Herken je het dat je bij het opzetten van een online advertentie keuzes moet maken en twijfelt tussen twee opties? Wel of niet die afbeelding, wel of geen video, een directe of indirecte Call to Action. Beide opties lijken aantrekkelijk en effectief, dus waar moet je nu uit kiezen?
Waarom zou je niet voor beide mogelijkheden gaan? Niet alleen om jezelf de keuzestress te besparen, maar ook om met A/B-testen te onderzoeken of je aanmerkelijke verschillen ziet in de resultaten. Meer weten over A/B-testen en waarom je het inzet voor het maken van online campagnes en het inrichten van je website? Lees dan verder in deze blog.
Inhoudsopgave
De voordelen van A/B-testen
Als je je product of dienst aan de man wilt brengen, dan gaat er een heel plan aan vooraf. Beginnend met een strategie probeer je je potentiële klant door een funnel te leiden die uiteindelijk resulteert in een lead of aankoop. Omdat iedere klant verschillend is en anders reageert op een online campagne, bestaat er niet één gouden formule waarmee je jouw doelgroep bereikt.
Om die reden is het raadzaam gebruik te maken van A/B-testen bij het maken van een campagne. Dat betekent dat je van content twee versies maakt. In die twee versies zit een minimaal verschil dat bepaalt welke de beste resultaten oplevert. Dat kan gaan om de keuze voor kleurgebruik of de plaatsing van afbeeldingen. Zie je het verschil tussen de versies hieronder?
Ben je bang dat het maken van een tweede versie ten koste gaat van bijvoorbeeld het standaardontwerp, of vraag je je af of je geen budget verspilt aan een advertentie in een Google campagne die minder goed uitpakt? Houd juist dan voor ogen dat je A/B-testen uitvoert met een doel. Je onderzoekt namelijk effectief welke versie het beste werkt. Nadat je beide campagnes tegelijkertijd hebt laten lopen, kun je na ongeveer een maand de resultaten analyseren. Zie je een duidelijk verschil, dan kun je je keuze voor de meest succesvolle versie maken. Deze laat je online staan om nog meer omzet binnen te halen. Of je gebruikt deze versie als uitgangspunt om je A/B-testen voort te zetten met nieuwe varianten.
Waar en hoe pas je A/B-testen toe?
Heb je een online campagne of een nieuwe pagina op je website? Je streeft ernaar dat je veel mensen kunt bereiken en dat zij getriggerd worden om tot actie over te gaan. Of dit nu een eerste contactmoment is of meteen een aankoop, de campagne staat in dienst van dat doel. En het succes van de campagne vergroot je met A/B-testen. Dit kun je inzetten op je campagnes in Google Ads en Social Media, binnen e-mailmarketing en voor de zoekmachine optimalisatie van je website. Een aantal voorbeelden voor het A/B-testen zijn de volgende:
- Een banner die je in tweevoud ontwerpt met in ontwerp A de tekst naast de afbeelding, in B laat je de tekst en afbeelding overlappen.
- Blog A waarbij je de afbeeldingen aan één kant plaatst met de tekst ernaast en blog B waarbij je links en rechts afbeeldingen en tekst met elkaar afwisselt.
- Verschil in formulering op je website: CTA-button A met ‘Bestelling afronden’ of CTA-button B met ‘Doorgaan met bestellen’.
- Keuzes in kleurgebruik met tinten uit eenzelfde palet of juist contrasterende kleuren. Het gebruik van rood of groen kan bijvoorbeeld van grote invloed zijn op het resultaat.
Resultaten meetbaar maken
Wanneer je met A/B-testen aan de slag gaat, is het essentieel dat je alles goed meetbaar maakt. Vanaf het begin dat je beide varianten in de lucht doet, zorg je ervoor dat de gegevens die je wilt meten volledig zijn. Alleen dan kun je aan het eind van de test goed terugzien hoe beide varianten het hebben gedaan en welke uiteindelijk voor de meeste conversies heeft gezorgd.
Weet je nou niet waar je moet beginnen met het maken van keuzes tussen ontwerpen die je hebt gemaakt? Of heb je vragen over het doen van A/B-testen? Kom eens bij ons langs om door te spreken over de mogelijkheden en je te laten adviseren over de beste keuzes. We helpen je graag met het behalen van de beste resultaten uit A/B-testen.