Social Media is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. We staan er mee op en we gaan er mee naar bed. Dit is dan ook precies de reden waarom er hier zoveel kansen liggen. Wereldwijd gebruiken miljoenen – ja, we gaan zelfs naar de miljarden – mensen de verschillende platforms van Social Media. Grote kansen dus, want hier bevindt zich ook jouw doelgroep.
Social Media worden in rap tempo een van de belangrijkste aspecten van online marketing. Wellicht vraag jij je af waarom Social Media gebruiken zo belangrijk is voor jouw bedrijf? Wat levert Social Media Marketing op? Heb ik het echt nodig?
Op die laatste vraag kunnen we alvast antwoord geven: ja, je hebt het nodig. Nieuwsgierig naar de redenen? Lees dan snel verder!
Inhoudsopgave
1. Verbeterde merkbekendheid en zichtbaarheid
Je vraagt je dus af waarom Social Media Marketing te gebruiken? Social Media zijn om te beginnen een van de meest stressvrije en winstgevende digitale marketingplatforms die gebruikt worden om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten.
Social Media kunnen je helpen opgemerkt te worden op evenementen en media-aandacht te genereren. Of je bedrijf nu sponsor is van een liefdadigheidsorganisatie of deelneemt aan een grote beurs, er is geen betere manier om je betrokkenheid te tonen via Social Media. Je bent echt aanwezig op de diverse kanalen.
Waarom het gebruik van Social Media een onmisbare manier is om je bedrijf krachtiger te maken, heeft ook te maken met merkloyaliteit en klanttevredenheid. De sleutel ligt vooral bij de communicatie. Wanneer klanten zien dat je als bedrijf actief bent op Social Media, krijgen zij een positief beeld van jouw onderneming. Met name als ze zien dat je op vragen reageert en authentieke content plaatst.
Uit onderzoek blijkt dat merken met actieve profielen op Social Media meer loyale klanten hebben. Je kunt je gemakkelijk voorstellen waarom. Ben je op Social Media boeiend en interactief – dat is meer dan je berichten op het web te gooien in de hoop dat iemand ze tegenkomt – dan word je minder een bedrijf en meer zoals je echt bent.
Het draait om authenticiteit en beleving. Hoe meer je als bedrijf je karakter laat zien, hoe meer de juiste doelgroep zich met je kan identificeren en jij je onderscheidt van de concurrent. Een belangrijke reden dus om Social Media zakelijk in te zetten.
2. Meer verkeer
Waarom Social Media gebruiken? Een tweede voordeel is dat het helpt om je websiteverkeer te vergroten. Door relevante inhoud te delen op Social Media, geef je gebruikers een reden om door te klikken naar je website. Maak je volgers bijvoorbeeld bekend met de nieuwste blog die zojuist online is gezet. Hoe beter de kwaliteit van de content, hoe meer inkomend verkeer je zult genereren en dat biedt kansen op conversie.
"Uit onderzoek blijkt dat merken met actieve profielen op Social Media meer loyale klanten hebben."
Mensen denken vaak in eerste instantie alleen aan Facebook en Instagram. Maar heb je al eens nagedacht over Pinterest? Pinterest heeft niet alleen de hoogste doorklikcijfers (CTR), maar ook de hoogste conversie. Meer dan 82%(!) van de bezoekers van Pinterest geeft aan een aankoop te hebben gedaan door een pin die ze tegenkwamen op het platform. Er liggen dus veel kansen op het gebied van Pinterest advertising.
3. Verbeterde SEO ranking
Waarom Social Media gebruikt worden heeft ook te maken met de positie van je website in zoekmachines als Google. Een geweldige contentstrategie voor Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de belangrijkste onderdelen om topposities in de resultaten van zoekmachines te realiseren. Het genereren van verkeer naar je geoptimaliseerde pagina’s zorgt ervoor dat de posities veel sneller stijgen.
De aanwezigheid op Social Media wordt meer en meer een cruciale factor in de algoritmes van de SEO-ranglijsten. Een hele goede reden dus om gebruik te gaan maken van Social Media Marketing. Tegenwoordig variëren de SEO-vereisten voortdurend om een succesvolle ranking te behalen. Daarom is het niet langer voldoende om je website eenvoudig te optimaliseren en je blog regelmatig bij te werken. Bedrijven die hun inhoud op Social Media delen, sturen naar de zoekmachine een merksignaal dat iets zegt over je merkvaliditeit, integriteit en standvastigheid.
Daarnaast bieden platforms als Instagram, Facebook, maar zeker ook Pinterest, kansen om via hashtags en het toevoegen van linkjes je linkbuilding aanzienlijk te versterken.
"Als je het goed doet, zal het gebruik van Social Media leiden tot een (h)echte relatieopbouw met potentiële klanten."
4. Contact leggen en leren van consumenten
Als je het goed doet, zal het gebruik van Social Media leiden tot een (h)echte relatieopbouw met potentiële klanten. Een deel van wat platforms als Pinterest en Instagram zo goed maakt, is de interactie die je krijgt met je klantenbestand. Je kunt pins en statusupdates lezen om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van je klanten. Welke producten kopen ze en waarom? Wat doen ze in het weekend? Wat voor soort berichten delen ze graag en naar welke websites surfen ze? Wat voor plannen hebben ze voor de toekomst? Gouden informatie voor jou als bedrijf om je doelgroep echt te leren kennen en dus een belangrijke reden om Social Media in te zetten.
5. Positief merkimago
Waarom Social Media? Omdat je onmiddellijk kunt reageren op problemen. Als er een probleem is met je product of dienst, of mensen hebben vragen, dan wil je dit meteen weten. Met de verschillende tools die er tegenwoordig beschikbaar zijn, ben je de eerste die het weet wanneer er problemen zijn. Zo kun je meteen stappen ondernemen om ze op te lossen. Studies hebben aangetoond dat bedrijven die reageren op klachten van klanten, hoger gewaardeerd worden.
"Als je sociale media inzet – met een goed doordacht marketingplan en een duidelijke visie en strategie – helpt het je omzet te verhogen."
6. De mogelijkheden om te adverteren
Advertenties op Social Media maken targeting en retargeting mogelijk. Een van de redenen waarom Social Media belangrijk zijn, is vanwege het sterk aanpasbare karakter van deze advertenties. Met Facebook-advertenties kun je bijvoorbeeld gebruikers segmenteren op basis van locatie, opleidingsniveau, branche en zelfs de aankoopgeschiedenis en de pagina’s die ze leuk vinden. Installeer de Conversions API van Facebook op je site om gebruikers die je website bezoeken opnieuw te targeten. Deze mensen zullen veel meer geneigd zijn om te converteren naar belangrijke leads en uiteindelijk zorgen voor een hogere omzet.
7. De belangrijkste reden voor Social Media: een hogere omzet
Tot slot je vraag: wat levert Social Media Marketing op? Als je Social Media inzet – met een goed doordacht marketingplan en een duidelijke visie en strategie – helpt het je omzet te verhogen. En tsja, wie wil dat nou niet?
Waarom Social Media met Brandmerck?
Nu je weet wat de reden is om Social Media te gebruiken voor je onderneming, is de volgende zet aan bod: het aanmaken van een bedrijfsprofiel op de Social Media kanalen die bij jou passen.
Weet je niet zo snel waar te beginnen of wil je meer informatie over het belang van Social Media Marketing? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze specialisten die jou graag wegwijs maakt in de zakelijke wereld van Facebook, Instagram en Pinterest.