Wat betekent de cookieless era voor mijn online campagnes?

Zoek je naar een nieuwe laptop of koptelefoon, dan ben je je vast aan het oriënteren op hoogwaardige uitvoeringen en merken die voldoen aan jouw wensen. Je zoektocht begint op het internet waar je websites opent van grote namen die hun aanbod aan elektronica tonen. Voordat je door het assortiment scrolt, wordt aan je gevraagd de cookies van de website al dan niet te accepteren. Iets waar je in de haast bijna automatisch mee akkoord gaat.

Wat is het gevolg op het moment dat je de cookies accepteert en hoe gaat dat eruit zien als we over niet al te lange tijd in de cookieless era terechtkomen? In deze blog lees je hoe de cookies helpen om websitebezoekers te targeten, waardoor je jouw doelgroep effectief kunt bereiken. En je leest wat er gebeurt als we straks zonder cookies door het online leven moeten.

Via cookies worden gegevens van internetgebruikers verzameld. Accepteren ze cookies op een website, dan slaat die site de gegevens op en kan de bezoeker worden getarget voor campagnes. Je kent het gegeven dat je in je zoektocht naar die laptop op Bol.com het cookievenster voor je krijgt. Om verder te kunnen, moet je een keuze maken om de cookies al dan niet te accepteren. Heb je dat gedaan en zoek je vervolgens naar die specifieke laptop, dan worden je zoekgegevens opgeslagen. Op een volgend internetvenster dat je opent, zie je advertenties van diezelfde laptops.

"Het accepteren van de cookies zorgt ervoor dat de betreffende website die ene bezoeker in een later stadium opnieuw kan bereiken."

Voor ondernemers die met online campagnes hun klanten willen bereiken, is gerichte targeting op mensen uit de beoogde doelgroep essentieel. Het accepteren van de cookies zorgt ervoor dat de betreffende website die ene bezoeker in een later stadium opnieuw kan bereiken. En de cookies geven inzicht in de gemiddelde leeftijd, het geslacht en de geografische verspreiding van de bezoekers. Met deze gegevens kunnen bedrijven hun Google advertenties en Social Media campagnes dusdanig inrichten dat ze juist die mensen bereiken die tot hun doelgroep behoren.

Online shoppen

Wat is de cookieless era?

Maar met de aanpassingen in de privacywetgeving verandert het een en ander in het cookiebeleid. Cookies zijn van zichzelf onschuldig, maar kunnen wel individuele datagegevens bevatten. Om die persoonlijke gegevens te beschermen, is het gebruik van third party cookies (cookies gemaakt en geplaatst door externe websites) niet langer toegestaan en wordt in de loop van 2023 de cookieless era ingeluid. Bezoekers kunnen in hun browserinstelling cookies blokkeren. En worden first party cookies (gemaakt en geplaatst door de eigen website en beoordeeld als goede cookies) wel geaccepteerd, dan zijn ze niet een maand, maar een etmaal actief.

Deze veranderingen in de cookie-instellingen hebben consequenties voor jouw Social Media campagnes. Doordat mensen hun privacy-instellingen online aanpassen om hun gegevens bij zich te houden, heb jij minder inzicht in de profielen van je websitebezoekers en in die van mensen die op je campagnes reageren. Je loopt een grote hoeveelheid data mis met het gevolg dat je besluiten neemt over de campagnes en budgetten die zijn gebaseerd op halve informatie.

"Facebook heeft na de IOS-14 updates niet stilgezeten met als resultaat de invoering van de Conversions API."

Hoe kan ik mijn campagnes optimaal inzetten tijdens de cookieless era?

Voel je de bui al hangen en ben je bang dat je niet meer optimaal kunt investeren in jouw Social Media campagnes? Gelukkig hebben we nog even tijd om ons voor te bereiden op de impact van de cookieless era voordat we er daadwerkelijk in belanden. Die zal niet ingaan zodra de klok op 1 januari 2023 twaalf uur slaat. Sterker nog, pas in het najaar van 2023 zullen de third party cookies worden beëindigd. Bovendien heeft Facebook na de IOS-14 updates niet stilgezeten met als resultaat de invoering van de Conversions API, een effectief middel waarmee jij alsnog data uit je Social Media campagnes kunt verzamelen.

Voordat je licht in paniek raakt over uitblijvende resultaten in jouw Social Media campagnes, houd je hoofd koel. Er is nog voldoende tijd om de aanpassingen rondom de cookieless era door te voeren en je staat er niet alleen voor. Weet je niet waar je moet beginnen, neem dan vrijblijvend contact op met onze Social Media specialisten. Zij lichten je graag toe over de cookieless era en adviseren je over wat jij kunt doen om ook dan de beste resultaten uit je campagnes te halen.

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck