Over Channable
Ben je eigenaar van een winkel en wil je je producten online aanbieden in een webshop, dan wil je die het liefst zo breed mogelijk over het internet verspreiden. Niet alleen op je eigen website kunnen mensen je producten bestellen. Zoeken ze op Bol.com, dan kunnen ze ook daar je aanbod aantreffen. Maar hoe krijg je jouw assortiment op dit soort platforms? En hoe zorg je dat de webshops altijd up to date zijn en je geen nee hoeft te verkopen bij de kassa? Daarvoor schakel je Channable in, een bedrijf dat met haar tool jou helpt je basisfeed, dus jouw voorraad aan producten en diensten, optimaal en altijd actueel aan te bieden in de grote webshops. Menno vertelt ons over de tool waarmee hij bij Channable zijn klanten en partners ondersteunt.
“Onze missie is het accelereren van wereldwijde groei van de e-commerce.”
“Wij helpen klanten om succesvol te zijn in de wereld van e-commerce. Onze missie is het accelereren van wereldwijde groei van de e-commerce. Onze visie is om de beste integrator van de wereld te worden. We helpen e-commerce klanten om vanuit de centrale basisfeed hun data te optimaliseren en te verrijken om aan de eisen van verschillende exportkanalen te voldoen. Met Channable kunnen zij vervolgens vanuit één centrale omgeving adverteren op deze exportkanalen. Wij zijn er om dat zo efficiënt en gemakkelijk mogelijk te maken.” Menno is Customer Success Representative in de Benelux en zorgt ervoor dat de partners en klanten de tools van Channable optimaal kunnen gebruiken. Door advies te geven en inspiratiesessies te organiseren, kan de partner of klant de tool met diverse functionaliteiten voor zijn eigen bedrijf inzetten en het succes verder verhogen.
Hoe werkt Channable?
Hoe de tool van Channable werkt, legt Menno ons graag uit. Wil een klant gebruikmaken van de tool, dan verloopt dat in drie stappen: “We kunnen productitems importeren vanuit een XML- of CSV-bestand, of via e-commerce software als Magento en WooCommerce. Met die import breng je de producten die je hebt in Channable en in Channable gebruik je de regels om de data om te bouwen of te verrijken, zodat het aan de eisen van een exportkanaal voldoet. Google wil de data namelijk anders ontvangen dan Amazon of Bol.com. Met Channable bouw je het zo om dat het matcht met de eisen van het exportkanaal. Zo kun je je producten zo goed mogelijk adverteren. Wanneer je de data optimaliseert, kun je de feed kwaliteit geven, met daarin de juiste producten, om uiteindelijk te exporteren naar een platform als een marketplace, een feedintegratie met Google of Facebook of een vergelijkingssite.”
We weten dat producten in een webshop uitverkocht raken of dat nieuwe producten in het assortiment komen. En dus dat de productfeed niet vaststaat. Channable zorgt er daarom voor dat de producten die in de exportkanalen aangeboden worden, altijd actueel zijn. Menno: “Voor al onze klanten maken we standaard één keer per dag een update van een import om die te verversen. Het is ook mogelijk om het vaker te doen, want in sommige sectoren is het belangrijk zo up to date mogelijk te zijn. We bieden extra runs aan, zodat de je tot elk uur updates kunt draaien en nooit nee hoeft te verkopen.” Wie dan die klanten zijn die om extra updates vragen? “Klanten die een snel wisselende aanbod van producten of diensten hebben en vanuit één feed op marketplaces of Google Shopping adverteren. Als je dan met een lage hoeveelheid adverteert, dan is het heel belangrijk dat die voorraad altijd up to date is. Om ervoor te zorgen dat op elk platform de data actueel is, kun je ervoor kiezen om die data vaker te updaten. Producten die niet meer op voorraad zijn worden dan uitgesloten, zodat je niet onnodig kosten per klik verspilt.” Dat maakt Channable tot een bijzondere tool waarbij enerzijds geautomatiseerde functionaliteiten ervoor zorgen dat je producten gemakkelijk worden geëxporteerd en anderzijds houd je actief de feeds in de gaten om altijd actueel op de markt te zijn. “Wij zorgen ervoor dat je volledig automatisch je feed op een bepaalde manier kan doorzetten naar een exportkanaal. Komen er items bij, dan worden die automatisch meegenomen in de regels die je hebt staan,” aldus Menno.
Het klantenbestand
Hoe mooi is het om je producten etaleren op Bol.com of in Google Shopping, zodat je niet alleen een groter publiek bereikt maar ook simpelweg meer verkoopt? Dan is de tool van Channable een onmisbaar middel om dit te bereiken. Menno: “Channable is een ‘do-it-yourself’-tool. Wij zijn succesvol als de klant succesvol zijn producten op het platform kan adverteren. Als hij alle functionaliteiten gebruikt om zijn producten zo succesvol mogelijk te laten adverteren op aangesloten kanalen als Facebook en dergelijke. We willen de klant zo zelfstandig mogelijk de tool laten gebruiken en wij geven hun de handvaten en ondersteunen, helpen en inspireren hem daarbij.”
"In 2014 is Channable opgericht door drie man in Utrecht en sindsdien is het uitgegroeid tot een organisatie met meer dan 150 medewerkers."
Het klantenbestand van Channable is opgedeeld in drie focusgebieden: Retail, Travel en HR. “Onze organisatie verspreidt zich over de hele wereld. Mijn team verzorgt het succes van de klanten in de Benelux, maar we opereren wereldwijd. In 2014 is Channable opgericht door drie man in Utrecht en sindsdien is het uitgegroeid tot een organisatie met meer dan 150 medewerkers die in 30 landen meer dan 5000 klanten helpen te adverteren in de wereld van digital marketing. Dagelijks worden 23 miljard items naar de platforms geëxporteerd.” Indrukwekkende cijfers waar Menno met trots aan meewerkt.
Net als zijn collega’s die enthousiast het beste uit Channable halen
“Ik vind het leuk dat je specialist wordt van alles wat met digital te maken heeft. We worden geacht om overal iets van te weten. Dus wat een e-commerce softwareplatform doet: ‘Wat doet Magento of Woocommerce? Hoe steken searchcampagnes in elkaar?’ Van onwijs veel vlakken krijg je mee hoe het werkt en ook hoe de verschillende regio’s werken. Zowel in de retails, travel en HR, die inzichten opdoen vind ik heel interessant. En de klant helpen om met zijn uitdaging een passende structuur te realiseren binnen Channable, vind ik heel gaaf,” vertelt Menno over zijn vak. Een brede specialisatie waarin je alle kennis over de vele platforms, softwares en klantcases opdoet en gebruikt: “Persoonlijke ontwikkeling is heel belangrijk, dus daar krijg je ook echt tijd voor. Stel je wilt meer weten over Google, dan heb je de vrijheid om daar een cursus over te volgen. En ik heb de intrinsieke motivatie om daar heel veel over te leren, dus dat vind ik interessant om dagelijks mee bezig te zijn.” Menno werkt naar eigen zeggen met een fijne groep collega’s die een leuke, persoonlijke sfeer op kantoor brengen: “De gemiddelde leeftijd op kantoor is in de 20. We zijn jonge gedreven mensen die allemaal veel interesse hebben in e-commerce en blij worden van het helpen van klanten. Het leukste vind ik de positieve gedreven sfeer. Iedereen staat voor elkaar klaar, één berichtje is genoeg.”
Ontwikkeling van en bij Channable
Channable is een tool dat continu in ontwikkeling is. Met de groei in de online wereld die nooit stilstaat, beweegt Channable voortdurend mee. Altijd op de hoogte van de laatste updates in de softwares en exportkanalen, zorgen Menno en zijn collega’s dat de tool te allen tijde bruikbaar én up to date is. Bijzonder is dat Channable hoofdzakelijk gebruikmaakt van de feedback van haar samenwerkingspartners en klanten: “We vinden het belangrijk om feedback van de klanten te verwerken en te verzamelen, – ‘Wat missen jullie nog? Wat zouden jullie anders doen?’ – om uiteindelijk de tool continu te verbeteren. We maken intern requests van de feedback en verzamelen de vragen. Per onderdeel zijn we continu op zoek naar verbeterpunten en hoe we dat kunnen integreren om relevante functionaliteiten voor onze klanten aan te bieden. Daarvoor stellen we per kwartaal nieuwe doelen op. En we vragen actief de feedback van klanten op. We staan nooit stil.”
"In de Benelux zijn we een van de marktleiders. Dat willen we uitbreiden naar andere regio’s in Europa en de Verenigde Staten waar we al actief zijn."
Met die continue ontwikkeling hoopt Menno de tool steeds beter aan te kunnen bieden aan zijn klanten. Niet alleen de hoge kwaliteit van de tool, maar ook het bereik waarin het bedrijf opereert: “We zijn aan het inzetten op de verdere internationale expansie. In de Benelux zijn we een van de marktleiders. Dat willen we uitbreiden naar andere regio’s in Europa en de Verenigde Staten waar we al actief zijn. We zijn veel stappen aan het zetten om de marktleiderschap die we in de Benelux hebben, uit te breiden naar deze regio’s. Daar zie ik heel veel kansen voor Channable en dat is wat ik echt hoop. Dat we die positie en naamsbekendheid in de Benelux uiteindelijk wereldwijd neerzetten: de nummer 1 in de feedmanagement en tools voor zoekmachine adverteren.” En Menno hoopt met zijn huidige werkzaamheden, het bijdragen aan de kennis en het succes van de klanten en samenwerkingspartners, mee te groeien in die internationale expansie van Channable.
De samenwerking met Brandmerck
Channable werkt samen met meer dan honderd partners in de Benelux waar Brandmerck een van is. Voor beide partijen is de samenwerking van meerwaarde die twee kanten op gaat. Menno zegt hierover: “De meerwaarde is dat jullie als agency meerdere klanten hebben waarvoor je de tool in kan zetten. Als we een partnerschap aangaan en jullie zo goed mogelijk opleiden, dan is het een meerwaarde voor ons dat jullie bijvoorbeeld Channable als ‘Preferred supplier’ zien voor feedmanagement of voor het adverteren op Google Shopping. Wanneer je dan hoort dat een klant die ambitie heeft, schuiven jullie Channable naar voren, waar jullie weer meer omzet uithalen. We zijn dan ook superblij met partners die van onze tool gebruik willen maken. De partnerschap houdt in dat wanneer je klanten actief managet binnen Channable, je beloond kan worden op basis van toegang tot evenementen, trainingen en kickback.”
Nico over Channable
Als deskundige op het gebied van zoekmachine adverteren (SEA) bij Brandmerck beaamt Nico de meerwaarde van de samenwerking: “Channable is erg scherp op ontwikkelingen binnen de wereld van de e-commerce. Met regelmaat worden interessante webinars georganiseerd met grote namen vanuit Google die komen spreken over de ontwikkelingen binnen SEA, marketplaces en feedmanagementtools.” Al heb je aanvankelijk nog weinig ervaring en oogt de tool misschien als complexe materie, volgens Nico kun je er goed mee uit de voeten: “De uitgebreide documentaties die beschikbaar zijn en nuttige cursussen die je kunt volgen, stellen je in staat de tool in te duiken en er optimaal gebruik van te maken. Bovendien hebben we korte lijntjes met Channable. Menno als vast contactpersoon is altijd bereid om samen de trainingen te doorlopen en als er onduidelijkheden zijn, kan hij ons verder helpen. Zitten we in de knoei met technische vraagstukken, dan worden die binnen no-time opgelost door de support.”
"De tool zorgt voor een stukje automatisering en is een eenvoudige manier om een koppeling te maken tussen je webshop en marketplaces."
Voor opdrachtgevers van Brandmerck kan de tool van Channable ingezet worden om het succes van de campagnes te vergroten. “De tool zorgt voor een stukje automatisering en is een eenvoudige manier om een koppeling te maken tussen je webshop en marketplaces. Daarnaast kun je er een groot deel van je werkzaamheden binnen Google Ads mee automatiseren. Denk hierbij aan geautomatiseerde tekstadvertenties met actuele prijzen of voorraden. En het is een erg handige tool voor het clusteren van producten op basis van bepaalde eisen. Dat betekent dat je voor grotere webshops een helder overzicht kan creëren op basis van vereisten die de opdrachtgever eraan stelt,” aldus Nico. “Het is een mooie tool, waarmee je echt kunt profiteren van de efficiency van Channable. Als je het als systeem gebruikt om al je orders terug te schieten vanuit bijvoorbeeld Bol.com naar de achterkant van je webshop, dan richt je het één keer in en wordt de feed automatisch doorgezet. Daarnaast gebruiken we het ook als tool voor feedoptimalisatie, waarbij je op frequentere basis aanpassingen doorvoert.”
Toekomst tussen Channable en Brandmerck
In de toekomst hopen we van beide kanten op een verdere samenwerking waarin we onze klanten zo goed mogelijk kunnen helpen hun productfeed te adverteren met de gebruiksvriendelijke tool. Hoe deze samenwerking zich ontwikkelt, daar heeft Menno een heldere visie op: “We vinden het een mooie uitdaging om ervoor te zorgen dat jullie als samenwerkingspartner helemaal up to date zijn met Channable. Door trainingen met feedmanagement aan te bieden willen we het liefst dat het hele marketingteam op de hoogte is van alles wat met Channable te maken heeft: ‘Wat is Channable, welke waarde kunnen we leveren en welke handvaten kunnen we bieden aan de klanten om hen zo succesvol mogelijk te maken?’ Maar ook het salesteam die de waarde van Channable uit kan dragen aan jullie klanten. We willen de partnerschap verder uitdiepen, door meer op te zoeken, op te leiden en te inspireren, zodat de tool succesvol ingezet kan worden.” Nico sluit zich daarbij aan en hoopt op een mooie groei in de samenwerking: “Op dit moment hebben we fijn contact met Channable. Op termijn zou het tof zijn als we worden aangemerkt als Gold Partner wat leidt tot extra mogelijkheden en kansen voor Brandmerck. Aan toekomstige opdrachtgevers zou het natuurlijk mooi zijn de meerwaarde van Channable te laten zien voor hun webshops. Door hen te ontlasten van handmatige handelingen en werkzaamheden te automatiseren, kunnen we gezamenlijk verder groeien.”