Online gegroeid door
Social Media marketing (SMM)
Doelstellingen
25% ↑ Online bezoekers via Social
60% ↑ Volgers op Facebook
60% ↑ Dagelijks bereik via Facebook
Resultaten
40,12% ↑ Online bezoekers via Social
500% ↑ Volgers op Facebook
380% ↑ Dagelijks bereik via Facebook
Stoves fornuizen: Britse charme in een modern jasje
Het Ierse bedrijf Glen Dimplex is vanaf de oprichting in 1973 uitgegroeid tot ’s werelds grootste fabrikant van elektrische verwarmingstoestellen. Daarnaast heeft de multinational inmiddels wereldwijd een scala aan bedrijven in huishoudelijke apparaten, koeling, ventilatie en hernieuwbare energieoplossingen. Glen Dimplex Benelux is gevestigd in Heerenveen en omvat onder andere Dimplex Sfeerverwarming, Dimplex Heating and Ventilation, Faber Haarden, Carmen, Stoves en Belling.
“De honderd jaar ervaring zie je duidelijk terug in de functionaliteit van het product.”
A-merk
Stoves en Belling behoren tot de fornuizentak van de Glen Dimplex Group, maar bedienen beide duidelijk een eigen markt, waarbij Stoves gekarakteriseerd wordt als ‘het A-merk’. Stoves kent een rijke traditie als familiebedrijf en fabrikant van handgemaakte fornuizen in het noorden van Engeland. Nu, ruim honderd jaar na de oprichting van het bedrijf, worden de Stoves fornuizen nog steeds met de hand gemaakt en kun je met recht spreken van een vleugje Britse charme in een modern jasje.
Over Stoves
Stoves levert niet direct aan de particulier, maar aan de detailhandel, zoals keukenzaken en dergelijke. Susan Rooze is marketing coördinator voor Stoves Benelux, wat dit jaar alweer haar tienjarige jubileum viert. Vanuit de vestiging in Heerenveen wordt er, naast de Benelux landen, ook geleverd aan bedrijven in Zweden, Duitsland en Polen. Susan vertelt enthousiast over het product: “De fornuizen bestaan uit meerdere ovens en worden ook wel range cookers genoemd. De honderd jaar ervaring zie je duidelijk terug in de functionaliteit van het product. Het is een heel degelijk apparaat met talloze mogelijkheden qua ovens. Er zijn gasfornuizen met elektrische ovens, inductie fornuizen met elektrische ovens en gasfornuizen met gasovens. Laatstgenoemde variant wordt niet in Nederland en België geleverd.”
Rendement van tachtig tot negentig procent
Door het politieke klimaat hebben de gasfornuizen en inductie fornuizen ook ‘stuivertje gewisseld’. “Waar we voorheen qua aantallen gasfornuizen verkochten, zijn dat nu inductie fornuizen”, aldus Susan.
Bij inductie koken wordt de bodem van de pan verhit en niet de plaat waar de pannen op staan. Daardoor gaat er weinig energie verloren, omdat alle energie naar het verwarmen van de pan gaat en niet, zoals bij gas, gedeeltelijk langs de pan of bij een keramische kookplaat naar het verwarmen van de plaat. De energie die gebruikt wordt bij het koken op inductie heeft daardoor een rendement van tachtig tot negentig procent. Susan benadrukt dat deze manier van koken heel veilig is voor oudere mensen en gezinnen met kleine kinderen; juist omdat de kookplaat zelf niet verhit wordt.
"Met onze fornuizen kun je juist snel en makkelijk eten bereiden, doordat je over minimaal drie ovens beschikt. Je kunt tegelijkertijd gerechten bakken, afbakken, opwarmen en warm houden."
Susan: “Door de ommezwaai van gas naar inductie denken mensen sneller aan inbouwapparatuur wat meer ruimte inneemt en meer kost, omdat de inductie kookplaat en de oven dan gescheiden zouden zijn. Maar bij onze fornuizen heb je juist alles in één, waardoor je minder keukenblok kwijt bent en minder kastjes hoeft te plaatsen. Dus per saldo vallen de kosten reuze mee en voor koken op een fornuis met 3 ovens hoef je absoluut geen keukenprinses te zijn. Met onze fornuizen kun je juist snel en makkelijk eten bereiden, doordat je over minimaal drie ovens beschikt. Je kunt tegelijkertijd gerechten bakken, afbakken, opwarmen en warm houden.”
De samenwerking met Brandmerck
Begin 2019 heeft Susan Brandmerck benaderd met het verzoek om het Social Media beheer voor Stoves Benelux te verzorgen. Bij de eerste kennismaking klikte het meteen. Ze werkt samen met Geert Jan Stenvert en als hij er niet is, pakt Celina Kats het op.
Geert Jan maakt elke maand een opzet wat hij van tevoren naar Susan stuurt. Als zij dan op- of aanmerkingen heeft, veranderen ze het in gezamenlijk overleg. Van daaruit worden er twee posts per week op Facebook en Instagram geplaatst en verder wordt er zoveel mogelijk op het digitale prikbord van Pinterest geprikt. De berichten gaan onder andere over gerechten en toepassingen qua keukeninterieur. “Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken.”, aldus Susan, “Verder besteden we aandacht aan onze activiteiten, zoals onze stand op de VT Wonen & Design Beurs. En dit jaar gebruiken we de social media natuurlijk voor de jubileumactie in verband met het tienjarig bestaan van Stoves Benelux.”
"Eigenlijk is het een beroep"
Toen Stoves Benelux met Brandmerck in zee ging, was een van de doelen om het netwerk zoveel mogelijk uit te breiden. Een van de strategieën daarvoor was om via de groepspagina op Facebook per zoveel likes een fornuis te verloten. Door op die manier volgers te creëren, ontstond er een sneeuwbaleffect en werd de naamsbekendheid steeds groter.
Susan: “We werken ook samen met foodbloggers die een fornuis van ons in hun keuken hebben. Die bereiden de meest fantastische gerechten die wij dan weer inzetten op onze social media kanalen. Daarmee inspireren we mensen om zelf die gerechten te bereiden waarbij automatisch ons merk weer in de picture komt.”
Op Instagram kun je stories plaatsen die blijvend zijn of een bericht wat na vierentwintig uur weer verdwijnt. Geert Jan en Susan hebben uiteraard voor de eerste variant gekozen. Op Pinterest worden allemaal plaatjes van fornuizen en gerechten geplaatst met een link naar de website, zodat die weer toegankelijk wordt voor mensen die die plaatsjes op hun eigen prikbord plaatsen.
"Het (Social Media) is niet meer iets wat je er even bij doet."
“We zijn heel blij met wat Brandmerck op dit vlak voor ons doet”, aldus Susan. “Het is niet meer iets wat je er even bij doet. Het wordt vaak onderschat, maar er gaat heel veel tijd in zitten en eigenlijk is het een beroep. Ze posten niet alleen, maar analyseren alles ook waarbij ze alle facetten bekijken qua doelgroepen, juiste timing voor een post, et cetera.”
Tot slot wil ze nog kwijt dat het duidelijk aan de cijfers te zien is dat Stoves Benelux zich profileert op Social Media.