Van woensdag 2 tot en met vrijdag 4 oktober waren wij; Arjan en Thijs, vanuit het SEO-team, namens Brandmerck Okkinga voor het eerst aanwezig bij BrightonSEO. Dit tweedaagse evenement was voor ons een mooie kans om de nieuwste trends en diepgaande ontwikkelingen op SEO-vlak te ontdekken en in ons op te nemen. We delen dit graag met je, door middel van deze blog. Aan de hand van meerdere topics nemen we je mee in de belangrijkste SEO-inzichten vanuit BrightonSEO 2024. En dat was meer dan het antwoord van John Mueller op de vraag ‘Wat is het geheim tot SEO-succes?’: ‘Awesomness’ 😉.
Belangrijkste takeaways:
- Multichannel benadering: Een multichannel strategie versterkt de SEO-resultaten door je merk op meerdere klantcontactpunten zichtbaar te maken.
- AI en SEO: AI biedt kansen binnen SEO, mits goed begeleid met doordachte prompts en een menselijke benadering van de content.
- Content en ‘evergreen’ strategie: Evergreen content die regelmatig wordt geüpdatet en autoriteit uitstraalt, wordt steeds belangrijker voor een stabiele SEO-prestatie.
- Nieuwe SEO-kanalen: Platforms zoals TikTok, Quora en Reddit winnen aan belang in zoekresultaten en bieden merken kansen met authentieke content.
- Local SEO: Optimalisatie van lokale SEO door Google Mijn Bedrijf en reputatiemanagement kan de vindbaarheid en klantinteractie vergroten.
- Headless Shopify: Een headless Shopify-oplossing in combinatie met WordPress biedt meer flexibiliteit en betere prestaties voor e-commerce bedrijven.
- Quick Wins voor SEO: Kleine optimalisaties zoals het oplossen van 404-fouten en het versterken van interne links kunnen snel de zichtbaarheid in Google verbeteren.
Inhoudsopgave
Multichannel benadering
Carrie Rose (founder van Rise at Seven) opende Brighton SEO met keiharde cijfers: 6% van marketing werkt, terwijl 90% van je content niet wordt gelezen. Daarnaast lijkt Google met de Helpful Content Update zich te hebben gefocust op de vraag naar jouw merk. Juist om die redenen worden brand stories en effectieve content marketing steeds belangrijker binnen SEO. Dat doe je met een multichannel benadering, zodat jouw merk op alle touchpoints binnen de klantreis aanwezig is. En al deze touchpoints kunnen een positief effect hebben op jouw SEO-resultaten, zo liet Carrie mooi zien aan de hand van een praktijkvoorbeeld voor Ninja op het gebied van airfryers.
AI en SEO
AI is de laatste jaren een heel belangrijke topic op congressen geworden. En zo ook op Brighton SEO oktober 2024. Het heeft voor iedereen deuren geopend. Maar content marketeers vrezen dat hun expertise door AI wordt overgenomen en ook SEO-specialisten zouden op termijn mogelijk vervangen kunnen worden kunstmatige intelligentie. Maar zoals Tom Winter, founder bij SEOWind, mooi omschreef in zijn talk: A fool with a tool is still a fool. En wat vooral het probleem met AI is, is dat het altijd antwoord. Ook al weet AI het antwoord niet. Tom gaf daarom 7 misvattingen:
- AI weet alles al. Simpele prompts werken niet. Voor een goede prompt moet je onderzoek doen, uitgebreide vragen stellen en goed presterende content analyseren.
- AI is een scraping tool. Dat is het niet. Als je het voorziet van een URL dan gaat het niet naar de website om de content te analyseren. Daar zijn andere tools voor.
- GPT-4o is een zoekmachine. Dat is het niet. Gebruik AI als logische machine. Het kan conclusies trekken van de info die beschikbaar is. LET OP: Dit was voordat ChatGPT SearchGPT publiceerde 😉
- AI zal voor mij denken. Denk aan AI als menselijke collega. Je vertelt precies wat hij moet doen, geeft doelstellingen en ontwikkelt hem.
- Ai kan alles in 1x doen. Dat kan, maar niet goed. Gebruik specifieke prompts en verdeel het proces in meerdere opgehakte taken.
- AI gegenereerde content is oppervlakkig, leeg en repetitief. Dat hoeft niet. Context is king dus als je het voorziet van de juiste context krijg je de gewenste output.
- Geautomatiseerd humaniseren van content zal mijn problemen oplossen. Als je spam humaniseert, heb je gehumaniseerde spam. Dus nee.
"Hoe objectief blijft AI, nu geld meer en meer om de hoek komt kijken? We zijn heel benieuwd hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen."
Zoeken via AI
Naast de automatisering aan de hand van AI, wat het analyseren en optimaliseren voor SEO gemakkelijker maakt (hierover gaf onder meer Frank van Dijk een interessante presentatie), zal ook het zoeken veranderen. De opkomst van AI-gestuurd zoeken zal het gedrag van gebruikers veranderen. In plaats van eenvoudige zoekopdrachten kunnen gebruikers meer interactieve, diepgaande gesprekken voeren over hun vragen. De vraag is alleen via welk platform of welke platformen dit (vaker) gaat gebeuren. Hoewel Google nog steeds sterk afhankelijk is van een advertentiemodel, lijkt de toekomst meer in de richting van een abonnementsmodel te gaan.
Hier sloot Marcus Tober, Head of Enterprise solutions bij SEMrush, zich bij aan. Hij liet zelfs zien dat dit in zekere zin al gebeurt: het AI platform Perplexity laat stiekem Amazon affiliate links toe. Als je in deze AI machine op ‘beste laptop’ zoekt dan krijg je al een linkje naar Amazon, inclusief affiliate link. Hoe objectief blijft AI, nu geld meer en meer om de hoek komt kijken? We zijn heel benieuwd hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen.
Generative AI
Eén ding dat zeker is: Generative AI is in ontwikkeling en zal de zoekresultaten gaan domineren. Hoewel veel SEO-specialisten hier bang voor zijn, is dit niet zozeer in de vorm van AI overviews. Dit komt namelijk (nog) niet heel veel voor in de zoekresultaten. Waar SEO-specialisten eerder bang voor moeten zijn, is dat Google geld wil verdienen en dat advertenties steeds meer voorrang krijgen.
Waarom is Generative AI zo populair geworden in korte tijd? Simpel: ze stelen content. Eerst waren er allemaal rechtszaken tegen AI-machines, nu steeds meer samenwerkingen. Dus hoe kun jij hier alvast op inspelen? Bijvoorbeeld door na te denken over GAIO (Generative Artificial Intelligence Optimization), wat vooral geldt voor webshops. Generative AI hecht veel waarde aan review- en vergelijkingssites. Zorg dus voor betrouwbare bronnen, brandvermelding en links op andere sites en media én verkrijg product reviews.
Content
Met de opkomst van AI en Google dat elk jaar meer dan 10 grote core updates doorvoert en meer dan 3000 keer per jaar hun algoritme verandert, wordt het steeds belangrijker om evergreen content te produceren. Dit is content dat langer dan twee jaar lezers verkrijgt. Chris Meabe, senior content specialist bij Foundation Marketing, vertelde dat er 3 gemeenschappelijke factoren een rol spelen bij evergreen content:
- Definitie. Definieer je term. 76% van goed presterende blogs beginnen met ‘Wat is’. Intro types vertellen iets over waar de content het over gaat of geven een overzicht. Maak een intro over het algemeen niet langer dan 200 woorden. En de totale lengte vaak niet meer dan 2000 woorden.
- Autoriteit. Realiseer expertise. Hierbij is de juiste hoeveelheid backlinks heel divers en bepaalt het vaak niet de positie van blogs. Interne links en externe links in blogs doen er wel toe. Bijna iedereen heeft tussen de 10 en 20 links in een blog.
- Versheid. Ververs je content regelmatig. 84% van evergreen content is ververst. Hoe doe je dat? Definieer je term, realiseer expertise (ook met je links) en houd het vers. Een jaar is eigenlijk al te oud.
Nieuwe SEO-kanalen
De toekomst van marketing zal zich ontwikkelen naar een ecosysteem waarbij meerdere kanalen worden gecombineerd. Onder andere met platforms zoals TikTok, Quora en Reddit. Bij deze laatste twee platforms zien we de laatste tijd een behoorlijke toename in organisch verkeer ten opzichte van andere social mediakanalen en fora. Dit komt doordat hun (user generated) content wordt opgenomen in de zoekresultaten van Google. Waarom? Google houdt van gestructureerde en moderated content. Dit biedt nieuwe kansen voor marketeers en bedrijven om hier gebruik van te maken. Onder andere met Keyword Insights op deze platformen kun je zien waar mensen naar zoeken (gebruikersvragen), waarop je kunt inspelen met relevante en unieke content.
Er zijn nog meer alternatieve zoekmachines, zoals Perplexity. Dit heeft in de afgelopen 12 maanden een groei van vijf keer heeft doorgemaakt. Ook Bing laat een heropleving zien. Daarnaast komt SearchGPT op de markt, dat zich wil onderscheiden van Google door een heel ander businessmodel te hanteren. Als reactie hierop lanceerde Google Gemini, maar dit was geen succes.
"Al meer dan 50% van de millennials heeft TikTok al gebruikt voor een zoekopdracht."
TikTok SEO
TikTok is een ander verhaal en wordt ook steeds meer gezien als zoekmachine. Van generatie Z gebruikt 64% TikTok als zoekmachine, maar ook de millennials gebruiken TikTok steeds vaker als zoekmachine. Al meer dan 50% van de millennials heeft TikTok al gebruikt voor een zoekopdracht.
TikTok biedt voor marketeers en bedrijven absoluut veel groeikansen. Elke video op TikTok, zelfs zonder volgers, bereikt gemiddeld zo’n 200 weergaven, wat het een toegankelijk platform maakt voor iedereen. Statistieken tonen aan dat 70% van de TikTok-gebruikers actieve merken op TikTok als innovatief beschouwen. 55% van de gebruikers heeft zelfs iets gekocht nadat ze een merk op de app zagen. Opvallend is ook dat TikTok het snelst groeiende platform is voor gebruikers boven de 35 jaar.
TikTok onderscheidt zich van andere platforms, zoals Instagram, door zijn menselijke en minder perfecte karakter. Gebruikers waarderen het wanneer merken hun echte kant laten zien, inclusief fouten en imperfecties. Dit zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen, omdat mensen niet verwachten dat alles perfect is. Dit komt ook overeen met hetgeen wat Yasmin Burchill aangaf in haar presentatie. Ze gaf aan dat een van de pijlers om generatie Z te bereiken is met authenciteit; individualiteit, diversiteit en echtheid zijn hierin belangrijk. Dit zijn aspecten waar je met TikTok erg goed op kunt inspelen.
Hoe je kunt scoren met je video’s op TikTok is onder andere door gebruik te maken van trending zoekwoorden en de video te laten beginnen met een trending (product)naam (ook in de ondertiteling). Het is niet erg als de beeld- of geluidskwaliteit wat minder is, zolang de inhoud relevant is. Daarnaast kun je in je video’s de aanbieding(en) van het product benoemen, je ideale doelgroep aanspreken en de voordelen van je product uitleggen, aldus Yasmin Burchill. Carrie Rose gaf hier in een andere presentatie nog een belangrijke aanvulling op: TikTok is niet een direct conversiekanaal… Nog niet. Dit komt er volgens Rose gegarandeerd aan.
Local SEO
Op het gebied van local SEO werd er een interessante case gepresenteerd. We kregen een duopresentatie te zien van Javier Bermudez (SEO-specialist bij Barceló Hotel Group) en Ehab Aboud (Principal Solution Engineer bij Uberall). Hierin lieten ze zien hoe Barceló hun winst met 53% verhoogde door middel van local SEO en met behulp van de tool Uberall. Op het gebied van local SEO kiest Barceló voor een unieke strategie en dat heeft ze geen windeieren gelegd. De takeways hiervan:
- Creëer een rijk profiel voor je Google Mijn Bedrijf profiel(en).
- Doe op regelmatige basis een prestatie-analyse.
- Kies voor een proactieve reputatie management. Maak bijvoorbeeld gebruik van geautomatiseerde antwoorden en AI reacties op reviews. Dit is ook een ranking factor voor lokale SEO.
- Doe seizoensgebonden updates, bijvoorbeeld met foto’s.
- Richt op lokale pagina’s en locatie/vestigingspagina’s de on page factoren correct in.
Meerdere properties in Google Search Console
Sajjad Azizzadehfahimi legt uit waarom het belangrijk is om meerdere properties in Google Search Console te hebben. Hij benadrukt dat Google Search Console gemiddeld slechts 35% van alle beschikbare data toont, afhankelijk van de website. Voor sommige grote websites kan dit oplopen tot 50%, maar in de meeste gevallen blijft een aanzienlijk deel van de data onzichtbaar. Door meerdere properties in te stellen, kun je echter meer data verzamelen en inzicht krijgen in wat er echt op je website gebeurt.
Met behulp van de Search Console API kun je tot 2000 URL-verzoeken per dag indienen voor elke property. Standaard toont Google Search Console maximaal 1000 URL’s. Dit kan een beperking kan zijn, vooral voor grotere websites. Sajjad laat zien hoe de tool Python hierbij kan helpen. Met Python kun je taken automatiseren die anders veel tijd in beslag nemen. Bijvoorbeeld wanneer je wordt gevraagd om 100 URL’s in Google Search Console te verifiëren, wat een langdurig proces kan zijn. Maar met Python kan dit in slechts enkele seconden worden uitgevoerd.
Sajjad raadt aan om Python 3 te downloaden via python.org/downloads en daarna pip (package manager van Python) te installeren, gevolgd door de installatie van de “google-api-python-client” library en Google-authenticatie. Vervolgens moet er een nieuw project worden aangemaakt in Google Cloud om toegang tot de Search Console API te krijgen. Tijdens zijn presentatie gaf hij stapsgewijze uitleg aan de hand van de slides, om te laten zien hoe dit proces precies werkt.
Het toevoegen van meer properties in Google Search Console leidt tot meer data, waardoor je verder kunt gaan dan de standaard 35%. Meer data betekent meer inzicht en een grotere kans op online groei. Dit kan resulteren in meer gecrawlde pagina’s en het verminderen van problemen zoals “gecrawld, maar niet geïndexeerd.” Door het optimaliseren van de crawl-efficiëntie en het gebruik van bulkverzoeken, kun je ervoor zorgen dat je website beter zichtbaar is in de zoekresultaten.
"...reacties op reviews. Dit is ook een ranking factor voor lokale SEO."
Headless Shopify
Nu horen we je al denken, wat is headless Shopify? Het betekent dat de frontend (de presentatie- en gebruikersinterface) losgekoppeld is van de backend (het Shopify-systeem dat de winkel beheert). In plaats van de traditionele Shopify frontend te gebruiken, kun je zelf een aangepaste frontend bouwen met een ander platform, zoals WordPress, en deze verbinden met de backend via een API. Dit biedt meer flexibiliteit en mogelijkheden voor maatwerk.
Hiermee kun je de beperkingen van Shopify uitsluiten, zoals de URL-structuur met /collections/ en /products/ eruit halen en de onmogelijkheid om de laadsnelheid direct te beïnvloeden binnen het platform. Met headless Shopify kun je deze beperkingen wel aanpakken.
Door Shopify en WordPress samen te brengen kun je de URL-structuur optimaliseren en de laadsnelheid verder verbeteren, wat met native Shopify niet mogelijk is. Hierdoor profiteer je van de sterke punten van beide systemen: de snelheid en betrouwbaarheid van Shopify en de flexibiliteit van WordPress voor contentbeheer. Dit maakt het een echte win-win situatie. Vooral voor bedrijven die op zoek zijn naar een flexibele en schaalbare e-commerce-oplossing.
12 quickwins om je zichtbaarheid in Google mee te verbeteren
Joshua Hardwick, senior content marketeer bij Ahrefs, gaf 12 quickwins waarmee je je zichtbaarheid in Google kunt verbeteren. Dit hoeft niet per se met Ahrefs, je kunt ook andere tools gebruiken zoals Semrush of Contentking. Wel zijn het handige quickwins voor eenieder om te weten:
- Update bestaande pagina’s voor laaghangend fruit zoekwoorden.
- Vind featured snippet mogelijkheden en probeer hierop te ranken.
- Geef pagina’s met verminderde paginaweergaven een update.
- Vind content gaps. Dit zijn zoekwoorden waar concurrenten wel mee scoren, maar jij niet.
- Update oude pagina’s met weinig verkeer.
- Voorkom meerdere pagina’s voor hetzelfde zoekwoorden.
- Redirect links van 404-fouten naar je best presterende pagina’s. Vind je dode links en los ze op.
- Krijg interne link suggesties.
- Vind link gaps. Dit zijn domeinen waar concurrenten wel op staan verwezen, maar jij niet.
- Vind niet gelinkte brand mentions en zorg dat je ermee wordt gelinkt.
- Vervang generieke anchor teksten met omschrijvende anchor teksten.
- Vind kritische issues op je website en los ze op.
Aan de slag!
Hopelijk kunnen we met de ervaringen en inzichten die wij bij BrightonSEO 2024 hebben opgedaan jou helpen. Wellicht kun je de waardevolle en de belangrijkste SEO-inzichten vanuit BrightonSEO 2024 direct toepassen op jouw online (SEO) strategieën. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op.
SEO-specialist bij Brandmerck. Met mijn passie voor SEO en drive om geen enkele update te missen wil ik ervoor zorgen dat opdrachtgevers zo hoog mogelijk in de zoekresultaten tevoorschijn komen en groei realiseren.