SEO, dit zijn de drie magische letters waarvoor wij ons bij Brandmerck dag in dag uit inzetten. Als specialisten staan we praktisch op met zoekmachine optimalisatie én we gaan ermee naar bed. Tijdens werkdagen optimaliseren we voor onze opdrachtgevers en in onze vrije uren zijn we op onze mobiele devices nog steeds websites aan het beoordelen op hun SEO prestaties. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik al jaren geen online aankoop meer doe op een website waarvan de SEO niet op orde is. Het is een containerbegrip dat samen met zoekmachine adverteren (SEA) al jarenlang de wereld van online marketing beheerst. En toch is het ook een begrip dat lang niet door iedereen als even positief wordt gezien.
Ik ben het ermee eens; SEO is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar het vormt wel dé sleutel tot online succes. Staat het uitbesteden van SEO in jouw lijst met goede voornemens of ben je benieuwd wat het voor jou kan betekenen? Laat je inspireren met vijf krachtige argumenten om in 2023 met SEO te beginnen.
Inhoudsopgave
1. Zichtbaar voor je potentiële klanten
Waarom juist nu het moment is om met SEO te beginnen, heeft te maken met het feit dat de traditionele marketing zijn macht aan de digitale marketing is kwijtgeraakt. Het adverteren op televisie, radio of in kranten en folders is steeds meer aan het vervagen en het online adverteren op internetgiganten – zoals Facebook en Google – wordt alsmaar populairder. Waar je een paar jaar geleden in de krant nog zocht naar interessante vacatures, is Google nu het begin van je zoektocht. En waar je vroeger nog ansichtkaarten verstuurde vanaf je vakantieadres, plaats je nu direct je vakantiefoto’s op Instagram.
Het internet heeft ons verwend en heeft bedrijfsvoeringen op hun kop gezet. Mensen kiezen er vandaag de dag eerder voor om je website in plaats van je fysieke winkel te bezoeken. Al jaren stijgt het online shoppen. In 2019 winkelde maar liefst 79% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder online. In het tweede kwartaal van 2020 steeg het aantal internetverkopen in de detailhandel gemiddeld met 56% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. En datzelfde geldt voor het eerste kwartaal van 2021 t.o.v. 2020: een stijging van bijna 86%. De hoogste groei die ooit is gemeten! Dan hebben we het nog niet eens gehad over het internetgebruik in Nederland dat momenteel rond de 98% wordt geschat.
“Waar je klanten zijn, daar moet jij zijn.”
Waarom je met SEO zou moeten beginnen? Juist om die reden. Het is zo belangrijk om zichtbaar te zijn op de plekken waar je potentiële klanten zich bevinden: in de zoekresultaten van Google. En die hogere positie en grotere zichtbaarheid in Google bereik je met SEO. Garanties geven we niet, maar ons doel bij Brandmerck is te allen tijde om met relevante zoekwoorden topposities in Google te bereiken. Topposities waardoor potentiële klanten jouw website sneller bezoeken en je bezoekersaantal zal gaan stijgen. Meer bezoekers betekent een grotere kans op conversies en daarmee meer omzet.
Waar wacht jij nog op? Op het moment dat je dit leest zijn er tientallen, honderden, misschien wel duizenden potentiële klanten op zoek naar jouw producten of diensten. Helemaal in de huidige coronatijd en nu online belangrijker is dan ooit tevoren. Besteed je SEO uit, dan kunnen wij je helpen van deze potentiële klanten échte klanten te maken. Want waar je klanten zijn, daar moet jij zijn.
2. Organisch verkeer zorgt voor de meeste websitebezoekers
SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) lijken qua afkortingen en betekenis niet alleen heel veel op elkaar, ook het verschil is niet voor iedereen even duidelijk. Simpel gezegd: met SEA hebben we het over de advertenties die je ziet in de Google zoekresultaten en met SEO bedoelen we de organische resultaten die je ziet in de Google zoekresultaten. Stel, je zoekt in Google op ‘Online marketing bureau Sneek’, dan krijg je een aantal resultaten te zien. Bovenaan en onderaan de pagina zie je resultaten met een blokje ‘Adv.’ staan, dit is SEA. De 10 resultaten daartussen noemen we de organische resultaten, dat is SEO. Een goede reden om met SEO te beginnen, is dat de organische resultaten nou net voor de meeste websitebezoekers zorgen.
Volgens een onderzoek van BrightEdge uit 2019 is gemiddeld 53,3% van de websitebezoekers organisch verkeer. Daarmee overstijgt het zelfs alle andere mogelijke verkeersbronnen bij elkaar (direct, betaald, verwijzend en Social verkeer) met 47,7%. Daar komt nog eens bij dat – webshops opgelet – 49% van de consumenten de koopbeslissing baseert op de zoekresultaten. 19% geeft aan dat zoekmachines zoals Google het koopgedrag het meest beïnvloedt. Genoeg aanleiding dus waarom je met SEO zou beginnen. Wordt het voor jou ook niet tijd om met ons in het SEO-bootje te stappen?
3. Waarom SEO inzetten? Om je naamsbekendheid te versterken
Een andere reden waarom SEO belangrijk is om in te zetten, is de grote bijdrage ervan aan het versterken van je naamsbekendheid. Tenzij je een bedrijf hebt met de naam Coolblue (Pieter Zwart, lees je mee?), is het niet aannemelijk dat je bij elke potentiële klant een top-of-mind awareness hebt met betrekking tot je producten en/of diensten. Door zichtbaar te zijn op zoektermen die gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten, zorg je voor meer bezoekers en dus meer naamsbekendheid.
Daar komt bij dat hogere rankings in zoekmachines worden geassocieerd met meer geloofwaardigheid op het gebied van betreffende zoektermen. Als je de online vindbaarheid van jouw bedrijf wilt vergroten en op zoek bent naar een zoekmachine optimalisatie bureau, dan lees je je vast en zeker online in. De kans dat je contact opneemt met een bedrijf dat pas op de tweede pagina staat, laat staan op de derde of de tiende pagina, is al vrij nihil. Je wilt als bedrijf op die eerste pagina zichtbaar zijn, want that’s where the magic happens. Helemaal doordat het in dit geval ook nog een best practice betreft.
"Je wil op die eerste pagina zichtbaar zijn, that’s where the magic happens.”
Niet alleen voor hogere posities in Google en meer online vindbaarheid, maar ook voor het versterken van je naamsbekendheid doe je er goed aan om eens contact met ons op te nemen. Onze specialisten informeren je graag over de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Wil je liever zelf aan de slag? Lees dan onze handige blog met de 6 beste tips om hoger in Google te komen.
4. SEO beïnvloedt elk (online en offline) aspect van je bedrijf
Ik kaartte het zonet al aan. SEO is meer dan alleen het verkrijgen van een betere online vindbaarheid. Het beïnvloedt een groot aantal zaken binnen jouw bedrijf. Daarmee noemen wij SEO ook wel de slimste marketing investering die je ooit kan doen.
Waarom? De uitvoering van SEO speelt in de eerste plaats een grote rol in hoe jouw website door bezoekers gevonden wordt en in je (online) reputatie. Met het inzetten van SEO kun je (nieuwe) bezoekers naar je website toetrekken, die je uiteraard ook tot klant wilt maken. Zichtbaar zijn is 1. Echt relevant zijn voor dat waar de bezoeker naar op zoek is, is 2. En die relevantie bepaalt hoe jouw website en (online) reputatie gerangschikt wordt.
Ten tweede, SEO beïnvloedt koopbeslissingen. Dit hebben we eerder al benoemd. We durven te zeggen dat je er door een goede uitvoering van SEO vanuit kunt gaan dat je meer conversies of leads genereert. En dat zonder dat je extra investeringen hoeft te doen, gezien de organische zoekresultaten in Google gratis zijn. Alleen dat al is een legitieme reden om zo snel mogelijk met SEO aan de slag te gaan.
Verder weten we uit ervaring dat een verhoging van websitebezoekers, waar SEO uiteraard aan heeft bijgedragen, leidt tot meer positieve bevindingen over jouw producten of diensten. Bevindingen die zowel online (reviews) als offline (mond-tot-mond reclame) worden gedeeld. En tegenwoordig zijn dat misschien wel de meest betrouwbare en belangrijkste vormen van reclame.
5. Waarom SEO? Het verbetert altijd je website.
Elk uur en elke euro die je in SEO stopt is de investering dubbel en dwars waard. Als je stopt met het inzetten van SEA, dan zijn je advertenties van de ene op de andere dag niet meer zichtbaar in de zoekmachine. Het voordeel van SEO is dat je werkzaamheden niet of nauwelijks verloren gaan.
Tuurlijk, topposities worden niet zomaar meer behaald zonder de hulp van zoekmachine optimalisatie. Concurrenten zitten immers niet stil en ook in de wereld van online marketing geldt ‘de een zijn dood, de ander zijn brood’. Toch heb je met de investering die je in SEO hebt gestoken, als het goed is volgens de richtlijnen van Google gewerkt. Denk aan goede webteksten, het verkrijgen van online autoriteit en het optimaliseren van technische aspecten. Werkzaamheden die het algoritme van Google zal blijven indexeren, in elk geval totdat het algoritme drastisch veranderd of vervangen is.
"SEO is wellicht de slimste marketing investering die je ooit kan doen."
Mocht je in SEO investeren, dan is de kans aannemelijk dat je online vindbaarheid stijgt. Hiermee verkrijg je meer nieuwe en hopelijk ook terugkomende bezoekers. Bezoekers die uiteindelijk voor conversies of verkopen bij jouw bedrijf zorgen. En je wilt toch dat ze dat bij jou doen in plaats van de directe concurrent? Een net even wat betere meta description (omschrijving in Google), een hogere positie in Google of een meer conversiegerichte tekst kan al voor het verschil zorgen. Bij Brandmerck zijn we er dan ook van overtuigd dat je op lange termijn altijd profijt zult hebben van SEO. Dat is voor ons de reden waarom SEO in 2023 echt onmisbaar is.
SEO, de slimste marketing investering ooit
Dit waren slechts 5 redenen waarom je in 2023 met SEO moet beginnen, want zoekmachine optimalisatie heeft nog veel meer voordelen. Hoe je het ook went of keert, ook jouw bedrijf kan in 2023 niet zonder SEO. Op de juiste (online) plekken zichtbaar zijn, meer naamsbekendheid en een hoger aantal conversies is misschien wel belangrijker dan ooit tevoren. SEO biedt het allemaal, mits het goed wordt uitgevoerd. En daar kunnen de SEO-specialisten van Brandmerck jou bij helpen. Het leukste daaraan is dat het op lange termijn wellicht je slimste marketing investering ooit kan zijn. Laat dus de kans niet liggen om met jouw bedrijf twee, drie of misschien wel vier keer zo hard te groeien.