Op een effectieve manier en met creatieve uitingen je bedrijf online zichtbaar maken? Dat kan met Pinterest Advertising. Adverteren op Pinterest is bij uitstek de manier om awareness voor jouw producten of merk te genereren bij je doelgroep. Meer dan 250 miljoen mensen maken wereldwijd gebruik van het platform om inspiratie en ideeën op te doen voor de meest uiteenlopende onderwerpen; van woninginrichting en kleding tot recepten. Zij gebruiken dit platform om in aanraking te komen met merken die bij hen passen. Grote vraag, hoe adverteer je op Pinterest? Wij leggen het uit in 9 simpele stappen!
Inhoudsopgave
Stap 1: Een Pinterest account aanmaken en je website koppelen
Het aanmaken van een account bij Pinterest is gratis en heel eenvoudig. Ook als je al een persoonlijke account hebt, kan je dat in een paar simpele stappen omzetten naar een zakelijk account. Met zo’n account heb je toegang tot alle zakelijke functies van het platform en zet je de eerste stap naar Pinterest adverteren. Daarbij is het belangrijk om je profiel zo volledig mogelijk in te vullen.
Koppel je website
Om een campagne te kunnen opzetten, moet je je website koppelen aan je Pinterest account. Het volgende klinkt wellicht wat technisch, maar het is vrij simpel. Kom je er niet uit, vraag dan iemand die meer kennis heeft van HTML. Daar gaan we; plaats de HTML-tag in de <head> van het index.html-bestand óf upload een HTML-bestand naar de rootmap van je website. Ook andere social media accounts kan je koppelen aan Pinterest. Op die manier zet je je merk zo goed mogelijk neer.
Stap 2: Wil je met Pinterest adverteren? Vergeet de widgets op je website niet
Om het gebruik van Pinterest te verbinden met je website, gebruik je de Pinterest-widgets. Voeg de Bewaarknop toe aan je website waarmee iedereen de content van jouw website kan bewaren op Pinterest. Voeg ook de Volgknop toe. Zo kan iedereen makkelijk en snel je Pinterest-account volgen. Je kunt dit uitbreiden met meer widgets, zoals de pinwidget, de bordwidget en de profielwidget zodat je naast te adverteren op Pinterest ook je website Pinterestproof maakt.
"Om het gebruik van Pinterest te verbinden met je website, gebruik je de Pinterest-widgets."
Stap 3: Voor meer inzicht in de Pinterest advertenties, installeer een Pinterest tag
Wederom een wat technisch verhaal. Schakel wanneer dat nodig is dezelfde hulp als bij stap 2 in. Net zoals Facebook de Meta Pixel heeft en LinkedIn de LinkedIn-Tag, heeft Pinterest ook een eigen tag. Dit is een JavaScript-code die je toevoegt aan de broncode van je website. Hiermee kun je meer inzicht krijgen in wat mensen op je website doen, zoals het aantal paginabezoeken, aanmeldingen en check-outs. Deze bezoekers kun je vervolgens weer retargeten met specifieke Pinterest ads.
Bij Pinterest kun je de tag uitbreiden met negen verschillende conversiegebeurtenissen, zoals paginabezoek, zoekacties of het toevoegen van een product aan de winkelwagen.
Stap 4: Betalingsmethoden
Om gesponsorde pins en campagnes op te kunnen zetten voor jouw bedrijf, moet je eerst een betalingsmethode toevoegen. Daarin heb je verschillende opties. Bekijk welke optie het beste bij jou past.
Stap 5: Een Pinterest advertentie maken
Pinterest kent verschillende formats als het gaat om het plaatsen van pins:
- Standaard pin
- Gesponsorde video – standaardbreedte
- Gesponsorde video – maximale breedte
- Gesponsorde app pins
- Gesponsorde carrousels
Elke vorm heeft zijn eigen specificaties; in dit artikel lees je daar alles over! Pinterest drukte ons op het hart dat user generated content niet werkt op het platform en dat de voorkeur uitgaat naar video’s. Pinterest heeft zelf al veel getest met user generated content en net als bij Instagram wil je dat je tijdlijn er zo gelikt mogelijk uitziet en jouw doelgroep aanspreekt.
"Pinterest drukte ons op het hart dat user generated content niet werkt op het platform en dat de voorkeur uitgaat naar video's."
Wil je gebruikmaken van vast beeld? Kies dan voor verticale afbeeldingen van hoge kwaliteit. Dit neemt simpelweg meer ruimte in op het beeldscherm. Zet daarnaast ook een logo op elke pin die je maakt. Plaats die niet rechtsonder in de creatie. Daar komen namelijk product-iconen overheen en dan is het logo niet meer zichtbaar. Je prioriteit moet dus liggen bij het gebruiken foto’s en video’s van hoge kwaliteit.
Stap 6: De campagnedoelstelling voor jouw advertenties op Pinterest
Net zoals andere Social Media kanalen kent ook Pinterest verschillende campagnedoelstellingen. Is je primaire doel om bewustwording te vergroten, kies dan voor naamsbekendheid als doel van je Pinterest ads. Heb je als doel om meer overweging te stimuleren, kies dan voor traffic of appinstallaties. Wil je de sales vergroten, dan stel je conversies in als je campagnedoel. Selecteer ‘pauzeer campagne’ in de editor, zodat je campagne niet direct live gaat. In Pinterest kun je ook gebruikmaken van de bulk-editor.
Stap 7: Verschillende advertentiegroepen & doelgroepen
Om mensen te bereiken die nog niet bekend zijn met je merk, maak je gebruik van interesse-, demografische- en trefwoordentargeting. Net als bij search kun je hier gebruikmaken van zoektypen, uitsluitingszoekwoorden en zoektermrapporten.
Wil je mensen bereiken die al wel bekend zijn met je merk, dan moet de doelgroep minimaal honderd mensen bevatten. Verder kun je gebruikmaken van klantenlijsten, kun je websitebezoekers retargeten (Pinterest-tag), betrokken pinners retargeten of look-a-like audiences aanmaken op basis van bestaande doelgroepen.
Je kunt ervoor kiezen om je advertenties alleen weer te geven in de zoekresultaten. Een andere optie is om je advertentie weer te geven wanneer je doelgroep aan het browsen is. Het is mogelijk om beide plaatsingen aan te zetten.
Zorg er bij het adverteren op Pinterest voor dat je je goed verdiept in de bovengenoemde opties voor het maken van een doelgroep. Dit helpt je bij het maken van weloverwogen keuzes in de opzet van je campagnes. Maak je de juiste keuzes voor het selecteren van targets en zoektermen, dan zie je dat terug in de resultaten van de promoted pins en de kosten per klik.
"Ons advies? Hanteer een always-on strategie, omdat mensen altijd op zoek zijn naar nieuwe ideeën op Pinterest."
Stap 8: Adverteren op Pinterest vraagt om een planning & budget
Kies een periode waarop je actief op Pinterest wilt adverteren. Selecteer daarvoor een begin- en einddatum. Ons advies? Een always-on strategie, omdat mensen altijd op zoek zijn naar nieuwe ideeën op Pinterest. Voeg daarna een looptijd- of dagbudget toe. Verder heb je nog de optie om een maximum bieding in te stellen om jouw pins optimaal zichtbaar te maken.
Stap 9: Klaar om te adverteren op Pinterest
Je bent bijna klaar! De advertentie die je in stap 5 gemaakt hebt, kan je nu toevoegen aan je campagne. Vergeet niet om daarnaast ook een landingspagina met UTM parameters toe te voegen, zodat je in Google Analytics duidelijk terug kunt vinden welk verkeer vanuit je Pinterest-campagne naar je website is gegaan.
Doe tenslotte nog een laatste check. Staat je planning goed? Klopt je budget? Ben je tevreden? Dan ben je klaar om te adverteren op Pinterest! Succes.
Heb je vragen naar aanleiding van dit blog of wil je direct beginnen en heb je hulp nodig bij het bepalen van de strategie? Wij helpen je graag met jouw Pinterest marketing. Bel ons, mail ons of kom gerust eens langs.