Bij Brandmerck zijn we natuurlijk dagelijks actief in de online wereld. Om tot de beste resultaten te komen gebruiken we verschillende extensies, apps en handige online marketing tools. In deze blog nemen we je daar in mee. We gaan het hebben over de diensten van Google, zoals: Google Analytics, Search Console en Google Ads. Met Social Media marketing maken we veel gebruik van Facebook en Instagram ads, maar ook van LinkedIn Advertisement en sinds kort Pinterest Advertising. Dit zijn allemaal online activiteiten. Dan hebben we ook nog Rank Tracker een tool die we intern veel gebruiken om onder andere website rankingen te controleren. Lees hieronder wat deze diensten en handige online marketing tools voor jou en je bedrijf kunnen betekenen.
Inhoudsopgave
De diensten van Google
We beginnen bij het begin en dat is Google. Google biedt super fijne (gratis) diensten aan die je bedrijf veel inzichten geven op het gebied van website gebruikers, omzet van een webshop en nog véél meer. Kortom: informatie die je graag wilt weten om te kijken of je op de goede weg bent.
Google Analytics
Google Analytics is een gratis software van Google. Je kunt er vrijwel alle activiteiten omtrent je website inzichtelijk maken. Het doel is om je een duidelijk beeld te geven van de verkeersbronnen, paginaweergaven en bezoekersstromen. De ‘’herkomst’’ van de bezoekers kun je dus zien in Google Analytics. Dus komen de bezoekers via zoekwoorden bij de website terecht of via Social Media kanalen. Naast dat kun je ook zien hoe lang bezoekers op je website verblijven en waar ze op geklikt hebben. Het belangrijkste van Google Analytics is toch dat je kunt zien wat bezoekers opleveren. Google Analytics zit dus vol essentiële data over je website.
Google Search Console
Een hele goede vriend, of vriendin, het is maar net hoe je het wilt zien, van je is Google Search Console. Bij Google Search Console kun je de aanwezigheid van je website en zoekresultaten van Google inzien en bijhouden. Dit levert je interessante data op. Mochten er pagina’s zijn die fouten veroorzaken of niet geïndexeerd worden, Google Search Console geeft het aan. De tool is echter nog niet bij iedere website eigenaar bekend. Daar moet verandering in komen. Dus neem snel eens een kijkje bij de gratis tool Google Search Console.
"Google biedt super fijne (gratis) diensten aan die je bedrijf veel inzichten geven op het gebied van website gebruikers, omzet van een webshop en nog véél meer."
Google Ads (AdWords)
Google Ads, wat voorheen Google AdWords heette, is een advertentieprogramma in Google. Het biedt jou de mogelijkheid om te gaan adverteren op bepaalde zoektermen. Advertenties worden in Google bij de zoekresultaten getoond. Je ziet ze dan bovenaan staan met ‘’advertentie’’ er voor. Met Google Ads kun je zowel in het zoeknetwerk als in het displaynetwerk gaan adverteren. Achter Google Ads zit een soort veilingsysteem. Je kunt daarin aangeven wat je maximaal aan een klik wilt uitgeven. Met een klik bedoelen we dus een klik op de link van het geadverteerde bericht in de zoekresultaten van Google. Je betaalt dan dus ook pas wanneer iemand op die advertentie klikt. Voor de betaalde zoekresultaten zijn de Cost Per Click (CPC) zeer belangrijke gegevens. De kosten van Google Ads verschillen per website, branche en per dag.
Let's talk social
Nu je in grote lijnen weet wat er allemaal mogelijk is binnen Google qua diensten is het nu tijd voor een andere grootheid binnen de online marketingwereld. We hebben het dan natuurlijk over Social Media marketing. Om te beginnen met de grootste partij op marketing gebied: Facebook.
Facebook Ads
Facebook is nog steeds het grootste social media kanaal wat betreft het aantal gebruikers. De laatste jaren heeft Facebook vooral geïnvesteerd in het kopen van bestaande en populaire social media kanalen. Denk aan Instagram, maar ook WhatsApp die een onderdeel zijn geworden van Facebook. Hiermee is en wordt Facebook een steeds grotere partij. De informatie waar Facebook over beschikt is daarom groot. Ze weten veel van je en Facebook advertising kan daardoor heel interessant zijn. Met Facebook Ads kun je namelijk zeer doelgericht jouw doelgroep bereiken. Dit is anders bij Facebook organisch waarbij de bepaling van content en volgers van belang is.
Door aan de hand van een Facebook budget een campagne op te zetten kun je doelgericht jouw doelgroep bereiken. Je kunt ook een campagne doelstelling instellen en met een goed campagne sales genereren. Een goede campagne staat alleen niet zomaar. Er zijn veel handelingen die goed moeten staan voor een succesvolle campagne. Als de campagne eenmaal staat kun je deze ook niet gewoon laten draaien. Aanpassingen doen voor en beter resultaat zijn belangrijk en daar komt ook enige kennis over statistieken en gegevens lezen bij kijken.
Instagram Advertising
Instagram, inmiddels ook een officieel onderdeel geworden van Facebook. Een platform waar de mooiste en meest sfeervolle foto’s worden gedeeld. Paar jaar geleden zag je hier vooral jongeren op, maar die tijd is veranderd. Steeds meer 30, 40 en 50-plussers maken gebruik van Instagram. Daarom kan Instagram Advertising heel interessant zijn voor je bedrijf. Het Instagram advertising gedeelte staat los van de normale posts die je kunt plaatsen binnen Instagram. Je kunt zowel swipe als klikbare advertenties maken binnen Instagram Advertising. Foto advertenties, video advertenties, carrousel advertenties en stories-advertenties zijn allemaal mogelijk binnen Instagram. Heb je bijvoorbeeld een kledingzaak en wil je graag je kleding via Instagram onder de aandacht brengen dan zou je kunnen kiezen voor een carrousel advertentie. Een gebruiker kan dan door de foto’s heen scrollen. Super handig dus!
Wist je dat: Instagram ads in hetzelfde systeem wordt toegpast als Facebook ads? Niet? Neem dan snel eens een kijkje.
Pinterest Advertising
Pinterest, een plek vol inspiratie. Wist je dat je Pinterest ook zakelijk in kunt zetten? Niet? Ga dan eens kijken naar de zakelijke mogelijkheden op het gebied van Pinterest. Sinds kort is het ook mogelijk om via Pinterest te adverteren. De opbouw van het advertentiesysteem lijkt erg op dat van Facebook. Je begint eerst met het kiezen van het doel voor de campagne, bijvoorbeeld meer verkeer naar je website. Wanneer je het doel van de advertentie hebt vastgelegd ga je door naar de doelgroep. Als de doelgroep is samengesteld ga je vervolgens over naar het budget en de planning. Alle stappen spreken eigenlijk wel voor zich. Ga er dus rustig stap voor stap doorheen en creëer een super advertentie.
Tip: Maak gebruik van onze handige stappenplan.
LinkedIn Advertisement
LinkedIn is het grootste professionele netwerk. Dit Social Media platform richt zit vooral op de B2B markt en op echte professionals. Via LinkedIn kun je klanten of je volgers op de hoogte houden van de activiteiten die je doet. Naast dat kun je ook lid worden van groepen die interessant zijn voor je bedrijf, om informatie aan en uit te wisselen met professionals en daarmee je netwerk uit te bouwen. Mocht je opzoek naar nieuw personeel, ook dan ben je bij LinkedIn aan het juiste adres. Je kunt via LinkedIn vacatures plaatsen om zo een geschikte kandidaat te vinden. De kracht van LinkedIn ligt dus vooral in het bereiken van de zakelijke doelgroep. Met LinkedIn Advertisement kun je heel gericht een doelgroep bereiken. Dit kun je doen door specifiek te gaan targeten met als doel meer leads te genereren.
Laten we gaan ranken
Naast alle handige online marketing tools en diensten maken we bij Brandmerck ook gebruik van offline tools. Zo gebruiken we dagelijks de tool Rank Tracker. Zeer geschikt voor als je meerdere websites beheert. In Rank Tracker kun je dan zien hoe berichten en pagina’s ranken op bepaalde zoekwoorden in de zoekmachines.
"De tools en diensten die we hebben gedeeld helpen je vooral met inzicht te krijgen in de actuele status van je website."
Rank Tracker
Binnen Rank Tracker kun je zelf bepalen tot hoe ver je zoekresultaten wilt controleren. Standaard wordt er een top 100 doorzocht, maar het is ook mogelijk om die te verlagen naar bijvoorbeeld een top 10. Een ander groot voordeel is dat je in Rank Tracker zelf kunt bepalen hoeveel zoekwoorden je voor je website wilt bijhouden. Ook is het mogelijk om een concurrentie analyse te doen. Resultaten worden mooi weergegeven in grafieken. Er is dus super veel mogelijk in Rank Tracker, dat maakt het ook zo fijn om mee te werken.
Ga op ontdekking
Nu we een aantal van onze favoriete handige online marketing tools en diensten met je hebben gedeeld is het voor jou tijd om op ontdekking te gaan. Kijk naar wat je wilt bereiken met je website en bepaal vervolgens hoe je dit wilt doen. De tools en diensten die we hebben gedeeld helpen je vooral met inzicht te krijgen in de actuele status van je website. De gegevens die je eruit kunt halen kun je vervolgens weer gebruiken voor het creëren van nieuwe strategieën met als doel succes behalen met je website. Wij wensen je veel ontdekkingsplezier.