Een succesvolle Google Ads campagne opzetten? Zo doe je dat!

Altijd al een succesvolle Google Ads campagne voor jouw bedrijf willen opzetten? Weet je niet waar je moet beginnen of wat hier allemaal bij komt kijken? Waar moet je zoal op letten en wat houden alle instellingen precies in? Door alle mogelijkheden die er zijn, kunnen we begrijpen dat dit best lastig is. Wij hebben daarom een overzichtelijk stappenplan geschreven waarin alles kort, maar duidelijk wordt uitgelegd.

Stap 1: Welk doel wil je met de Google Ads campagne bereiken?

Door vooraf na te gaan welk doel je met de campagne wilt bereiken en deze in Google in te stellen, krijg je aanbevelingen te zien van instellingen en functies die jou kunnen helpen om dit doel te bereiken. Het campagnedoel kun je te allen tijde aanpassen, maar let erop dat je slechts één doel per campagne kunt kiezen. Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van alle campagnedoelen die je in kunt instellen voor een Google campagne.

Campagnedoel Beschrijving Campagnetypen
Verkopen Aantal verkopen stimuleren Zoeken, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery, Performance Max
Leads Meer aanvragen* genereren Zoeken, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery, Performance Max
Websiteverkeer Meer bezoekers naar de website genereren Zoeken, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery, Performance Max
Product- en merkoverweging Mensen informeren over producten of diensten Video
Merkbekendheid en bereik Naamsbekendheid vergroten Display, Video
App-promotie Meer app-installaties genereren App
Lokale winkelbezoeken en promoties Meer bezoekers naar lokale winkels leiden Performance Max
Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel Een campagnetype kiezen zonder aanbeveling die op je doel gebaseerd is Alle typen

*Informatieaanvraag, e-book download, invullen van contactgegevens, terugbelverzoek etc.

google ads campagne opzetten

Stap 2: Welk type Google campagnes wil je opzetten?

Het campagnetype is bepalend voor de plaatsing van de advertentie. Dit kan zijn in het zoeknetwerk van Google (Google Search en Shopping), maar ook het Google Display netwerk (een verzameling van websites en apps) en YouTube. Je kunt hierbij kiezen uit de volgende advertentietypen:

  • Google campagne in het zoeknetwerk: Tekstadvertentie in de zoekresultaten van Google
  • Display campagne: Beeldadvertentie op websites en apps
  • Shopping campagne: Productweergave in Google Shopping
  • Video campagne: Videoadvertentie op YouTube
    (of andere relevante websites)
  • Discovery campagne: Adverteren in online feeds
  • App campagne: App promotie via verschillende kanalen
  • Slimme campagne: Geautomatiseerde campagne
  • Performance Max campagne: Doelgroepen op alle Google-kanalen bereiken met één campagne

Het type campagne dat je kiest is afhankelijk van het campagnedoel dat je hebt ingesteld. In het bovenstaande schema zie je welke campagnetypen het meest geschikt zijn. Als je bijvoorbeeld meer websitebezoekers wilt genereren en ervoor wilt zorgen dat de juiste mensen jouw website weten te vinden, dan is een campagne binnen het zoeknetwerk van Google zeer geschikt.

Voor het gemak gaan we binnen deze blog verder in op het opzetten van een Google Ads campagne in het zoeknetwerk, de meest voorkomende campagne.

Stap 3: Selecteer de juiste instellingen voor je Google Ads campagne

Stem de instellingen voor de campagne af op het doel dat je wilt bereiken. De beschikbare instellingen zijn afhankelijk van het campagnedoel dat je hebt gekozen en zijn van toepassing op alle advertenties die je binnen de Google campagne aanmaakt. Hieronder worden alle instellingen en de functies ervan kort en bondig uitgelegd.

Biedstrategie

 

Kies de juiste biedstrategie die aansluit bij jouw campagnedoel. Voor het zoeknetwerk kun je kiezen uit de volgende biedstrategieën:

  • Doelvertoningspercentage: Genereer zoveel mogelijk vertoningen op een toppositie in de zoekresultaten van Google.
  • Klikken maximaliseren: Genereer zoveel mogelijk websitebezoekers binnen het budget. Als tip willen we je meegeven dat het handig is om een maximum CPC bod (kosten per klik) in te stellen, dan heb je zelf meer controle over de biedingen van de campagnes.
  • Handmatige/verbeterde CPC: Beheer zelf de maximum CPC-biedingen, door deze in te stellen per advertentiegroep of zoekwoord.
  • Aantal conversies maximaliseren: Genereer zoveel mogelijk conversies (leads, verkopen etc.) binnen je budget.
  • Doel-CPA: Genereer zoveel mogelijk conversies tegen de doelkosten per actie (conversie) die je opgeeft.
  • Conversiewaarde maximaliseren: Genereer een zo hoog mogelijke conversiewaarde binnen je budget (Let op: alleen te gebruiken voor webshops).
  • Doel-ROAS: Stel een doel-ROAS in voor het rendement dat je wilt ontvangen voor elke euro die je aan de advertenties besteedt.
    Voorbeeld: € 5,- aan verkopen : € 1,- aan advertentiekosten x 100% = doel-ROAS van 500%. (Let op: alleen te gebruiken voor webshops).

Campagne-instellingen

  1. Netwerk: Hierin geef je aan waar je wilt dat de campagne wordt weergegeven op basis van het type campagne wat je hebt gekozen. Een Google Ads campagne binnen het zoeknetwerk kan bijvoorbeeld ook bij zoekpartners van Google worden weergegeven, waarmee het bereik nog verder wordt uitgebreid. Google kent drie verschillende typen netwerk waarin de advertenties kunnen worden weergegeven:
    • Zoeknetwerk van Google: De advertenties kunnen worden weergegeven in Google.nl, wanneer mensen zoekwoorden gebruiken die relevant zijn voor jouw advertenties.
    • Zoekpartners van Google: Sites die samenwerken met Google om advertenties weer te geven in hun zoekresultaten.
    • Display netwerk: Vergroot jouw bereik door de advertenties ook weer te geven aan relevante websitebezoekers op andere sites op het internet. Wel is het handig om deze optie alleen in te stellen als niet het hele budget aan het zoeknetwerk wordt besteed.
  2. Locaties: Selecteer de geografische locaties die voor jou relevant zijn om de advertenties te vertonen. Zo kun je de Google campagne op heel Nederland targeten maar kun je er ook voor kiezen om alleen in bepaalde provincies/steden zichtbaar te zijn. Daarnaast kun je bij deze instelling er zelfs voor kiezen om binnen een straal van bijvoorbeeld 35 km vanaf Amsterdam zichtbaar te zijn.
  3. Talen: Selecteer de taal waarmee je de doelgroep wilt aanspreken. Dit is op basis van taalinstellingen in de browser van de gebruiker.
  4. Doelgroepen: Binnen deze instelling kun je doelgroeplijsten selecteren of aanmaken die je aan de Google campagne wilt toevoegen. Je kunt doelgroepen toevoegen op basis van observatie (de advertenties worden ook aan andere doelgroepen weergegeven, maar je kunt wel de resultaten van deze doelgroep bijhouden) of targeting (de advertenties worden alleen aan deze doelgroepen weergegeven). Door het toevoegen van een bepaalde doelgroep kun je mensen bereiken op basis van wie ze zijn, wat hun interesses zijn of hoe ze interactie met jouw bedrijf hebben gehad. Je kunt doelgroeplijsten toevoegen op basis van de volgende categorieën.
    • Gedetailleerde demografie: Bereik mensen op basis van wie ze zijn. Denk hierbij aan de huwelijkse staat of leeftijd van mensen, maar ook aan de woonsituatie of ouderlijke status.
    • Affiniteit: Bereik mensen met een interesse in een bepaald onderwerp, zoals fotografie of een vaak vertoond gedrag als uiteten gaan.
    • In-market: Bereik mensen op basis van hun recente koopintentie. Denk hierbij aan mensen die van plan zijn om een nieuwe computer te kopen en hier een recent onderzoek in Google hebben gedaan en klantenreviews hebben gelezen.
    • Remarketing: Bereik mensen die eerder de website hebben bezocht, afhankelijk van het aantal dagen dat de doelgroeplijst is aangevuld.
    • Vergelijkbare doelgroepen: Bereik mensen met dezelfde interesses als de mensen die jouw website al eens hebben bezocht.
  5. Automatisch gemaakte items: De content op je landingspagina, domein en advertenties kun je gebruiken voor het automatisch genereren van koppen, beschrijvingen en andere items. Dankzij geautomatiseerde tools van Google pas je je items aan op basis van de relevantie van je zoekwoorden, zodat je je advertentieprestaties voortdurend verbetert.
    • Aan: Hiermee sta je toe eigen content te gebruiken i.c.m. items die je opgeeft op basis van je zoekwoorden. Deze optie is nog een testversie.
    • Uit: Met deze keuze sta je toe items die jij opgeeft, rechtstreeks te gebruiken voor je advertenties.
targetting

Stap 4: Voeg relevante zoekwoorden toe aan je advertenties

Om een zo’n groot mogelijk bereik te hebben, is het belangrijk om zoveel mogelijk relevante zoekwoorden toe te voegen aan het zoeknetwerk. Noteer voor jezelf de belangrijkste categorieën binnen het bedrijf waarvoor je Google Ads wilt instellen. Ga na welke zoekwoorden jouw klanten kunnen gebruiken om deze producten/diensten te omschrijven. Voer deze zoekwoorden in de zoekwoordplanner van Google Ads om beter in te kunnen schatten hoe vaak hier daadwerkelijk naar wordt gezocht. Tevens kun je binnen deze tool nog meer zoekwoordideeën verzamelen.

Advertentiegroepen instellen

Spreid de zoektermen waarop je wilt adverteren uit over meerdere advertentiegroepen. Een advertentiegroep bevat een groep advertenties die kunnen worden weergegeven voor een specifieke zoekterm. Het is belangrijk om hierbij de inhoud van de advertentie goed aan te laten sluiten op de zoektermen binnen de advertentiegroep. Binnen een Google campagne kunnen meerdere advertentiegroepen worden toegevoegd.

Type zoekwoorden

Een zoekwoord kun je op meerdere manieren toevoegen aan een advertentiegroep. Zie hieronder een overzicht van de verschillende manieren waarop dat kan.

Zoektype Speciaal symbool Zoekwoord: Advertenties worden mogelijk gepubliceerd als: De persoon zocht bijv. op:
Breed zoeken geen kinderfietsen Het zoekwoord van varianten met spelfouten en synoniemen van gerelateerde zoekwoorden komen voor in de zoektermen Kinderfietsen kopen Kindersteppen
Modifier voor breed zoeken +zoekwoord +kinder +fietsen Het zoekwoord van een gelijkende variant komt voor in de zoektermen. Er kunnen extra woorden voor, na of tussen de zoektermen staan Kinderspeelgoed en fietsen Mountainbike fietsen voor kinderen
Zoeken op woordgroep 'zoekwoord' 'kinderfietsen' Wat tussen aanhalingstekens staat i.c.m. de zoektermen. Er mogen geen extra woorden tussen de zoektermen staan Veilige kinderfietsen Kinderfietsen kopen Kinderfietsen in uitverkoop
Exact zoeken [zoekwoord] [kinderfietsen] Het zoekwoord van een gelijkende variant betekent hetzelfde als de zoektermen. Er mogen geen extra woorden voor of na de zoektermen staan Kinderfietsen Kinderfiets Fietsen voor kinderen

Stap 5: Maak passende tekstadvertenties aan

Nadat je advertentiegroepen met relevante zoektermen binnen de Google Ads campagne hebt aangemaakt, kun je bijpassende tekstadvertenties toevoegen aan de advertentiegroepen.

Een tekstadvertentie bestaat uit drie delen, namelijk een kop (max. 30 tekens), een beschrijving (max. 90 tekens) en een zichtbare website-URL. Richt je een Google Ads campagne in, zorg dan voor een opvallende kop van je advertenties. Een tip is om de zoekwoorden die je gebruikt hierin mee te nemen, zodat de advertentie relevanter wordt voor de zoekopdracht. In de beschrijving van de advertentie kun je meer informatie vermelden over jouw product of service. Het is goed om op deze plek mensen aan te sporen actie te ondernemen en een call-to-action toe te voegen. De zichtbare website-URL is opgebouwd uit het domein van de website en de tekst in de optionele padvelden. Dit geeft de mensen een goed beeld over de webpagina waarop ze terecht komen.

passende tekstadvertenties

Er bestaan twee verschillende advertentietypes. Het advies is tenminste drie tot vijf advertenties, waaronder één responsieve advertentie, toe te voegen binnen elke advertentiegroep. Zo krijg je meer variatie in advertentieweergaves is en kan Google de meest relevante advertentie weergeven. Tevens is experimenteren hierin belangrijk. Door te testen welke advertenties het beste resultaat opleveren, kun je nog meer uit de Google campagnes halen.

Type tekstadvertenties

  • Responsieve tekstadvertentie: Aan een responsieve tekstadvertentie kunnen meerdere koppen (max. 15) en beschrijvingen (max. 4) worden toegevoegd. Google bepaalt hierin zelf, op basis van machine learning, welke koppen en beschrijvingen het meest relevant zijn om weer te geven. Door verschillende tekstcombinaties te maken, kan Google testen welke combinatie het beste presteert. Hierdoor wordt de inhoud van de advertentie nauwkeuriger afgestemd op de zoekopdrachten.
  • Dynamische zoekadvertentie: Met dit type advertentie loop je geen relevante zoekopdrachten meer mis. Google bepaalt op basis van de inhoud op jouw website welke zoekopdrachten relevant zijn. Hiervan hoef je de zoekwoorden niet toe te voegen als zoekterm, je maakt alleen twee beschrijvingen. De koppen worden door Google zelf gegenereerd, zodat deze goed aansluiten bij de zoekopdracht.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo’n tekstadvertentie er in Google uit kan komen te zien:

tekstadvertentie Google

Extra informatie aan de Google ads toevoegen

Breid jouw advertenties uit met extra informatie om de advertentie nog aantrekkelijker te maken. Hiervoor kun je extensies toevoegen op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Extensies geven de advertentie meer zichtbaarheid en geven meer informatie over jouw bedrijf, producten of services, nog voordat de mensen je website bezoeken. Extensies verbeteren de kwaliteit van de advertentie en zorgen ervoor dat de advertentieprestaties nog beter worden. Het advies is om tenminste vier extensies toe te voegen en ze zo gespecificeerd mogelijk te maken, zodat je advertentieteksten relevanter worden. De volgende type extensies kun je toevoegen:

  • Sitelink-extensies: Leid mensen naar een specifieke pagina op jouw website, bijvoorbeeld de contactpagina of een webpagina van een specifiek product.
  • Highlight-extensies: Met highlight extensies kun je de Unique Selling Points van jouw bedrijf promoten.
  • Oproepextensies: Spoor mensen aan om telefonisch contact met je op te nemen door je telefoonnummer aan de advertenties toe te voegen.
  • Website-informatie: Markeer specifieke aspecten van jouw producten of services op de website, zodat mensen een duidelijk beeld hebben van het aanbod dat ze kunnen verwachten op de website.
  • App-extensie: Voeg een link van jouw mobiele app toe aan de advertenties om meer app downloads te genereren.
  • Leadformulierextensie: Voeg een formulier aan de campagne toe om nog meer leads te kunnen genereren vanuit de advertenties.
  • Promotie-extensies: Breng specifieke acties of aanbiedingen nog meer onder de aandacht, denk aan seizoensacties of aanbiedingen die tijdens feestdagen centraal staan.
  • Prijsextensies: Breng jouw producten of services nog meer onder de aandacht door een aantal prijsvoorbeelden toe te voegen. Hiermee kun je de mensen nog meer informeren over wat je aanbiedt.
  • Locatie-extensies: Stimuleer klanten om je winkel te bezoeken door de adresgegevens bij de advertentie te zetten. Deze extensie zal worden getoond aan mensen in de regio die bijvoorbeeld zoeken naar een ‘bakker in de buurt’.

Stap 6: Stel een budget in

Om een Google Ads campagne goed te laten lopen, is het belangrijk dat je goed nadenkt welk budget je eraan wilt besteden. Denk daar van tevoren over na en houd er rekening mee dat je het budget altijd kan aanpassen. Heb je bijvoorbeeld een maximaal budget dat je over verschillende campagnes verdeelt, dan kan je de verdeling in de loop van de tijd anders inrichten. 

Door van tevoren een budget in te stellen dat je gemiddeld per dag aan de Google Ads campagne wilt besteden, heb je een sterke basis die je helpt resultaten te boeken en winstgevend te zijn.

Stap 7: Koppel jouw Google Ads account

Om de volledige klantcyclus binnen je Google Ads campagnes te analyseren, is het belangrijk om Google Ads te koppelen aan Google Analytics. Dit programma houdt bij hoe de bezoekers zich gedragen op jouw website. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien hoeveel en welke webpagina’s worden bezocht en hoe lang bezoekers op de website blijven.

Om bovenstaande te realiseren dient er nog een handeling plaats te vinden binnen het Google Ads of Google Analytics account. Voor het gemak leggen wij hier de handeling (op de wijze die wij zelf altijd toepassen) binnen het Google Ads account uit:

  1. Klik rechtsboven op het tandwieltje ‘Instellingen en facturering’
  2. Onder het kopje account ga je naar ‘Gekoppelde accounts’.
  3. Vervolgens kom je op een nieuwe pagina. Linksboven staat Google Analytics. Door op details te klikken zie je in de witte tabel onderin welke Analytics accounts je kunt toevoegen. Let op: het is van belang dat het Analytics account onder hetzelfde mailadres staat als het Google Ads account.
  4. Je kunt het desbetreffende Analytics account selecteren door op de blauwe knop ‘koppelen’ te drukken.
  5. De volgende stap is dat je zowel ‘koppelen’ als ‘import site metrics’ aan vinkt.
  6. De allerlaatste handeling die je moet uitvoeren vergeten veel mensen. Nadat je stap 5 hebt doorlopen, kom je weer binnen het schema waar alle Analytics accounts staan. Boven de witte tabel moet je auto-tagging aanvinken. Doe je dit niet, dan zal binnen Analytics niet zichtbaar zijn wat je Google Ads campagnes aan resultaat opleveren.

Mocht je gebruik maken van Google Shopping, dan is het ook belangrijk om het Google Merchant Center te koppelen. Ga je bezig met YouTube campagnes, dan zal ook dit met Google Ads moeten worden verbonden.

Stap 8: Houd alle conversies bij

Tot slot is het van belang dat je de doelen die voor jou belangrijk zijn, bijhoudt door middel van conversies. De tool ‘Conversies bijhouden’ biedt inzichten waarmee je de Google Ads campagnes nog beter kunt optimaliseren. Met conversies houd je het aantal bestellingen, aanvragen of andere ingestelde doelen bij. Wanneer een websitebezoeker een interactie heeft gehad met jouw bedrijf of een actie heeft voltooid die voor jou als waardevol wordt gezien, telt dit als een conversie. Omdat we je in stap 6 hebben uitgelegd hoe Google Analytics werkt, gaan we vanuit hier ook de conversies importeren.

Voordat je deze conversies kunt importeren is het belangrijk om nieuwe doelen aan te maken binnen Google Analytics. Dit kan op basis van een gebeurtenis, landingspagina, maar ook e-commerce (bestellingen). Voor het instellen van deze doelen verwijs ik je graag naar deze link.

Google Ads opzetten met Brandmerck?

In deze blog heb je meer inzichten gekregen over hoe je een succesvolle Google Ads campagne opzet. Kom je er nog steeds niet helemaal uit? Of wil je het liever uit handen geven? Geen probleem! Aarzel niet om onze hulp in te schakelen en neem gerust contact met ons op! Wij als Google Ads experts helpen jou graag om ook jouw bedrijf succesvol op de online markt te brengen!

Ben je ook benieuwd hoe je jouw Google Ads campagnes het beste kunt optimaliseren? Wij geven je een aantal tips hierover. Lees ze in deze blog.

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck