Een succesvol Instagram account met deze 11 tips!

Het inzetten van Instagram marketing wordt steeds populairder. Sinds de oprichting van Instagram is het Social Media kanaal alleen maar meer gegroeid tot hét platform op het gebied van het delen van foto’s. Meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers zijn actief op Instagram. Elke dag worden meer dan 60 miljoen foto’s gepost en er worden dagelijks 1,6 miljard ‘likes’ gegeven. Je kunt wel stellen dat dit Social Media kanaal echt leeft en dat er veel kansen zijn in Social Media marketing op Instagram voor jouw bedrijf.

Alleen wat is daarin de beste aanpak en hoe kun je met succes adverteren op Instagram? Om jou daarmee op weg te helpen hebben wij 11 tips voor een succesvol Instagram account die je hier kunt lezen!

Tip 1: Het algoritme van Instagram

Er zijn in de loop van de jaren nogal wat dingen veranderd met betrekking tot het Instagram-algoritme. Zo krijgen Instagram berichten niet meer dezelfde exposure, zoals dat voorheen was. Het algoritme maakt het namelijk steeds moeilijker om de doelgroep te bereiken, meer volgers te krijgen en ook om de betrokkenheid bij je berichten te verbeteren. Belangrijk dat jij dus weet om hier op een zo goede manier mee om te gaan, zodat je een succesvol Instagram account onderhoudt.

Bij Instagram is het zo dat wanneer je bericht veel likes krijgt en reacties ontvangt, Instagram dit als een goed bericht beoordeelt. Je hebt tenslotte een bericht van goede kwaliteit, oftewel met boeiende inhoud die in de smaak valt. De volgorde van de berichten in de tijdlijn van Instagram zijn zo ingericht dat je geïnteresseerd bent in de inhoud, je relatie met de persoon die de post plaatst en de tijdigheid van de post. Scrol maar eens door je feed en kijk of dit ook bij jou het geval is.

Het belangrijkste om te onthouden van het Instagram-algoritme is dat wanneer je consistent boeiende informatie plaatst, dat dit zal lonen. Instagram houdt van actieve gebruikers en zal die dus ook belonen.

"De content van een webshop is bepalend voor de indruk die een bezoeker krijgt."

Tip 2: Begin een Instagram bedrijfsprofiel

Dit klinkt misschien heel logisch, maar toch maakt nog niet iedereen er gebruik van. Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met Instagram marketing, is het aan te raden om een zakelijk account te gebruiken. Met een zakelijk account heb je namelijk ook inzicht in de statistieken van je account en van een afzonderlijke post. Bij de berichtstatistieken kun je de grootte van het bereik zien, het aantal profielbezoeken, de klikken naar de website en hoe je mensen hebt bereikt. Is dit via de startpagina, via hashtags, via het profiel of via een ander kanaal? Hele handige informatie dus om te hebben en om vanuit deze gegevens de waarde van je Instagram account te verhogen.

In de statistieken van je Instagram account kun je een overzicht zien van de afgelopen 7 dagen. Daarin staan de interactie met het bericht, de bereikte accounts, de interactie met inhoud en statistieken van het aantal volgers. Het enige nadeel is dus vooral dat dit maar te zien is van de afgelopen 7 dagen. Wil je de statistieken over een langere period zien, dan kun je kijken naar externe statistieken tools. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:

Het is heel persoonlijk welke externe tool jij fijn vindt om te gebruiken voor inzicht in een succesvol Instagram account. Blijf wel vooral ook kijken naar de statistieken van Instagram zelf, zodat je een goed beeld van je account.

instagram bedrijfsprofiel tip

Naast statistieken bekijken kun je met een zakelijk account ook openbare bedrijfsinformatie toevoegen aan je account. Denk aan de categorie waarin jij een onderneming hebt, de contactmogelijkheden en aan bepaalde actieknoppen. Met een zakelijk account is dus meer mogelijk. Geldt ook voor het adverteren op Instagram, daarbij is een zakelijk account van belang. Met adverteren op Instagram kun je gerichter mensen bereiken die aansluiten bij je doelgroep.

Tip 3: Maak het persoonlijk

Of je nu een product verkoopt of een dienst aanbiedt die mensen kunnen afnemen, houd het persoonlijk. Niemand zit te wachten op allemaal Instagram berichten met ‘koop dit product’ of ‘met mijn dienst word jij groot binnen je branche’. Nee, Instagram moet leuk blijven en jouw account dus, mits je volgers wilt blijven interesseren. Let daar goed op wil je succesvol zijn op Instagram.

Plaats niet alleen maar berichten met en over je product of dienst. Foto’s met jezelf erop scoren namelijk goed en houden je feed persoonlijk. Mensen vinden het leuk om het gezicht achter het account te zien om het zo ook persoonlijk te maken. Wanneer mensen geen connectie met je hebben, zullen ze dat ook niet snel hebben met je product of dienst. Vergeet jezelf daarom niet regelmatig op Instagram te zetten.

persoonlijk op instagram

Tip 4: Ga de connectie aan op Instagram

Instagram is het geen eenrichtingsverkeer. Wanneer jij niet met anderen een connectie maakt, hoef je ook niet te verwachten dat ze dat allemaal bij jou gaan doen. Instagram draait namelijk niet alleen maar om het plaatsen van afbeeldingen in een mooie feed. Nee zeker niet, er komt véél meer bij kijken. Contact met je volgers is heel belangrijk voor een succesvol Instagram account. Reageer daarom ook eens op berichten van je doelgroep of van je huidige volgers, op berichten in de Stories en like berichten, maar doet dit natuurlijk wel natuurlijk.

Een andere hele goede manier om de connectie aan te gaan is aan de hand van direct messages, (DM). Mensen krijgen hier namelijk ook een melding van. Dat geldt ook voor het liken of reageren op een bericht, maar een DM is toch een stuk persoonlijker. Het is namelijk gericht aan iemand en dat is wat mensen heel erg fijn vinden. Pas dit ook zeker toe met je Instagram account.

"Wanneer jij niet met anderen een connectie maakt, mag je ook niet verwachten dat ze dat allemaal bij jou gaan doen."

Tip 5: Gebruik Instagram Stories

Nog niet wordt dit door iedereen actief ingezet. Superzonde, want uit Instagram Stories kun je heel veel bereik halen. Tip 3 over jezelf meer laten zien pas je heel goed toe in de Stories. Mensen zijn gek op Stories. Dit hoeven echt geen hoogstaande video’s te zijn, maar kijk vooral naar wat leuk is om te delen en mocht je daar niet uit komen, kun je  altijd je volgers om tips vragen. Ook op die manier verhoog je de waarde van je Instagram account.

stories instagram tip

Wanneer je actief bent in je Stories (liefst iedere dag een aantal), helpt dit ook weer mee aan de het succes van je Instagram account. Het aantal weergaven zullen toenemen en vanuit een Story kun je iets actueels delen met je volgers. Stories zijn namelijk van nu en ze blijven ook maar 24 uur online in tegenstelling tot de Instagram berichten. Vergeet daarom Instagram Stories ook niet. Film daarin jezelf – ja dat kan in het begin wat ongemakkelijk zijn – maar wanneer je over die drempel heen bent gaat het een stuk gemakkelijker.

Tip 6: Goed beeldmateriaal is key

goed beeldmateriaal is key

Instagram bestaat uit beeld. Zowel fotografie als videografie. Als jij met je bedrijf wilt opvallen, moet je Instagram account er interessant uit zien. Je hebt misschien wel eens gehoord over een mooie ‘Instagram feed’. Daarmee wordt dus bedoeld hoe al je foto’s en eventueel ook video’s met elkaar in verhouding staan op het profiel. Het profiel is tenslotte de eerste indruk die iemand heeft wanneer die er op terecht komt. Bovendien bestaat Instagram volledig uit beeld en dat is daarom ook zo belangrijk. Het is een superleuke manier om je creativiteit in te zetten voor een succesvol Instagram account.

Bepaal dus goed wat je op je Instagram profiel wilt tonen. Het is belangrijk om vooraf een plan te maken. Een combinatie tussen persoonlijk en zakelijk is een hele goede manier. Let daarbij ook op fotografie en probeer dit allemaal in één stijl te houden. Kies daarvoor een stijl die ook echt bij jou en je onderneming past.

Kun je zelf goed professionele foto’s maken? Super! Ben je hier nu niet zo’n ster in, dan kun je altijd kijken naar de mogelijkheden voor het inhuren van een professionele fotograaf die mooie en kwalitatieve foto’s kan maken en je helpt je Instagram account succesvol te maken.

Tip 7: Ken je doelgroep

Om succesvol te worden op Instagram is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Ook qua schrijfstijl kan dit van groot belang zijn. Zo hebben mannen weer andere interesses dan vrouwen en daar hoort weer een ander soort beeldmateriaal bij. Het is heel belangrijk om je doelgroep goed voor ogen te hebben. Op die manier kun jij goed contact hebben met de doelgroep en daarmee ook ‘de taal van de doelgroep’ spreken. Weet je je doelgroep goed aan te spreken, dan kun je de waarde van je Instagram account daarmee verhogen.

"Om succesvol te worden op Instagram is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen."

Tip 8: De kracht van hashtags

Een goed gebruik van hashtags kan bijdragen aan een succesvol Instagram account. Voordat je hashtags gaat gebruiken, is het belangrijk om te kijken of je hashtags van waarde zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op Instagram zelf een hashtag in te voeren en te zien wat het bereik daarvan is. Aanvullend zijn er ook tools, zoals Hashtagify waarmee je dat kunt onderzoeken.

Het is belangrijk om te kijken of een hashtag die jij in gedachte hebt goed scoort. Door het gebruik van hashtags wordt het bereik van je bericht namelijk groter. Als je hashtags het echt goed doen, komen ze bij de populaire hashtags te staan en wordt het bereik nóg groter. Ook is het belangrijk om te kijken naar een aantal vaste hashtags die je graag terug wilt laten komen. Wanneer je berichten dan goed scoren op die hashtags, zullen je berichten beter gevonden worden en is de kans groter dat die onder de populaire hashtagberichten komen te staan.

hashtags op instagram

Tip 9: Ga goed om met je posts

Hiermee bedoelen we dat het belangrijk is om goed na te denken over wat je precies plaatst. Wissel namelijk in je berichten. Interactie in een bericht is altijd goed, maar doe dit niet iedere keer. Zorg dus voor variatie. We raden je dan ook aan om een contentkalender te maken, zodat je kunt kijken wanneer je wat voor bericht gaat plaatsen. Maak daarin ook een afwisseling tussen iets persoonlijks en zakelijks, maar houd wel een consistente stijl aan qua schrijven, opbouw en tekst. Dit zorgt voor herkenning en vergroot de waarde van je Instagram account.

video met instagram reels

Tip 10: Kies eens voor een video

Instagram staat natuurlijk bekend om alle afbeeldingen die je er ziet, alleen video’s worden ook steeds populairder. Instagram speelt hier handig op in met de Instagram Reels. Dit kun je wel wat vergelijken met TikTok, alleen dan via Instagram. Daarnaast is er de IGTV en daar wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Video’s in de Stories doen het heel goed op een succesvol Instagram account. Plaats naast afbeeldingen dan ook eens een te gekke video of maak een vlog van jezelf in bijvoorbeeld de Stories. Zo kun je net wat meer de interactie aangaan met je volgers en video’s maken je account een stuk persoonlijker.

Tip 11: Bekijk kansrijke samenwerkingen

Er zijn super grote accounts te vinden op Instagram. Voor influencers is het ook the place to be, omdat het platform natuurlijk bekend staat om mooie afbeeldingen. Instagram wordt zakelijk ingesteld met als het ware ‘sluikreclame’ waar influencers de hoofdrol spelen. Het kan ook super interessant zijn om te gaan kijken naar influencers die bijvoorbeeld bij jouw onderneming passen. Focus je dan niet alleen op de echt grootste en meest bekende influencers, want die krijgen dagelijks een verzoek om samen te werken.

Begin met een samenwerking met een ‘kleiner’ influencer, die helpt het succes van jouw Instagram account te vergroten. Deze hebben vaak een hele hechte band met hun volgers en dat kan uiteindelijk uitgroeien tot meer. Je verkoopt tenslotte alleen wat als mensen geloven in jou en in de dingen die je doet. Een kleinere influencer kan daardoor geloofwaardiger overkomen. Ga daarom eens de conversatie aan met een micro-influencer om te kijken of er een mooie samenwerking in zit.

"Plaats naast afbeeldingen dan ook eens een te gekke video of maak een vlog van jezelf in bijvoorbeeld de Stories."

Eindconclusie hoe succesvol te adverteren op Instagram?

Met deze 11 tips voor een succesvol Instagram account kun jij de eerste echte stappen zetten. Neem ze stap voor stap door en pas ze ook echt toe. Wanneer je weet wat je doet en actief bent op Instagram zal dit uiteindelijk worden beloond door zowel Instagram zelf als door je klanten.

Wil je een keer samen sparren over Instagram marketing of heb je advies nodig om de waarde van je Instagram te vergroten verhogen? Neem eens vrijblijvend contact op met een van onze specialisten, die je graag met je in gesprek gaat over de vele kansen op Instagram.

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck