Er heeft zich de laatste jaren al een grote verschuiving plaatsgevonden van offline naar online. Alleen de laatste jaren begint ook een steeds groter deel van de consumenten zijn zoektocht op een bekende marketplace als Bol.com of Amazon. Je kunt de SEO, SEA en Social Media strategie nog zo goed ingericht hebben voor je webshop, maar naar schatting start ruim 33% zijn/haar zoektocht op een bekende Marketplace. Je loopt hierdoor een flink percentage potentiële klanten mis. In deze blog leggen we daarom de kansen van online marketplaces uit, zodat jij kunt profiteren van die nieuwe online ontwikkeling bij consumenten.
Inhoudsopgave
Wat is een marketplace?
Een marketplace is een groot E-commerceplatform waar externe verkopers hun producten kunnen aanbieden in (verschillende) categorieën. Als tegenprestatie betaal je een klein percentage van je verkoopbedrag richting de Marketplace, dit verschilt per Marketplace. Gemiddeld gezien betaal je rond de 5-20% commissie, afhankelijk van het product. Op Bol.com kun je kosteloos jouw productaanbod aanbieden, voor Amazon geldt een andere werkwijze. Ongeacht of je iets verkoopt of niet, bij Amazon betaal je standaard een maandelijkse fee als je het professioneel wil aanpakken.
"Een marketplace is een groot E-commerceplatform waar externe verkopers hun producten kunnen aanbieden in (verschillende) categorieën."
De kansen van marketplaces
Wat ons betreft zijn er een tal van redenen waarom het interessant is om via marketplaces extra omzet te generen. Hierdoor zijn de kansen van online marketplaces groot en kun je daarnaast extra profiteren van onderstaande voordelen:
- Geen (of minimaal) advertentie budget nodig. Je kan je producten toevoegen aan de betreffende Marketplace.
- Miljoenen publiek. Gemiddeld worden er bijvoorbeeld per maand 29 miljoen zoekopdrachten gedaan op Bol.com.
- Profiteren van de marketing van de Marketplaces. Denk hierbij ook aan offline uitingen of campagnes die op tv worden uitgezonden.
- Je hebt snel het vertrouwen van de consument. Wie kent er nu geen Bol.com, iedereen heeft er wel eens wat besteld en vaak heb je het niet eens door of je bij Bol.com besteld of via een externe verkoper.
- Je kunt je producten specifiek aanbieden in categorieën. Mensen zijn gericht op zoek naar deze producten en daarmee specifieker te bereiken.
- Je kunt enkele producten handmatig toevoegen, maar het is ook mogelijk om via een Tool als Channable alle producten vanuit de webshop in bulk toe te voegen.
Zoals je kunt lezen zijn er meerdere voordelen en kansen voor het aanbieden van producten via marketplaces. Je profiteert al van de marketing die de Marketplaces hebben. Marketing is tenslotte een belangrijk onderdeel om onder de aandacht te komen.
Voor wie kunnen marketplaces interessant zijn?
Eigenlijk voor iedereen die een webshop heeft kan marketplaces een toegevoegde waarde bieden. Zowel als startende ondernemer als een webshop die al wat langer bestaat, maar graag nog meer online wil verkopen. Hieronder leggen we dat nog specifieker uit.
Startende ondernemers
Mocht je net starten met je webshop dan duurt het een poosje voordat je organische gezien mooie resultaten weet te behalen. Om extra op te vallen binnen Google is een goede SEO zeker van belang. De organische zoekresultaten kunnen met een juiste SEO aanpak stijgen en je bent geen advertentiekosten kwijt.
Wil je naast SEO nog wel gaan adverteren, maar heb je als startende ondernemer niet direct een enorm budget om mee te adverteren? Dan zijn marketplaces een goede manier om te starten en de eerste klanten binnen te halen. Zodra jij je producten hebt doorgestuurd kun je vrijwel meteen los met het verkopen aan een miljoenenpubliek. Houd er echter wel rekening mee dat je ook niet direct topposities hebt op Marketplace.
Webshops en Retail
Ook wanneer je al een goede basis omzet hebt vanuit je eigen webshop kun je natuurlijk uitbreiden naar Marketplaces. Je breidt namelijk je kansen uit en wed niet meer op 1 paard. Daarnaast is de kans klein dat jouw webshop bekender is dan een platform als Amazon of Bol.com. Vrijwel iedereen kent deze merken en het vertrouwen hierin is groot. Wat positieve invloeden kan hebben op de conversie.
Marketplaces worden extra interessant wanneer jij de enige aanbieder bent of een uniek product hebt. Hiermee heb jij bijna gegarandeerd het koopblok en hoeft jouw product niet onderling te concurreren met andere aanbieders.
Welke marketplaces zijn er en wat heb je nodig?
Er zijn meerdere marketplaces waar je een product kunt aanbieden. Twee bekende marketplaces zijn de Bol.com en Amazon. Alleen er zijn nog meer marketplaces in Europa die wellicht interessant kunnen zijn voor jouw onderneming. Hieronder leggen we de mogelijkheden verder uit.
Bol.com
Zij stellen een aantal eisen om jouw producten mogen te plaatsen op hun platform. Zo is het verplicht om een EAN of ISBN aan te leveren en moeten jouw producten aan een bepaald aantal eisen voldoen. Per categorie zitten er verschillen in de verplichtingen. Zo kun je verplicht worden gesteld om aan te geven of het product een stekker heeft of het type steen voor jouw ring die je wilt aanbieden. Verder verplicht bol.com om te voldoen aan de servicenormen. Mocht je er toch problemen mee hebben, Bol.com heeft een service afdeling voor partners waar je terecht kunt met jouw problemen en vragen.
"Eigenlijk voor iedereen die een webshop heeft kan marketplaces een toegevoegde waarde bieden."
Amazon
Sinds maart 2020 is Amazon in Nederland gelanceerd. Eerder was bestellen bij Amazon al mogelijk in Duitsland, Frankrijk, Italië, UK en Spanje. Vergeleken met Bol.com waar je “gratis” kunt adverteren heb je voor Amazon een maandelijks abonnement/fee van €39,- ongeacht of je producten verkoopt. Hierna heb je nog te maken met commissies van producten. De marge wordt hierdoor redelijk verkleind en het is daarom verstandig om met unieke producten te adverteren op Amazon.
Je kan jouw producten wel gratis aanbieden maar Amazon heeft dit ingericht voor verkopers die minder dan 40 producten per maand verkopen. Voor een enkele categorieën moet je ten alle tijden een betaald account hebben, denk bijvoorbeeld aan sieraden. Voor een gratis en betaald account heeft Amazon een aantal verplichte eisen die je als verkoper moet aanleveren om jouw producten te tonen.
Amazon hanteert geen EAN, maar een vergelijkbare code genaamd een ASIN. Houd er als verkoper rekening mee dat je ten alle tijden binnen 24 uur moet kunnen reageren op klantvragen.
"Het aansluiten bij een Marketplace biedt de mogelijkheid om je productaanbod op nationaal en internationaal niveau te vergroten aan een miljoenenpubliek."
Andere marketplaces in Europa
In Nederland is Bol.com nog veruit de bekendste Marketplaces en op het moment nog e-commerce marktleider. Sinds kort is daar Amazon als grote speler bij gekomen en er wordt verwacht dat er meer concurrentie bij gaat komen. In Duitsland heeft Amazon verreweg het grootste marktaandeel. In Nederland is het op het moment nog kleiner, maar de verwachting is dat het langzamerhand steeds grotere vormen aan gaat nemen. Verder kun je als webshop eigenaar nog aansluiten bij onder andere de volgende Marketplaces;
- Nextail (beter bekend als Blokker)
- VidaXL
- Winkelstraat.nl
- Marktplaats
- FonQ
- Kleertjes.com
- Google Shopping
- Beslist
- 2dehands.be (België)
- Real.de (Duitsland)
- Cdiscount (Frankrijk)
- FNAC (Frankrijk)
- Darty (Frankrijk)
- Conforama (Frankrijk)
Het aansluiten bij een Marketplace biedt de mogelijkheid om je productaanbod op nationaal en internationaal niveau te vergroten aan een miljoenenpubliek. Kijk goed naar de verschillende mogelijkheden per marketplaces en welke eisen en er gesteld worden. Bepaal vanuit daar welke marketplace goed bij jou en je onderneming past.
Zet de voor- en nadelen voor jezelf op een rijtje
Zet zowel de voor als de nadelen van marketplace op een rij en kijk vanuit daar of het ook geschikt is voor jou. Hierboven kon je al de vele voordelen lezen, maar er zijn ook een aantal nadelen te benoemen. Zet de voor-en nadelen naast elkaar en concludeer daaruit of het verkopen van producten via marketplaces iets voor jou is. Hieronder vind je een aantal nadelen:
- Bezoekers hebben vaak niet door dat ze kopen bij jou winkel, maar gewoon bij Bol. Hierdoor kun je slecht inspelen op retentie.
- Je kan niet/nauwelijks aan je naamsbekendheid werken omdat de hele verkoop plaats vind op Bol.com. Je kan jouw product verpakking alleen nog aan laten sluiten bij jouw merk, maar daar houdt het daarna ook mee op.
- Het verkopen op Marketplace levert helaas geen extra website bezoekers op.
- Weinig inzichten hoe de klant bij jouw product of dienst terecht is gekomen. Het is bekend dat de meeste bezoekers op Marketplaces een hoge koop intentie hebben, maar het is onduidelijk via welke weg en zoekwoorden ze bij jou terecht zijn gekomen.
- Je houdt niet je volledige marge omdat je commissie in moet leveren.
Nu je de voor, maar ook de nadelen weet van marketplaces is het tijd voor jou om aan de slag te gaan. Ga op onderzoek uit of het iets voor jou is en of je hierdoor de verkoop van je producten kunt verhogen. Dat is tenslotte wat je wilt. Bekijk ook de diverse marketplaces die er zijn om zo de beste combinatie met jouw onderneming te vinden.