Over AdCalls en Milou
AdCalls is in 2013 ontstaan vanuit een marketingbureau, omdat daar de vraag van een klant kwam waarom telefonie niet werd gemeten. Al snel groeide AdCalls uit tot een volwaardig bedrijf dat online marketeers ondersteunt. En niet alleen online marketeers, Milou heeft te maken met allerlei interessante samenwerkingspartners als DELA en Schoonenberg. “Geeft het meerwaarde, dan is het goed,” aldus Milou. Ook sales managers of directie van een bedrijf maken dankbaar gebruik van de call trackingtool van AdCalls.
“We staan voor de vijfde keer op rij op nummer 1 in de Emerce 100 als beste Analytics & Optimalisatie software.”
Met hulp van call tracking krijgen klanten alle data die zij nodig hebben voor een volledig inzicht van het totaal aantal conversies, om zo tot een efficiëntere optimalisatie van de campagne te komen. “Het is een mooie oplossing waar we super trots op zijn,” zegt Milou. “Dat laat de markt ook wel merken, want we staan voor de vijfde keer op rij op nummer 1 in de Emerce 100 als beste Analytics & Optimalisatie software. Dus we doen wel iets goed.” Iets te bescheiden als je het ons vraagt.
Milou is partnermanager bij AdCalls en heeft dagelijks contact met de partners die de call trackingtool gebruiken. Willen nieuwe partners zich aansluiten of breiden huidige partners zich uit, dan gaat dat via onder andere Milou. Zij voorziet hen van alle middelen die zij nodig hebben: “De juiste kennis delen met onze partners, het geven van webinars, strategisch consultancy, klantcommunicatie, al die taken horen bij mijn werkzaamheden. Samen met onze partners kijken wij naar de juiste werkwijze die past bij onze klant: ‘hoe ga je call tracking introduceren?’ Vaak zijn organisaties niet op de hoogte van alle mogelijkheden. Ik probeer ze daarin zo goed mogelijk te ontzorgen.”
De meerwaarde van call tracking
Wat die meerwaarde dan is? Dat kan Milou goed uitleggen. In haar werk bij AdCalls ziet ze iedere dag de cijfers van telefonische conversies en hoe deze resulteren in een stijgende lijn en een hogere omzet voor de klant. Milou: “Als er mensen bellen, komen daar conversies uit. Voor de partner en voor de eindklant heeft het verschillende voordelen. Als bureau is het belangrijk dat je alle inspanningen die je doet, kunt aantonen. Je verschaft 100% inzicht in de conversiedata en je kunt het marketingbudget zo efficiënt mogelijk inregelen. Als je weet dat gemiddeld 70% van de conversies telefonisch plaatsvindt, dan is het heel veel data die je misloopt. Eigenlijk heb je maar 30% data waar je je keuzes op kunt maken. Het risico is vervolgens dat je conversies gaat uitsluiten in je optimalisatieproces. Met call tracking zorg je er gewoon voor dat je veel meer leads genereert vanuit hetzelfde marketingbudget.”
“Ik vind het tof dat ik werk bij een organisatie waarbij we iets ontwikkeld hebben en waarbij je echt van meerwaarde bent. Als je het dan zo kan overbrengen dat de klant het snapt en het er eigenlijk helemaal mee eens is dat call tracking onmisbaar is, dan krijg ik daar heel veel voldoening uit.” Milou straalt niet alleen uit dat ze het erg naar haar zin heeft op de werkvloer van AdCalls. Het grote belang van call tracking in online marketing is een aspect in haar dagelijks werk waar ze energie uit haalt: “Het is zo’n unieke tool die we ontwikkeld hebben, hoe mooi is het dan als ik een bijdrage kan leveren aan het succes? AdCalls is nog een jong bedrijf en om die groei van het bedrijf mee te maken is wel heel cool.”
Call tracking als tool in advertising
Met de tool die AdCalls heeft ontwikkeld, is het mogelijk het maximale uit je online advertenties te halen. Via het call trackingsysteem kun je namelijk nauwkeurig bijhouden hoeveel van je conversies via de telefoon binnenkomen en waar deze conversies in resulteren. Wil je als online marketeer of als salesmedewerker gebruikmaken van AdCalls’ diensten, dan zal Milou je daarin introduceren. Ze legt uit hoe het traject verloopt wanneer je met AdCalls in zee gaat: “Samen starten we met een nulmeting, waarin inzichtelijk wordt gemaakt waar de telefonische conversies vandaan komen. Die data neem je mee in je optimalisatie. Je merkt nu dat steeds meer automation wordt toegepast in Google. Google algoritmes gaan de campagnes optimaliseren en je werkt met smart bidding. Daarin is call tracking essentieel. Je wilt de campagnes dan zoveel mogelijk voeden met data. En je wilt weten wat de rol van telefonie is binnen de organisatie.” AdCalls maakt onderscheid tussen dynamische call tracking – de data vanaf de website en op campagne- en zoekwoordniveau wordt inzichtelijk gemaakt – en off-site call tracking met daarin de data die offline, bijvoorbeeld via brochures, binnenkomen.
"Je kunt vanuit Google het klikken op een telefoonnummer meten, alleen die klik zelf zegt niet zoveel. Wij meten een telefoontje pas zodra er verbinding is geweest."
Waardevolle metingen
Is deze data na twee à drie maanden verzameld, dan weet je ongeveer wat de rol is van de telefonie. Milou: “Vanaf hier kunnen we aansturen op kwaliteit. Je wilt weten of er een lead, sale of adviesgesprek uit het telefoontje is gekomen. Op basis van hoe de organisatie is ingericht, gaan we kijken wat de beste manier is en geven we een strategische consultant.” En hoe je er dan achter komt waar die telefonische conversie in resulteren en of er inderdaad sprake is van een lead of een sale, daar ligt de meerwaarde van call tracking: “Je kunt vanuit Google het klikken op een telefoonnummer meten, alleen die klik zelf zegt niet zoveel. Wij meten een telefoontje pas zodra er verbinding is geweest. Voor de organisatie verandert er niet zoveel, want we laten een ander nummer zien, maar we kunnen wel hetzelfde netnummer aanhouden. Dat maakt het telefoonnummer herkenbaar en wij schakelen door naar het nummer van het bedrijf.” Wat de telefoontjes vervolgens opleveren, meet de call trackingtool op verschillende manieren. “Iemand die belt kan voorafgaand aan het gesprek met een keuzemenu verschillende toetsen kiezen. Dat is de voorkant en zo kun je de intentie van de lead meten. Wat de uitkomst van het telefoontje is, kunnen we vervolgens achterhalen met een keuzemenu na het gesprek. Zodra de lead heeft opgehangen kan je aangeven of het gesprek bijvoorbeeld heeft geleid tot een sale, offerteaanvraag of adviesgesprek. Door de labels te koppelen aan de zoekwoorden, kunnen campagnes beter geoptimaliseerd worden op basis van de waarde.”
Innovatief als geen ander
De techniek achter het call trackingsysteem is erg inventief. Het is zo’n unieke tool waardoor online marketeers meer rendement uit hun marketingbudget kunnen halen. En daar blijft het niet bij, want de developers van AdCalls blijven innovatief en zorgen ervoor dat de ontwikkeling van de tools niet stilstaat. Milou: “Wij willen marktleider blijven op het gebied van call tracking en we willen innovatief blijven. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de marketeers zo goed mogelijk proberen te ontzorgen?” En die vindingrijkheid is te zien in de nieuwste tool waar AdCalls sinds een jaar mee bezig is, namelijk form tracking. Milou benadrukt dat deze tool is ontstaan in samenwerking met AdCalls’ partners en eindklanten: “Eigenlijk ontwikkelen we alles met onze eindklanten en partners. Jullie zijn als eerste op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op de markt en wij kunnen daar gemakkelijk op inspelen. Form tracking is echt ontstaan omdat marketeers aangaven veel leads te verzorgen, maar deze werden niet efficiënt opgepakt door het salesteam. Op dat moment komen wij erbij kijken met een oplossing.”
"Het is zo’n unieke tool waardoor online marketeers meer rendement uit hun marketingbudget kunnen halen."
Vul je online een formulier in en klik je op verzenden, dan zal de lead aan de andere kant van de lijn dankzij de form tracking zo snel mogelijk opgepakt worden. Zo legt Milou uit: “Als je een lead hebt ingevuld, dan gaat de telefoon van de organisatie binnen een minuut over. Zij heeft de optie om de terugbelverzoek te accepteren of te weigeren. Wij spelen een formulier af en bellen de lead uit. Dit zorgt voor een ‘wauw’-effect, want mensen verwachten niet na het versturen van een lead, gelijk iemand aan de lijn te krijgen. Zo ben je concurrenten altijd voor en smeed je het ijzer als het nog warm is. En kan de lead niet opnemen, dan bieden we het terugbelverzoek na een kwartier of half uur opnieuw aan. We verliezen de klant niet uit het oog en de bereikbaarheid is veel groter.”
De samenwerking met Brandmerck
Voor de online campagnes van onze opdrachtgevers biedt het call trackingsysteem van AdCalls grote uitkomst. Onze specialisten in zoekmachine adverteren (SEA) doen dan ook geen campagne-optimalisatie zonder eerst de resultaten van de call tracking te analyseren. Met hulp van Milou sparren zij over de resultaten en mogelijkheden. “Op frequente basis spreken we elkaar, evalueren we de campagnes en kijken we naar de mogelijkheden. Lopen jullie ergens tegenaan, dan kunnen wij daarin ondersteunen,” aldus Milou. Een van onze SEA-specialisten is Evert die vrijwel dagelijks gebruik maakt van de tools van AdCalls: “We hebben voor een heel aantal opdrachtgevers AdCalls ingesteld. We zien dat het van toegevoegde waarde is. Als online marketeer wil je graag zien wat je werkzaamheden uiteindelijk opleveren voor de opdrachtgever. Naast dat je dit graag inzichtelijk wilt hebben, kun je er weer op inspelen om nog betere resultaten te halen. Telefonisch verkeer was altijd lastig om echt goed meetbaar te krijgen. Komt er een schriftelijke aanvraag binnen, dan kun je die bijvoorbeeld tracken via een bedankpagina. Met AdCalls hebben we de resultaten veel beter inzichtelijk, waardoor we de campagnes optimaler kunnen beoordelen. Dit komt de kwaliteit van de dienstverlening van Brandmerck én van onze klanten ten goede.”
De onderlinge samenwerking met AdCalls wordt vanuit Evert als zeer prettig ervaren: “AdCalls is in staat om snel te schakelen en de support staat ook elk moment van de dag voor je klaar. Mochten er problemen zijn, dan kunnen we direct contact opnemen met Milou. Daarbovenop is de tool heel toegankelijk en gemakkelijk in gebruik.” In de samenwerking staat de campagne voor de klant centraal. Om ervoor te zorgen dat de call trackingtool optimaal gebruikt wordt en het aantal telefonische conversies zo helder mogelijk inzichtelijk zijn, wordt een aantal factoren onder de loep genomen: het percentage van de gebruikte zoekwoorden dat telefonisch is, het tijdstip waarop doorgaans gebeld wordt, het effect van AB-testing en de waarde van de telefoontjes waaruit je opmaakt waar de conversie uit bestaat. Milou: “Wij onderzoeken welke rol telefonie heeft binnen de organisatie en hoeveel procent van de zoekwoorden alleen telefonisch converteren. Als specialist weet ik hoe je alle data betreft call tracking naar voren haalt en het maximale eruit haalt. Met mijn ervaring neem ik jullie als samenwerkingspartner aan de hand mee.” Evert: “Daarnaast bespreken we de nieuwste updates in de tools van AdCalls en of er van onze kant nieuwe klanten zijn voor wie het gebruik van call tracking interessant kan zijn.” Beide partijen profiteren van de samenwerking, doordat meer klanten gebruik kunnen maken van de call trackingtool. “Graag zie ik dat we voor nog veel meer opdrachtgevers call tracking mogen instellen. Het is echt een hele toffe tool om meer inzicht te krijgen in de prestaties van de campagnes,” aldus Evert.
"Met AdCalls hebben we de resultaten veel beter inzichtelijk, waardoor we de campagnes optimaler kunnen beoordelen."
Toekomst van AdCalls
Milou: “Call tracking is de ‘missing link’ in conversieoptimalisatie. Daarom ondersteunen wij bedrijven daar in. We proberen iedereen ervan bewust te maken dat het eigenlijk heel gek is dat als je een website hebt met op de laatste pagina een contactformulier, dat je die wel meet. Maar het telefoonnummer dat eigenlijk de hele tijd in de header wordt gecommuniceerd meet je niet.” Ja, daar heeft ze een heel goed punt. Ze hoopt dan ook dat het bedrijf door zal blijven groeien: “In de toekomst zit onze bedrijfstechniek zo in het DNA geworteld. Als een nieuwe klant zich dan aansluit en zijn Google Ads account inricht, dat we dan direct een tool aanmaken voor webformulieren en AdCalls. Daar zou ik heel graag heen willen.”