Social media is voor bedrijven een van de manieren om direct in contact te staan met klanten. Afhankelijk van de niche waarin je actief bent en de doelgroep die aansluit op jouw klantenbestand, kies je ervoor actief te zijn op de belangrijkste social media kanalen. De kanalen worden door miljoenen mensen gebruikt wat absoluut reden is om er als bedrijf iets mee te doen. Er zijn verschillen tussen de kanalen, waardoor je moet bepalen welke voor jouw bedrijf het meest lucratief is. Wellicht meteen een reden om de hulp van een social media bureau in te schakelen dat jou meer kan vertellen over het gebruik en de mogelijkheden van social media. Nog 5 andere redenen komen in het vervolg van deze blog aan de orde.
Inhoudsopgave
1. Gebrek aan tijd en inspiratie
Het is een terugkerend patroon. Je neemt je voor om eindelijk iets te doen met je bedrijfsaccount op Instagram of om weer eens een bericht te delen op LinkedIn. Je besluit er een avond voor te gaan zitten en om te bedenken wat je wilt doen. De tussenkomst van andere zaken met prioriteit zorgt er vrijwel meteen voor dat je niet toekomt aan de social media berichten. Telkens neem je je voor om weer aan de slag te gaan, consistent te zijn en de tijd te nemen berichten te plaatsen en op de reacties van volgers te reageren.
Een belangrijke reden die ertoe leidt dat je te weinig actief bent, heeft in de eerste plaats te maken met gebrek aan tijd die je liever besteedt aan andere prioriteiten. Heb je wel de tijd, dan weet je niet waar je moet beginnen en hoe je tot een actief social media kanaal komt waar je consistent aanwezig bent. Vooral als je geen marketingafdeling hebt wordt het nog lastiger je tijd hierin te steken.
Tip voor straks: Contentmarketing: hoe werkt het en wat levert het op?
2. Expertise van het bureau
Waar jij je blindstaart op de content die je wilt plaatsen, kan een social media bureau je inzichten en inspiratie geven. De specialisten die werkzaam zijn bij het bureau, verdiepen zich dagelijks in de mogelijkheden binnen social media en brengen die tot uitvoering. Zij zien wat je kunt doen en wat het effect ervan is.
De expertise ligt bij het social media bureau en daar kun jij vrijblijvend gebruik van maken zonder zelf tijd te investeren in het bedenken, maken en plaatsen van social media berichten. Terwijl de specialisten de online marketing op social media op zich nemen, kun jij binnen je bedrijf je tijd en energie steken in dat waar jij plezier uit haalt.
Tip voor straks: De Online Marketing Trends van 2023, zo blijf je niet achter
3. Creativiteit en consistentie
Om als bedrijf actief te zijn op social media, heb je een paar dingen nodig. In de eerste plaats zorgt een stukje creativiteit ervoor dat je online mooie dingen kunt plaatsen die waardevol en onderscheidend zijn. In feite kun je op elk vlak creatief zijn, in dit geval gaat het om creativiteit op het vlak van content. Heb je de creativiteit in huis om mooie foto’s, pakkende video’s of inspirerende artikelen te maken, dan kun je jouw LinkedIn- of Instagramprofiel op een unieke manier invullen. Maar neem je de tijd om slechts een klein aantal berichten te maken en te plaatsen om de social media vervolgens weer op een lager pitje te zetten, dan ben je op den duur weer terug bij af.
Een actief profiel op social media vraagt dus om creativiteit én consistentie. Dat kun je bereiken door een social media bureau in te schakelen met specialisten die over beide eigenschappen beschikken. De kracht van het consistent plaatsen van waardevolle social media berichten zit hem in het maken van een strategie. Een strategie waarin je jouw ideeën deelt met de marketingspecialisten die vervolgens tot een gedegen planning komen waarin relevantie, waarde en consistentie de leidraad vormen.
Tip voor straks: In 7 stappen een effectieve online marketing strategie
4. Analyse en rapportage
Met het plaatsen van social media berichten hoop je een aantal dingen te bereiken. Je wilt je volgers inspireren met en informeren over jouw aanbod en je wilt dat jouw bedrijf beter zichtbaar wordt op de social media kanalen waar je doelgroep te vinden is.
Het voordeel van het inschakelen van een social media bureau is dat je inzicht krijgt in hoe er gereageerd wordt op de berichten die je plaatst en als gevolg daarvan wat het bereik is van je berichten en profiel. Met de contentstrategie als basis voor de berichten op je social media kunnen de resultaten worden bestudeerd en geanalyseerd. Wat zijn de resultaten en wat zijn de stappen om nóg meer groei te realiseren? Het mooie daarvan is, daar hoef jij je niet in te verdiepen, dat doet het social media bureau voor jou.
Tip voor straks: Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
5. Groei in bereik en betrokkenheid
Als bedrijf actief zijn op social media gaat met vallen en opstaan. Zeker als je het zonder een marketingafdeling of extern social media bureau moet stellen. De consistentie in het plaatsen van inspirerende en creatieve berichten is één ding. Heb je die smaak te pakken, dan is het de kunst blijvende groei te realiseren. Ook als de resultaten soms tegenvallen en je manieren zoekt om de groeicurve weer in een stijgende lijn te brengen.
Schakel je de hulp van een social media bureau in, dan heb je het voordeel dat je niet na hoeft te denken over oplossingen om verder of opnieuw te groeien. De specialisten binnen het bureau hebben de kennis, ervaring en tools om te bepalen waar ruimte is voor verbetering en hoe je jouw bedrijf met social media steeds prominenter op de kaart zet.
Tip voor straks: Online zichtbaarheid vergroten? Zo vergroot je die van jouw bedrijf
Van volgers naar fans
De laatste reden om een social media bureau in te schakelen raakt het uiteindelijke doel waarom je actief bent op social media. Het groeien van je bereik dat ervoor zorgt dat je beter zichtbaar bent, trekt nieuwe volgers aan die interesse tonen in de berichten die je deelt. Langzaam maar zeker zal een deel van je volgers zich meer verdiepen in jouw aanbod en via social media op je website terechtkomen. Na een aantal interactiemomenten volgen uiteindelijk de eerste leads of aankopen die je in wezen te danken hebt aan de content op je social media berichten.
Waarom je daarvoor de hulp van het social media bureau kunt gebruiken? Wederom draagt de expertise van de specialisten eraan bij dat je dichter bij jouw doel komt. Met volledige inzicht in de resultaten kunnen zij anticiperen op wat er gebeurt om jouw volgers vervolgens door de marketingfunnel te leiden die hen bij je aanbod brengt.
Reden genoeg om social media bureau Brandmerck in te schakelen
Zie je voor je hoe waardevolle content op jouw Instagramfeed nieuwe volgers inspireert of hoe je met jouw bijdragen op LinkedIn interessante gesprekken weet uit te lokken? Het kan zelfs leiden tot een viraal bericht op TikTok dat in korte tijd op duizenden beeldschermen zichtbaar is. Met een goede strategie en consistente plaatsing van de berichten zijn dergelijke doelen echt haalbaar.
Wij als social media bureau kunnen je daarbij helpen. Door samen te kijken naar jouw wensen en doelen die we in een effectieve strategie gieten, komen we tot een consistente planning met waardevolle social media content. Ben je benieuwd hoe dat eruit ziet? Neem gerust contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden en te bepalen of onze hulp bij jouw past.