak worden vertoond dan je zou willen, of zelfs helemaal niet. Gebruik de statistiek ‘verloren vertoningspercentage (budget)’ om te achterhalen of het huidige budget de advertentieweergaven beperkt en of het nodig is om het budget te verhogen.

Verloren vertoningen vanwege positie

Daarnaast kunnen het aantal vertoningen en de positie in Google worden beperkt door een lage  rangschikking van de advertenties. Als je wilt dat de advertenties vaker worden weergegeven op een betere positie, kun je twee dingen doen: je kunt de biedingen verhogen of je kunt de kwaliteit van de advertenties verbeteren. Hier kom ik later op terug. Om meer inzicht te krijgen in de advertentierangschikking, gebruik je de statistiek ‘verloren vertoningspercentage (positie)’. Met het controleren van de verloren vertoningen kun je heel effectief je Google Adwords optimalisatie uitvoeren.

Tip 2: Sluit irrelevante zoekwoorden uit voor een effectief Google Ads optimalisatie

Naast de voor je bedrijf relevante zoekwoorden, zullen er ook zoekwoorden zijn die minder belangrijk zijn om gevonden op te worden. Wanneer je bijvoorbeeld een online webshop hebt en nieuwe producten verkoopt, wil je niet gevonden worden op zoekwoorden als ‘tweedehands’ en ‘gratis’. Deze irrelevante zoekwoorden kun je uitsluiten, waardoor websitebezoekers die buiten je doelgroep vallen aanzienlijk verminderen. Je kunt met het optimaliseren van je Google Ads de doelgroep gericht targeten en de kwaliteit van je websitebezoekers waarborgen. 

In het zoektermenrapport van Google Ads kun je nauwkeurig achterhalen met welke zoekwoorden jouw advertenties zijn vertoond. Zie je hier een zoekwoord tussen staan die niet relevant is voor jouw bedrijf? Voeg hem dan toe aan de lijst met uitsluitingswoorden en zorg ervoor dat je hier niet meer gevonden op zult worden.

" Je kunt met het optimaliseren van je Google Ads de doelgroep gericht targeten en de kwaliteit van je websitebezoekers waarborgen."

Tip 3: Maak nieuwe advertentiegroepen aan

Daarnaast kan het voorkomen dat je in de lijst met zoekwoorden ‘nieuwe’ relevante zoekwoorden tegenkomt die je nog niet hebt toegevoegd aan de huidige advertentiegroepen in de campagne. Zeker wanneer je het type ‘dynamische zoekadvertentie’ hebt ingesteld, zullen allerlei zoekwoorden naar voren komen die volgens Google erg relevant zijn om in de advertentie te gebruiken.

Zie je tussen deze lijst een zoekwoord staan die regelmatig naar voren komt, perfect aansluit bij de producten of diensten van jouw bedrijf en/of al veel conversies heeft gegenereerd? Dan kan het lonen om dit zoekwoord toe te voegen aan een nieuwe advertentiegroep, zodat je na je Google Ads optimalisatie nog beter zichtbaar bent en jouw bereik verder kunt uitbreiden.

Tip 4: Verbeter de advertentiekwaliteit

Advertenties van goede kwaliteit leveren doorgaans een betere advertentiepositie op en kunnen resulteren in lagere kosten per klik. Het is dus erg belangrijk dat de kwaliteit van de advertenties zo hoog mogelijk is. Google heeft een kwaliteitsscore ontwikkeld waarmee je beter kunt inschatten hoe jouw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s ontvangen wordt door iemand die de advertentie krijgt te zien. Het is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat er ook nog vele andere factoren in de Google Adwords optimalisatie zijn die mee kunnen spelen tijdens een veiling.

Google Ads optimalisatie advertentiekwaliteit

De kwaliteitsscore wordt aangeduid met een cijfer tussen de 1 en 10 en wordt voor elk zoekwoord in het Google Ads account gerapporteerd. Hoe hoger de score, des te hoger de kwaliteit van de advertentie. De kwaliteitsscore wordt bepaald op basis van de onderstaande drie factoren en krijgt voor elk daarvan de status; ‘lager dan gemiddeld’, ‘gemiddeld’ of ‘hoger dan gemiddeld’.

  • Verwachte klikfrequentie – Hoe groot de kans is dat iemand die de advertentie te zien krijgt erop klikt? Deze score wordt gebaseerd op de eerdere klikprestaties van de advertentie.
  • Advertentierelevantie  De mate waarin de advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van de gebruiker. Een lage score kan betekenen dat de advertentie te algemeen of juist te specifiek is voor de zoekopdracht.
  • Ervaring op de bestemmingspagina geeft aan hoe relevant en nuttig de landingspagina van de advertentie is voor de gebruiker die erop klikt. Komt het zoekwoord bijvoorbeeld terug op de bestemmingspagina en is de pagina makkelijk te navigeren?
De kwaliteitsscore van Google geeft een helder inzicht in de kwaliteit die je met jouw advertenties bereikt. Aan de hand van de parameters in het rapport kun je met resultaat je Google Ads optimaliseren.

"Advertenties van goede kwaliteit leveren doorgaans een betere advertentiepositie op en kunnen resulteren in lagere kosten per klik."

Tip 5: Maak de advertentieteksten zo relevant mogelijk

Om de kwaliteit van de responsieve advertenties te optimaliseren, kun je gebruik maken van de Google’s Ad Strength. Dit is een tool van Google om de efficiëntie van de responsieve advertenties te analyseren, zodat je heel gericht je Google Adwords kunt optimaliseren. De kwaliteit van de responsieve advertentie wordt beoordeeld op basis van de relevantie, hoeveelheid en diversiteit van de advertentietekst. In tegenstelling tot de kwaliteitsscore (zoekwoordniveau) kijkt de Google’s Ad Strength op advertentieniveau. De Google’s Ad strength bestaat uit twee delen:

  • De overall score – Iedere responsieve advertentie krijgt een score toegekend van Google die kan variëren van: ‘Onvolledig’ tot ‘Uitstekend’. Je krijgt deze score te zien tijdens het aanmaken van de advertentie. Tevens kan deze score worden toegevoegd in de kolommen van Google Ads.
  • Feedback  De tool geeft ook een aantal aanbevelingen waarmee je de overall score kunt verbeteren. Deze aanbevelingen kunnen aangeven dat je bijvoorbeeld meer koppen moet toevoegen aan de advertentie, maar kan je ook het advies geven om meer populaire zoekwoorden terug te laten komen in de koppen. In dit geval is het van belang dat je het zoekwoord meeneemt in de advertentietekst. Daarnaast kan Google aanraden meer variatie tussen de koppen te creëren of de beschrijvingen van elkaar te laten verschillen. Je moet er namelijk voor zorgen dat de koppen en beschrijvingen erg verschillend zijn, zodat de variatie in de advertentietekst eindeloos is en Google de meest relevante advertentietekst voor de zoekopdracht kan weergeven.

Tip 6: Voeg voor Google Ads optimalisatie extensies toe aan de campagnes

Een volgende tip voor het optimaliseren van je Google Ads is het toevoegen van (extra) extensies aan de campagnes. Het doel is om de advertentieteksten verder uit te breiden en nog krachtiger te maken. Met extensies kun je meer informatie over jouw product of dienst toevoegen in de advertentie, waardoor het voor mensen nog interessanter wordt om op de advertentie te klikken of om direct actie te ondernemen. Extensies verhogen doorgaans de klikfrequentie en verbeteren de kwaliteit van de advertentie. Door tenminste vier verschillende existentietypen toe te voegen, krijg je de meeste resultaten voor de campagne in het zoeknetwerk. De volgende drie extensies worden hierbij aanbevolen; ‘sitelink extensies’, ‘highlight extensies’ en ‘meer website-informatie’. Wil je meer weten over deze type existenties, lees dan onze blog over het opzetten van een succesvolle Google Ads campagne. Zorg ervoor dat je naast deze drie kernextensies ook andere extensies toevoegt die nuttig zijn voor jouw bedrijf en een toegevoegde waarde bieden aan de advertentie.

"Door de uitgebreide mogelijkheden in Google Ads kun je heel specifiek zijn in het targeten van je doelgroep."

Tip 7: Bereik de juiste doelgroep met Google Ads optimalisatie

Het is van belang om de advertenties alleen te targeten op de juiste doelgroep. Hoe specifieker de doelgroep, hoe beter de prestaties van de advertenties zullen zijn. Wanneer je bijvoorbeeld reizen aanbiedt aan jongeren is het niet zinvol om je advertenties weer te geven aan ouderen. Hiervoor betaal je namelijk alleen maar onnodige klikkosten, terwijl de kans vrij klein is dat deze doelgroep over gaat tot conversie. Je kunt daarom doelgroepen uitsluiten wanneer die voor jou niet relevant zijn. Denk hierbij aan factoren als demografie, regio, taalinstelling etc. Op basis van machine learning stelt Google zelf een lijst op met gebruikers die vallen binnen deze doelgroep. Door de uitgebreide mogelijkheden in Google Ads kun je heel specifiek zijn in het targeten van je doelgroep. Zo kun je er zelfs voor kiezen om alleen ouders van kinderen tussen de 1 en 3 jaar te bereiken. Houd hierbij echter wel in je achterhoofd dat je de doelgroep niet te veel beperkt, je wilt namelijk nog wel vertoningen genereren met de advertenties.

Tip 8: Pas de biedingen aan op basis van targeting

Naast het uitsluiten van niet relevante doelgroepen, kun je tijdens je Google Adwords optimalisatie ook bepalen of je de biedingen voor bepaalde doelgroepen of apparaten aan wilt passen. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat het conversiepercentage voor de mobielgebruikers aanzienlijk hoger is dan het conversiepercentage voor desktopgebruikers, dan is het wellicht interessant om de biedingen voor de mobielgebruikers te verhogen. Op die manier worden de advertenties voor deze type gebruikers nog beter zichtbaar. Of verlaag de biedingen voor de desktopgebruikers om op deze manier te kunnen besparen op klikkosten.

Conversie Google Ads optimalisatie

Tip 9: Adverteer op je eigen bedrijfsnaam

Bij het opzetten van een campagne vergeten mensen vaak om een advertentie in te richten die adverteert op de bedrijfsnaam. De klikkosten zijn hiervoor zijn vaak nihil en toch zorg je ervoor dat jouw advertentie bovenaan komt te staan op het moment dat iemand je bedrijfsnaam intypt. Bovendien geeft dit een boost aan de kwaliteit van jouw Google Ads account. Heb je dit dus nog niet gedaan bij de opzet van je campagne, breng er dan snel verandering in wanneer je je Google Ads gaat optimaliseren.

Tip 10: Test en optimaliseer voortdurend jouw Google Ads campagnes

Nadat je jouw Google Ads campagne hebt opgezet en voor de eerste keer hebt geoptimaliseerd, is het belangrijk dat je de resultaten van de campagnes voortdurend in de gaten houdt. Niets is zo veranderlijk als de online marketingwereld en om succesvol te zijn, speel je daar steeds weer op in. Wees flexibel met veranderingen, stuur regelmatig de biedingen aan en maak verschuivingen binnen de budgetverdelingen. Dat betekent ook dat je advertentiegroepen en/of campagnes onderbreekt waarvan de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten. Zo hou je meer budget over voor de campagnes die wel het gewenste resultaat opleveren. Wees bovendien niet bang om eens iets anders te testen. Maak nieuwe advertenties aan of focus je eens op een andere doelgroep. Wat werkt wel en wat werkt niet? Door je Google Ads optimalisaties te testen, kun je ervoor zorgen dat je het meeste uit je budget haalt.

Je Google Ads campagnes laten optimaliseren door Brandmerck?

Met deze 10 tips geven we je inzicht in hoe je het optimaliseren van Google Ads campagnes aanpakt. Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je nog meer vragen over hoe je je Google Ads kunt optimaliseren? Of geef je het liever uit handen om zelf tijd te kunnen besparen? Aarzel dan niet om onze hulp in te schakelen en neem contact met ons op! Wij als Google Ads experts helpen je graag om ook jouw bedrijf succesvol op de online kaart te zetten.

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck